تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

تقسیم خزر
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «ایران و بزرگترین دریاچه جهان»، در مورد تقسیم دریای خزر و دیپلماسی ایران در مقابل کشورهای حاشیه آن نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «حق و سهم ایرانیان از بزرگترین دریاچه دنیا چقدر است؟ پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی ایران به کجا رسیده است؟ زمانی سخن از سهم ۵۰ درصدی ایران در دریای خزر بود اما امروز مشخص نیست سهم ایران چه میزان است و این درحالیست که موضوع تقسیم دریا میان ایران و جمهوری آذربایجان و ترکمنستان لاینحل باقی مانده است.»

این روزنامه می‌افزاید: «ایران که تا دیروز با یک قدرت باید چانه‌زنی می‌کرد امروز باید با چهار کشور مقابله کند. روس‌ها که استعمارگران کهنه‌کاری هستند، به دریای خزر نیز به عنوان مستعمره‌ای استراتژیک نگاه می‌کنند. در واقع موضوع دریای خزر یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیاست منطقه‌ای کرملین به شمار می‌رود.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «دستگاه دیپلماسی ایران باید با توجه به عهدنامه‌های پیشین ایران و روسیه که حق ایران را پایمال می‌کرد، از تکرار تاریخ و تحمیل خواسته کرملین به تهران جلوگیری کند، چرا که به نظر می‌رسد توافقاتی در نهان در جریان است که در نهایت به سود منافع ملی ایران نخواهد بود.»

متن کامل سرمقاله

تقاضای مسکن
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «تقاضای مسكن را نادیده نگیریم» به بررسی استراتژی دولت در قبال رشد قیمت مسکن پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «دولت برای رسیدن به این هدف چند اقدام را در دستور كار قرار داده است. دولت در حوزه اقدام‌های ایجابی تلاش می‌كند همه امكانات مادی و تبلیغاتی در اختیار خود را برای ساخت مسكن مهر و ساخت مسكن در روستاها و شهرهای كوچك به كار گیرد. به همین دلیل است كه هر روز اخبار و گزارش‌های گوناگون درباره این اقدام‌ها و در رسانه‌های مختلف درج می‌شود تا اثرات روانی آن كاملا بر ذهن‌ها حاكم شود.»

این روزنامه ادامه داده است: «بازار مسكن همانند بازار هر كالای دیگر علاوه بر سمت عرضه كه مهم است، باید به سمت و طرف تقاضا نیز توجه كند كه شاید به دلایل پرشمار، این حوزه از سمت عرضه نیز مهم‌تر است.در این باره چند نكته واجد اهمیت وجود دارد كه اگر نادیده گرفته شود، احتمال اینكه بخشی از سرمایه‌های ملی با هدر روی مواجه شوند را افزایش می‌دهد.»

به نوشته این روزنامه: «کاش آرزوی همه كسانی كه منتظرند قیمت مسكن با سطح قدرت متقاضیان سازگاری پیدا كند، لباس عمل بپوشد و آرزوی خانه‌دار شدن محقق شود. كاش بانك مركزی و مركز آمار ایران آمارهای عرضه، تقاضا، قیمت، سرمایه‌گذاری و صدور حواله‌های ساخت را زودتر ارائه می‌كرد تا بحث در این حوزه با دشواری كمتری مواجه می‌شد و شفافیت‌ها بیشتر می‌گردید.»

متن کامل سرمقاله

رونق بازار سرمایه
سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «بازار سرمایه در اوج» در مورد رونق بازار سرمایه در روزهای ابتدایی سال جاری نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «بازار سرمایه در واقع از روزهای آغازین سال ۸۹ همواره شاهد رشد روز‌افزون قیمت‌ سهام شرکت‌ها بود به نوعی که با اوج گرفتن حجم معاملات طی ۲۰ روز کاری در بورس روزانه حدود شش هزار معامله انجام می‌شد که در این مسیر شاخص کل که در ابتدای سال بیش از ۱۲ هزار واحد بود، پس از چندی با افزایش میزان تعداد معاملات مرز ۱۳ هزار واحد را لمس کرد.»

به نوشته این روزنامه: «رونق کنونی بازار سرمایه حاصل از میزان رشد تعداد دفعات معامله در چند هفته اخیر موجب شد تا ۵۳ هزار میلیارد تومان حاصل از فروش سهام وارد چرخه بورس شود، در حالی که متوسط روزانه معامله در مدت زمان مشابه سال گذشته ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است.»

در بخش دیگری از این سرمقاله می‌خوانیم: «اما به آن دسته از افرادی که رشد کنونی شاخص‌ها را غیر‌واقعی می‌دانند باید گفت افزایش شاخص بازار سرمایه‌ برگرفته از وجود حباب نبوده، بلکه علت چنین رشدی متاثر از ورود نقدینگی به بورس است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «اقتدار حقیقی»

سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «توصیه قوانین به کار کمتر»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «هر عراقی یک رای»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)