تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اوباما: همکاری با افغانستان ادامه دارد

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز گذشته، یک‌شنبه ۲۸ مارس، در سفری غیرمنتظره به کابل با حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان ملاقات کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای اوباما به خبرنگاران گفت: «می‌خواهم با قاطعیت بگویم که همکاری میان ایالات متحده آمریکا و افغانستان ادامه خواهد یافت و ما شاهد موفقیت در عملیات نظامی علیه افراط‌گرایی در منطقه بوده‌ایم.»


رئیس جمهوری ایالات متحده در این سفر که پیش از رسیدن به کابل به رسانه‌ها اعلام نشده بود، خواستار مقابله با فساد در دستگاه‌های دولتی و مبارزه جدی با مواد مخدر در افغانستان شد.

وی در یک کنفرانس خبری مشترک با حامد کرزای، گفت که آمریکا همچنان خواستار ادامه موفقیت‌ها در زمینه‌ حاکمیت قانون و مبارزه با فساد است و این موارد منجر به شکل‌گیری افغانستانی با رفاه، امنیت و استقلال بیشتری خواهد شد.

این اولین سفر باراک اوباما به افغانستان پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

آقای اوباما طی نطقی برای سربازان آمریکایی مستقر در افغانستان، گفت که شبکه القاعده نه تنها برای افغانستان و آمریکا خطرناک است، بلکه «تهدیدی جدی» برای مردم سایر کشورها نیز است.

اوباما: «می‌خواهم با قاطعیت بگویم که همکاری میان ایالات متحده آمریکا و افغانستان ادامه خواهد یافت و ما شاهد موفقیت در عملیات نظامی علیه افراط‌گرایی در منطقه بوده‌ایم»

وی که در فرودگاه بگرام در حوالی کابل برای سربازان آمریکایی سخنرانی می‌کرد، افزود: «شورشیان طالبان دشمنانی مصمم هستند، اما آمریکا نیز مصمم است به اهدافش در افغانستان برسد و در نهایت پیروز خواهد شد.»

در دسامبر سال گذشته ۳۰ هزار سرباز آمریکایی به دستور باراک اوباما به افغانستان اعزام شد. گفته می‌‎شود تا تابستان سال جاری میلادی تعداد سربازان آمریکایی اعزام شده به افغانستان به یک‌صد هزار نفر خواهد رسید.

آقای اوباما در این سفر به سربازان آمریکایی گفت که آنها تا رسیدن به پیروزی در افغانستان خواهند بود.

مقام‎های افغان می‌گویند که آمریکا در ماه ژانویه از طرح مذاکره با طالبان حمایت کرده‌است. این طرح در ماه ژانویه از سوی مقامات افغانستان در کنفرانس لندن طرح شده ‌است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)