تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

صالحی: ایران آماده مبادله کامل سوخت است

رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید که ایران حاضر است ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد خود را به طور یک‌جا مبادله کند.

علی‌اکبر صالحی به روزنامه جوان گفته که خاک ایران باید محل این مبادله باشد. شرطی که پیش‌تر از سوی غرب با آن مخالفت شده بود.


علی‌اکبر صالحی

ایران، اکتبر سال گذشته، براساس پیشنهاد آژانس، به طور ضمنی پذیرفته بود که با ارائه اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد، از روسیه و به واسطه فرانسه، اورانیوم با غنای نزدیک به ۲۰ درصد دریافت کند.

تهران، پس از مدتی اعلام کرد به شرط «تدریجی» بودن و همچنین مبادله در خاک خود، حاضر به پذیرش این پیشنهاد است.

غرب نیز پس از هفته‌ها کشمکش، حاضر به پذیرش این شروط تهران نشد و مقام‌های جمهوری اسلامی هم در واکنش، اعلام کردند که کار غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را در نطنز آغاز کرده‌اند.

«ما حاضریم ۱۲۰۰ کیلو را بدهیم و معادل آن را که حدود ۱۲۰ کیلو سوخت غنی شده ۲۰ درصد است، به طور همزمان دریافت کنیم»

این تصمیم ایران با واکنش تند کشور‌های غربی همراه شده است، به طوری که آنها به رهبری آمریکا تلاش‌ها برای اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را آغاز کرده‌اند.

ایران در جریان مذاکرات سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، پیشنهاد کرده بود که مبادله در منطقه آزاد کیش و با حجم ۴۰۰ کیلوگرم آغاز شود، اما غرب این پیشنهاد را نپذیرفته بود.

این در حالی است که آقای صالحی گفته که این پیشنهاد از نظر «فنی» امکان‌پذیر نیست و بنابراین ایران آماده است تا ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم خود را به صورت یک‌جا مبادله کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفته که «ما حاضریم ۱۲۰۰ کیلو را بدهیم و معادل آن را که حدود ۱۲۰ کیلو سوخت غنی شده ۲۰ درصد است، به طور همزمان دریافت کنیم.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فقط باید شما را بزنند . ذره ذره جام زهر را میخورید. انهم وقتی که فایده ندارد . در گروگان گیری سفارت امریکا همین گه را خوردید وقتی فایده نداشت . در جنگ عراق وقتی بنی صدر میخواست با اولاف پالمه و دکوئیار صلح کند و عرب ها حاضر بودند خسارت بدهند صلح نکردید تا آنکه جام زهر نوشیدید و خسارت به باد رفت . در این قضیه و قضیه ارتباط با امریکا هم انقدر طول میدهید که دیگه فایده نداشته باشد و بخورید چماق و پیاز را .
چون به حرف ۴ تا توده ای دل خوش کردید به روسیه و چین و برزیل و ونزوئلا و کوبا و کره شمالی . ۴ تا توده ای ریش دار هم داخل شما هستند مثل نبوی و موسوی نمیگذارند شما به سمت غرب بروید . موسوی تازه یادش افتاده شعار نان مسکن کارگر مارکسیسم روسی و گشنگی و بدبختی بده .
بابا این زحمتکشان طرفدار احمدی هستند . تو خودت را به جنبش سبز طبقه متوسط تحمیل کردی و آنرا داغون کردی . حالا هم می خواهی تیر خلاص بزنی که این طبقه برن خونه هاشون . تو بمونی و امام و انقلاب و مستضعفین سال ۶۰ -۶۸ .
خیانت توده ایها همینجاست .

-- shirin sharmsar ، Mar 17, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)