تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

شمار روزنامه‌نگاران زندانی از ۶۵ تن گذشت

شمار روزنامه‌نگاران زندانی در ایران، با دستگیری وحید پوراستاد، از مرز ۶۵ تن گذشت.

وحید پوراستاد، بامداد امروز سه‌شنبه از سوی ماموران امنیتی در منزل مادر همسرش بازداشت شده است.

ماموران با مراجعه به منزل شخصی وی همچنین، کیس کامپیوتر و برخی اسناد و مدارکش را با خود برده‌اند.


وحید پوراستاد

براساس آمار سازمان گزارشگران بدون مرز، بیش از ۶۵ روزنامه‌نگار در حال حاضر در ایران زندانی هستند.

گزارشگران این تعداد روزنامه‌نگار زندانی در یک کشور را طی ٢٥ سال گذشته، «بی‌سابقه» توصیف کرده است.

ژان فرانسوا ژولیارد، دبیر اول گزارشگران بدون مرز گفته که این دستگیری‌ها تنها منحصر به تهران نیست، بلکه در بسیاری از شهرستان‌ها، روزنامه‌نگاران و فعالان مطبوعاتی احضار و زندانی شده‌اند.


گزارشگران همچنین با ارسال نامه‌ای به ناوی پیلای، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، مراتب نگرانی عمیق خود را از وضعیت نقض حقوق بشر و آزادی بیان و مطبوعات در ایران اعلام کرده است.

این سازمان از خانم پیلای خواسته که به مقام‌های جمهوری اسلامی، درباره «عدم رعایت تعهدات بین‌المللی» هشدار دهد.

گزارشگران در عین حال با ارسال نامه‌ای دیگر به مسئولان ٢٧ کشور اروپایی، آمریکا و کانادا با اعلام نگرانی از اعدام‌های قریب‌‌الوقوع، از آنها خواسته که «هم‌صدا، مضحکه عدالت و دادگاه‌های فرمایشی را محکوم کنند.»

در بخش دیگری از این نامه از کشور‌های مذکور خواسته شده که به جمهوری اسلامی هشدار دهند آنها «در برابر اعدام‌ مخالفان و معترضان این کشورها واکنش جدی نشان خواهند داد و به نام دفاع از حقوق بشر، سفرای خود را از این کشور فرا خواهند خواند.»

گزارشگران با ارسال نامه‌ای به مسئولان ٢٧ کشور اروپایی، آمریکا و کانادا با اعلام نگرانی از اعدام‌های قریب‌‌الوقوع، از آنها خواسته که «هم‌صدا، مضحکه عدالت و دادگاه‌های فرمایشی را محکوم کنند»

این سازمان همچنین افزوده که در پی دستگیری‌های روزهای گذشته، از سرنوشت ده‌ها روزنامه‌نگار و وب‌نگار ایرانی بی‌اطلاع است.

اکبر منتجبی، احمد جلالی فراهانی، سمیه مومنی، مهسا جزینی، زینب کاظم‌خواه، امیر صادقی، حسن ظهوری، احسان مهرابی، علی ملیحی و وحید پوراستاد چند روزنامه‌نگاری هستند که طی سه روز گذشته در ایران بازداشت شده‌اند.

گزارشگران اعلام کرده که موج جدید بازداشت فعالان سیاسی-مدنی و روزنامه‌نگاران در آستانه برگزاری مراسم ۲۲ بهمن، در واقع تلاشی برای ممانعت از حضور معترضان در این مراسم است.

معترضان به نتیجه انتخابات و رخداد‌های پس از آن اعلام کرده‌اند که در این روز با نماد‌های سبز در خیابان‌ها حاضر شده و به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یک رکورد و افتخار دیگر برای نظام مقدس !

-- بدون نام ، Feb 9, 2010

آفرین. تا چشم مزدوران جاسوس و سازمانهای اینتلیجت سرویس غرب بخصوص زمانه بترکد. وقتی هوس "انقلاب رنگین" به سرتان زد باید نشان دهیم که ایران نمی تواند اوکراین یا گرجستان شود. بدبخت ها کلفتی را که قرار بود در اوکراین بنشانید بطور مفتضحی از عامل روسیه شکست خورد. مردم اوکراین اینقدر از شما جنایتکاران جنگی نفرت دارند که به دامن روسیه جنایتکار پناه بردند. مرگ بر غرب تروریست و دزد

-- بدون نام ، Feb 9, 2010

بی‌نام٬ همه‌ی این‌ها که گفتی چه ربطی به خبرنگاران روزنامه‌های داخلی دارد؟ مگر اینکه اوکراین زیر نفوذ آمریکا باشد با اینکه زیر نفوذ روسیه باشد فرقی می‌کند؟ هر دو وابستگی است و روسیه هم پرونده‌ی سیاهی در استثمار ملل دیگر از جمله خودمان دارد. جنبش سبز مستقل است.

-- امید ، Feb 9, 2010

بی نام جان:
بله عزیز، چشم ما در آمد. جشم ملت در آمد، پدر ملت هم در آمد. برای خوشایند و لبخند مرادتان، آقای سیدعلی خامنه ای، این کارها را بکنید. برای خوشنودی روسیه و چین، فرزندان ایران را به زنجیر بکشید.
بی نام جان، امروز ایران مال شماست، ولی از فردا زیاد مطمئن نباش.

-- مهدی ، Feb 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)