تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

استقبال افغانستان از کنفرانس لندن

دولت افغانستان ابراز امیدواری کرده است با ارائه پنج طرح عمده در کنفرانس ماه آینده لندن، دستاورد بهتری نسبت به کنفرانس‌های پیشین جهانی بدست آورد.

وحید عمر، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان، طی یک نشست خبری در کابل، از تامین امنیت، حکومت‌داری خوب، انکشاف اقتصادی، همکاری‌های منطقه‌ای و مصالحه با مخالفین، به عنوان طرح‌هایی نام برد که قرار است از سوی این کشور در کنفرانس ماه آینده لندن ارائه شود.

به گفته وی، در این نشست، تحویل رهبری جنگ به نیروهای افغان و برگزاری لوی جرگه، شورای بزرگ سنتی افغان‌ها، از دیگر خواسته‌های این کشور خواهد بود.

وی اظهار داشت که ما امیدواریم نشست لندن همانند نشست‌های پیشین بین‌المللی در مورد افغانستان نباشد و ما بتوانیم دستاوردهای «خاص» داشته باشیم.

سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در بخش دیگری از اظهاراتش با محکومیت کشته شدن غیرنظامیان در جریان عملیات نیروهای بین‌المللی گفت که این موضوع، به صورت جدی در کنفرانس لندن مطرح خواهد شد.


وحید عمر، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان

آقای عمر ادامه داد در عملیاتی که با عنوان مبارزه با «تروریسم» صورت می‌گیرد، باید به صورت جدی احتیاط شود تا نتیجه آن برعکس نشود.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که مقامات افغان می‌گویند در تازه‌ترین حادثه در ولایت کنر، دست‌کم «۱۰ غیرنظامی از جمله هشت دانش‌آموز» طی عملیات نیروهای خارجی کشته شده‌اند.

حامد کرزی، روز گذشته با محکومیت کشته شدن غیرنظامیان، هیاتی را به منظور بررسی این رویداد به ولایت کنر اعزام کرد وهمزمان، شماری از نمایندگان ولسی جرگه، مجلس نمایندگان در اعتراض به آنچه که «تکرار» این‌گونه حوادث و رسیدگی نشدن به مسئله کشتار غیرنظامیان می‌خواندند، جلسه رسمی مجلس را ترک کردند.

دولت بریتانیا اعلام کرده است کنفرانسی را درباره افغانستان در هشتم بهمن سال جاری ( ۲۸ ژانویه ۲۰۱۰) در لندن برگزار خواهد کرد.

در این کنفرانس، ۴۳ کشور عضو ائتلاف بین‌المللی دعوت خواهند شد تا در راستای همکاری‌های بیشتر انسان‌دوستانه، تقویت نیروهای امنیتی افغان و توانمند ساختن سیستم کشورداری، تصمیم‌گیری شود و همچنان حمایت‌های آتی بین‌المللی، جلب شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)