تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

افزایش نگرانی‌ها از برنامه‌ اتمی ایران

محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آخرین گزارش خود درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران اعلام کرد که با فاش شدن دومین مرکز غنی‌سازی جمهوری اسلامی، نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران افزایش یافته است.

به گزارش رویترز، در گزارش آقای البرادعی که امروز دوشنبه منتشر شده، آمده است که مخفی نگه داشتن ساخت تاسیسات «فردو» از آژانس، اعتماد این سازمان نسبت به صحت گفته‌های مقام‌های جمهوری اسلامی را «کاهش» داده و موجب افزایش نگرانی‌ها از وجود مراکز هسته‌ای دیگر در ایران شده است.

در گزارش آژانس افزوده شده که اطلاع ندادن ایران به این سازمان، پیش از شروع به ساخت دومین مرکز اتمی خود و نیز تاخیر در اطلاع‌رسانی در مورد این مرکز به آژانس، ناقض تعهدات بین‌المللی است که تهران را امضا کرده است.


البرادعی در ایران(رویترز)

این گزارش می‌افزاید که باوجود اظهارات مقام‌های ایران مبنی بر شروع به ساخت مرکز «فردو» در سال ۲۰۰۷، ساخت این مرکز در این کشور در سال ۲۰۰۲ آغاز شده است.

این گزارش همچنین اعلام کرده که ساخت تاسیسات «فردو» در سال ۲۰۰۴ برای دو سال متوقف شده و از سال ۲۰۰۶ دوباره از سر گرفته شده است.

بازرسان آژانس اعلام کرده‌اند که ایران از ماه اوت، تعداد سانتریفیوژ‌های خود در تاسیسات نطنز را کاهش داده است، اما به طور کلی شمار سانتریفیوژ‌های خود را به ۸۶۹۲ افزایش داده است.

در گزارش البرادعی آمده است که مخفی نگه داشتن ساخت تاسیسات «فردو» از آژانس، اعتماد این سازمان نسبت به صحت گفته‌های مقام‌های جمهوری اسلامی را «کاهش» داده است

دپیلمات‌ها و کارشناسان غربی دلیل این کاهش نصب سانتریفیوژ‌ها را مشکلات فنی اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارشد آژانس نیز اعلام کرده که این سازمان معتقد است ایران قصد دارد از سال ۲۰۱۱ غنی‌سازی اورانیوم را در مرکز «فردو» آغاز کند.

وی افزوده که این مرکز، قابلیت نصب سه هزار سانتریفیوژ را دارد و این تعداد سانتریفیوژ به ایران امکان غنی‌سازی اورانیوم برای ساخت سلاح هسته‌ای را می‌دهد.

در گزارش آقای البرادعی همچنین آمده که ایران به بازرسان آژانس اجازه بازدید کامل از تاسیسات «فردو» را داده است، اما آژانس همچنان معتقد است که جمهوری اسلامی باید درباره هدف از ساخت این مرکز اتمی، توضیحات بیشتری ارائه کرده و «شفاف‌سازی» کند.

یکی از مقام های ارشد آژانس نیز گفته که مرکز «فردو»، قابلیت نصب سه هزار سانتریفیوژ را دارد و این تعداد سانتریفیوژ به ایران امکان غنی‌سازی اورانیوم برای ساخت سلاح هسته‌ای را می‌دهد

خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند که این گزارش در هفت صفحه و ۳۷ پاراگراف تنظیم و ‪ ۱۰‬روز پیش از برگزاری آخرین نشست فصلی شورای حکام ارائه شده است.

نشست آتی شورای حکام، پنجم و ششم آذرماه به مدت دو روز در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار خواهد شد.

محمود احمدی‌نژاد پیش از انتشار این گزارش اعلام کرده بود که حقوق ایران در زمینه ادامه فعالیت‌های «صلح‌آمیز» هسته‌ای، قابل گفتگو نیست.

آقای احمدی‌نژاد شب گذشته در جمع شرکت‌کنندگان در اجلاس سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه در تهران گفت: «دشمنان با سیاسی کردن موضوع هسته‌ای، از همه توان خود برای تسلیم کردن ملت ایران استفاده کردند، اما شکست خوردند.»

وی در عین حال از آمادگی ایران برای همکاری «سازنده و صادقانه» با غرب در زمینه فن‌آوری هسته‌ای خبر داد و افزود: «همکاری با ایران به نفع آنهاست، چراکه مخالفت آنها ایران را قدرتمندتر و پیشرفته‌تر می‌کند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ماشاالله به رو:
http://kayhannews.ir/880824/2.htm#other201

-- lpln ، Nov 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)