تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نامه سه نماینده مجلس درباره اعدام فتاحیان

سه نماینده کرد اهل سنت، در نامه‌ای به وزیر دادگستری، خواستار پاسخگویی «شفاف» در خصوص «شایعات» پیرامون پرونده احسان فتاحیان فعال سیاسی کرد، شدند.

احسان فتاحیان چهارشنبه هفته گذشته، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اقدامات مسلحانه» در زندان مرکزی شهر سنندج اعدام شد.

اقبال محمدی نماینده مریوان امروز دوشنبه به وب‌سایت پارلمان‌نیوز گفت که وی به همراه امین شعبانی و جلال محمودزاده، در نامه‌ای از وزیر دادگستری خواسته که درباره «شایعات» پیرامون این پرونده، پاسخی «صریح و شفاف» ارائه کند.

آقای محمدی افزوده که «اگر شایعه افزایش مجازات احسان از ۱۰ سال اولیه به حکم اعدام درست باشد، خلاف قانون عمل شده، زیرا حکم، در دادگاه تجدیدنظر قابل تشدید نیست.»

اقبال محمدی نماینده مریوان به همراه امین شعبانی و جلال محمودزاده، در نامه‌ای از وزیر دادگستری خواسته که درباره «شایعات» پیرامون این پرونده، پاسخی «صریح و شفاف» ارائه کند

این نماینده اهل تسنن همچنین اظهار داشت: «ما خواستار پاسخگویی شفاف مسئولان قضایی در این خصوص برای رفع ابهام از اذهان افکارعمومی هستیم.»

احسان فتاحیان، ۲٨ ساله، متولد کرمانشاه و ساکن سنندج، بهار سال گذشته در کامیاران دستگیر و از آن زمان در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج و سپس زندان مرکزی این شهر نگهداری شده بود.

حکم دادگاه بدوی این جوان، ۱۰ سال حبس در تبعید به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی کشور» بود، اما شعبه‌ چهار دادگاه تجدیدنظر استان کردستان با افزودن اتهام «محاربه»، حکم به اعدام وی داد.

نماینده مریوان: «ما خواستار پاسخگویی شفاف مسئولان قضایی در این خصوص برای رفع ابهام از اذهان افکارعمومی هستیم»

سازمان عفو بین‌الملل، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و خانواده این جوان با صدور اطلاعیه‌ها و نامه‌هایی از صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه خواسته بودند دستور توقف حکم اعدام فتاحیان را صادر کند.

درخواست این نهاد‌های مدافع حقوق بشر و خانواده وی با سکوت آقای لاریجانی مواجه شد و او سرانجام در صبح روز چهارشنبه در زندان سنندج به دار آویخته شد.

عفو بین‌الملل هفته گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای، ضمن محکوم کردن اعدام فتاحیان از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، اعلام کرد که دست‌کم ۱۰ مرد و یک زن کرد دیگر نیز به اتهام عضویت در گروه‌های کرد و یا هواداری از آنها در معرض اعدام هستند.

زینب جلالیان، رمضان احمد، فرهاد چالش، رستم ارکیا، فصیح یاسمنی، رشید آخ کندی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، حسین خزری و فرزاد کمانگر، زندانیان کردی هستند که امکان اعدام آنها نیز وجود دارد.

شیرکوه معارفی و حبیب‌الله لطیفی دو فعال سیاسی کردی هستند که رسانه‌ها از اعدام قریب‌الوقوع آنها خبر داده‌اند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
احسان فتاحیان جوان کرد اعدام شد

نظرهای خوانندگان

حالا زوده، باشید بعدا سر فرصت رسیدگی می کنید!

-- بدون نام ، Nov 16, 2009

آقایان نماینده کردستان بخاطرداشته باشیدکه شماشکایت
بگرگی میبریدکه گوسفندان شماراپاره پوره کرده وکشته.

-- ایراندخت آریا ، Nov 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)