تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

درخواست کاهش اغماض
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «چشم طمع آنها و چشم بستن ما!»، به انتقاد از آنچه بی‌توجهی دولتمردان به منافع ملی نامیده، پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، «مردم ایران بایستی هر لحظه خدای بزرگ را سپاسگزار باشند که تنها راه خبرگیری آنها، صدا و سیمای دولتی ایران نیست. امروز وجود صدها شبکه خبری و دسترسی آزاد آنها به اخبار و اطلاعات، راه‌های متعددی در برابر ایرانیان قرار داده است تا به جای اخبار تنظیم شده و یک‌سویه بعضی رسانه‌های داخلی، خبرهایی را بشنوند که محرومیت ایرانیان از آن خبرها یا دسترسی دیرهنگام به آن، می‌تواند هزینه‌های سنگینی برای امروز و فردای کشور ایجاد کند.»

روزنامه آفتاب یزد می‌نویسد: «در دو هفته اخیر دو نمونه از این اخبار توسط رسانه‌های خارجی منتشر شد. نخستین مورد، خبررسانی شفاف تلویزیون دولتی ترکیه در خصوص واگذاری امتیاز بازاریابی برای ۵۰ درصد از گاز استخراجی ترکیه در فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی بود. دومین خبر نیز تحویل ندادن سیستم اس- ۳۰۰ به ایران به خاطر پاسخ ندادن ایران به پیشنهاد آژانس در مورد ارسال اورانیوم غنی شده ایران به خارج است.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «بهتر است از سیاستمداران خود بخواهیم از میزان اغماض و تعداد دفعات چشم بستن‌هـای خود در برابر هر کسی کـه رفتار او می‌تواند منافع ملی ایران را به خطر بیندازد، بکاهند. اگر هم منافع بزرگ‌تری وجود دارد که مردم و رسانه‌های ایران از آن بی‌خبرند، بهتر است به جای مخفی نگه‌داشتن اصل اخبار، پشت پرده‌ها و منافع درازمدت را با مردم در میان بگذارند.»

متن کامل سرمقاله

شراکت با روسیه
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «ماه عسل واشنگتن - مسکو» در خصوص شراکت ایران با روسیه و رفتارهای تاریخی مسکو در قبال ایران نوشته شده است.

به نوشته مردمسالاری، «مقامات دولت ایران از روسیه بخاطر عدم تحویل موشک‌های اس ۳۰۰ انتقاد کردند. راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. آیا فصلی جدید از روابط ایران و روسیه آغاز شده است؟ آیا روسیه به دنبال امتیازات جدی‌تر از ایران است؟»

این روزنامه افزوده است: «روسیه به دنبال گرفتن امتیازات هرچه بیشتر از ایران و کشورهای مقابل ایران است و در نتیجه به تعهدات خود تن نخواهد داد. مگر اینکه واقعا به این نتیجه برسد که آن امتیازاتی که گرفته است از یک طرف کافی هستند و از طرف دیگر فروش این سیستم به ایران به نفع منافع ملی روسیه خواهد بود.»

مردمسالاری در سرمقاله خود نوشته است: «روسیه شریک قابل اعتمادی برای ایران نیست و در نتیجه تکیه بر این کشور، بالطبع عواقب مطلوبی برای امنیت و منافع ملی ایران نخواهد داشت.»

متن کامل سرمقاله

نبود توازن در سیاست خارجی
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «لبخند به فرعون چرا» در واکنش به دعوت منوچهر متکی از همتای مصری خود برای سفر به ایران، نوشته شده است.

در روزنامه جمهوری اسلامی آمده است: «در جریان دیدار مسئول دفتر حفاظت منافع مصر با وزیر امورخارجه کشورمان، آقای متکی از وزیر خارجه رژیم کمپ دیویدی قاهره برای سفر به تهران دعوت به عمل آورد. صرفنظر از اینکه واکنش رژیم کمپ دیویدی مصر در این باره چگونه باشد، این نکته کلیدی در این زمینه مطرح است که برقراری مناسبات با رژیم قاهره، آن‌هم در شرایط کنونی و در چنین سطحی آیا اساسا به مصلحت است.»

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه، «قاهره اکنون سالهاست به کانون توطئه علیه دنیای اسلام به ویژه علیه نهضت‌های مقاومت اسلامی در منطقه تبدیل شده است. دراز کردن دست دوستی به سوی رژیم خائن مبارک در شرایط کنونی از یکطرف به منزله نادیده گرفتن واقعیت های عینی و ملموس در منطقه و از سوی دیگر نشانه عدم تعادل و عدم توازن در مواضع جمهوری اسلامی ایران در صحنه ملی منطقه‌ای و بین‌المللی ارزیابی می‌شود.»

این روزنامه افزوده است: «جای تعجب است که دولت جمهوری اسلامی از یکطرف حمایت از مقاومت اسلامی در منطقه را در سرلوحه سیاست خارجی خود دارد و از طرف دیگر با دراز کردن دست دوستی به سوی رژیم کمپ دیویدی قاهره، موجب تضعیف جبهه مقاومت اسلامی در منطقه می‌شود و دشمنان مقاومت را گستاخ و جری می‌نماید.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «عاقبت ایستادگی در برابرملت!»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «خلق نظام اقتصادی جدید!؟»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «آل سعود دو قدم مانده به سقوط!»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «کدام شعار، کدام جنبش؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)