تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

کاهش اعتماد عمومی
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «جلب اعتماد عمومی و آمارها و ادعاها»، به انتقاد از وجود آمارهای ضد و نقیض در ایران پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، «مردم چقدر به مسوولان اعتماد دارند؟ این پرسش مهمی است که پاسخ به آن، می‌تواند ابهامات فراوانی را رفع کند. اما همان‌قدر که پاسخ این پرسش، مهم است، به همان اندازه هم یافتن آن دشوار است. برای پاسخ به این گونه پرسش‌ها چاره‌ای نیست، جز آنکه از شواهد و مستندات موجود استفاده کنیم.»

روزنامه مردمسالاری می‌نویسد: «وقتی سخن از آمار و ارقام هم به میان می‌آید، شگفتی‌ها بیشتر می‌شود. یک طرف می‌گوید ۱۶۱ میلیارد تومان از مجموع ۲۳۰ میلیارد تومان بودجه مترو تهران در سال جاری به شهرداری پرداخت شده و طرف دیگر می‌گوید از ۲۹۰ میلیارد تومان بودجه‌ای که قرار بود دولت به مترو بدهد، حتی یک ریال هم پرداخت نشده است. از این نمونه اختلا فات آماری بین دو طرف بسیار زیاد است که تکرار هر روزه آن در رسانه‌ها تنها به سردرگمی مردم منجر شده است.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «در موسم انتخابات ریاست جمهوری دهم و رقابت آمارها و نمودارها بین دو طرف رقابت انتخاباتی، هر کدام، آمار متفاوتی از شاخص‌های اقتصادی ارائه می‌دادند و... حال، چه کسی پاسخگوی کاهش اعتماد عمومی در جامعه و پیامدهای منفی سلب اعتماد مردم است؟ آیا به آثار زیان‌بار کاهش عنصر اعتماد عمومی در جامعه واقف هستید؟»

متن کامل سرمقاله

«هویج رنگ و رو رفته»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «سیاستمدار سیاه‌باز» به تمدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران از سوی اوباما و تلاش برای توقیف دارایی‌های تهران در این کشور، واکنش نشان داده است.

به نوشته جمهوری اسلامی، «عملکرد اوباما در همه زمینه‌ها در چند ماهه حضور وی در پست ریاست جمهوری آمریکا آنچنان ریاکارانه و مغایر با وعده های انتخاباتی وی بوده که همگان را در این مدت کوتاه به اندیشه وادار کرده است. وقایع ماه‌ها و هفته‌های اخیر نشان داد سیاست تغییر اوباما که شعار اصلی انتخاباتی وی بود، تا چه اندازه پوچ و بی‌محتوا است.»

این روزنامه افزوده است: «تداوم اقدامات اوباما علیه جمهوری اسلامی ایران قطعا باب هرگونه خوشبینی را نسبت به این سیاستمدار سیاه‌باز مسدود می‌کند و این واقعیت را به اثبات می‌رساند که تصور افرادی که فکر می‌کردند با فرستادن پیام تبریک به اوباما و تدارک زمینه‌های مذاکره و تفاهم می‌توانند یخ‌های روابط میان ایران و آمریکا را که ۳۰ سال است هر روز بر ضخامت آن افزوده می‌شود آب کنند، کاملا نادرست بوده است.»

جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشته است: «گذشت زمان نشان داد اوباما نیز ادامه دهنده راه بوش است و در چنین وضعیتی، ساده‌اندیشی محض خواهد بود که عده‌ای بدون در نظر گرفتن ماهیت پلید سیاست‌های آمریکا و چماق فربهی که اوباما علیه ایران بلند کرده، به هویج رنگ و روباخته‌ای که از دور آن‌را تخم طلایی تصور می‌کنند، دل ببازند و بخواهند نرد دوستی و مغازله با اوباما ببازند.»

متن کامل سرمقاله

صبر ایران
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «ایران تا ابد صبر نمی‌کند» در واکنش به اظهارات مقام‌های آمریکایی در خصوص محدودیت زمانی ایران برای پاسخ به پیشنهاد تامین سوخت هسته‌ای از خارج از این کشور، نوشته شده است.

در روزنامه کیهان آمده است: «روند برنامه‌ریزی استراتژیک آمریکا درباره ایران پس از انتخابات اخیر، به وضوح تغییر مسیر داده است. تا پیش از انتخابات، وضعیت تقریبا به این شکل بود که آمریکایی‌ها احساس می‌کردند، ورود به فاز مذاکرات همه‌جانبه و تلاش برای جلب مشارکت ایران در مدیریت مسائل منطقه‌ای، اجتناب‌ناپذیر است و زمان چندانی هم برای آغاز مذاکرات وجود ندارد.»

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه، «دقت در مجموعه اطلاعات موجود نشان می‌دهد طرف غربی فعلا به این نتیجه رسیده که گزینه تشدید اختلافات داخلی در ایران، ارزش امتحان کردن را دارد و پیچیدگی بوجود آمده در مسیر مذاکرات وین هم از همین منظر قابل ارزیابی است.»

این روزنامه افزوده است: «غربی‌ها باید همان جمله‌ای را که همواره خطاب به ایران می‌گویند، یک‌بار هم از زبان ایران در گوش‌های خود زمزمه کنند: صبر ایران اندازه دارد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «آیا یارانه به چینی‌ها هم هدفمند می‌شود؟»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «سکته در بازار سکه»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «سفری بدون چشم‌انداز مثبت»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «از آن فرار تا این ادعاها»

سرمقاله روزنامه رسالت «خط مقدم آمریکا!»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)