تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«مجلس مرجع واگذاری مدیریت شهری است»

شورای نگهبان قانون اساسی می‌گوید که واگذاری مدیریت شهری به خصوص مدیریت مترو به دولت، تنها با مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی ممکن است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان این مطلب را امروز شنبه در جمع خبرنگاران عنوان کرده است.
اظهارات آقای کدخدایی پس از آن ایراد می‌شود که چند نماینده مجلس، واگذاری مدیریت مترو به دولت را «غیرقانونی» دانستند.

محمود احمدی‌نژاد، چهارشنبه گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت که تصمیم دارد مدیریت مترو را به دولت بازگرداند.

اظهارات احمدی‌نژاد در پاسخ به اعتراض‌ها به کم‌کاری دولت در تخصیص بودجه به متروی شهر تهران ایراد شده است.


مدیران شهرداری و متروی تهران اعلام کرده‌اند که دولت در سال‌های اخیر با تاخیر فراوان و کمتر از مصوبه مجلس، بودجه در اختیار آنها گذارده است.

حسن سبحانی‌نیا عضو کمیسیون امنیت ملی، موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه، ‌علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو کمیسیون صنایع و محمد حسن مقیمی دو عضو کمیسیون عمران مجلس، از جمله نمایندگانی هستند که با این تصمیم احمدی‌نژاد مخالفت کرده‌اند.

آقای سبحانی امروز در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته که «مشخص نیست، رئیس جمهوری به چه دلیل و استنادی خواستار بر عهده گرفتن مدیریت مترو شده است.»

«تغییر مدیریت مترو، تمایل رئیس جمهوری است، اما قطعا مجلس مصلحت کشور را لحاظ می‌کند، نه مسائل و درگیری‌های سیاسی و آنچه به نفع مردم باشد را با کمترین هزینه انجام می‌دهد»

آن‌طور که این نماینده مجلس اعلام کرده است، بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی و چند قانون دیگر در حوزه مدیریت شهری، واگذاری مترو به دولت امکان‌پذیر نیست.

عضو مجلس شورای اسلامی افزوده که «تغییر مدیریت مترو، تمایل رئیس جمهوری است، اما قطعا مجلس مصلحت کشور را لحاظ می‌کند، نه مسائل و درگیری‌های سیاسی و آنچه به نفع مردم باشد را با کمترین هزینه انجام می‌دهد.»

این نماینده مجلس اظهار داشته که «مجلس منتظر است دلایل آقای احمدی‌نژاد را برای در دست گرفتن متروی تهران بشنود. چون الان مشخص نیست که دلیل این گفته‌های او چیست.»

آقای مقیمی نیز گفته که تغییر مدیریت متروی تهران، نیاز به تصویب مجلس دارد و کنترل مترو توسط دولت «غیرقانونی» است.

«مجلس منتظر است دلایل آقای احمدی‌نژاد را برای در دست گرفتن متروی تهران بشنود. چون الان مشخص نیست که دلیل این گفته‌های او چیست»

یوسف‌نژاد هم در مخالفت با گفته‌های احمدی‌نژاد، از وی خواسته که در «اندیشه حل کارشناسانه مشکلات مترو» باشد.

ثروتی نیز گفته که ««مترو طی مصوبه مجلس به شهرداری‌ها واگذار شده و اگر دولت بخواهد مدیریت مترو را به خود بازگرداند، باز هم نیازمند مصوبه مجلس و شورای شهر است.»

مجلس ایران براساس ماده ۹ قانون توسعه حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت، «مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در محدوده شهر و حومه آن را بر عهده شهرداری تهران» گذاشته است.

در حال حاضر محسن هاشمی، فرزند ارشد اکبر هاشمی رفسنجانی مدیریت متروی تهران را بر عهده دارد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)