تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

طراحان اصلی ۱۱ سپتامبر محاکمه می‌شوند

خالد شیخ محمد، طراح اصلی حملات ۱۱ سپتامبر و چهار مظنون دیگر، در یک دادگاه غیرنظامی در شهر نیویورک محاکمه خواهند شد.

به این ترتیب، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا سنت جورج بوش که مظنونان تروریسم را در زندان نظامی گوانتانامو محاکمه می‌کرد، می‌شکند.

به گزارش روزنامه واشینگتن پست، قرار است اریک هولدر، وزیر دادگستری ایالات متحده این تصمیم دولت خود را عصر امروز جمعه به طور رسمی اعلام کند.

این تصمیم جدید، بخشی از تلاش دولت اوباما برای بستن بازداشتگاه خلیج گوانتانامو که در پایگاهی ساحلی در کوبا واقع شده، ‌است.


خالد شیخ محمد، طراح اصلی حملات ۱۱ سپتامبر(AFP)

محاکمه پنج عضو ارشد سازمان القاعده که متهم به طراحی یا دست داشتن در حملات ۱۱ سپتامبر هستند با مشکلات بزرگ قضایی روبه‌روست، چرا که آن‌ها در زمان بازداشت مخفیانه توسط سازمان سیا، با بازجویی‌های بسیار خشن مواجه بوده‌اند.

هنوز آشکار نیست که آیا دادگاه مدنی، «اعترافات گرفته‌شده تحت شکنجه» از این افراد را به عنوان مدرک خواهد پذیرفت یا خیر.

بر پایه نسخه‌ای از اعترافات شیخ محمد که در سال ۲۰۰۷ از سوی وزارت دفاع آمریکا منتشر شده، این تبعه پاکستان، مسئولیت حملات ۱۱ سپتامبر و شمار دیگری از حملات و نقشه‌های تروریستی را پذیرفته ‌است.

برپایه این اقرارنامه، شیخ محمد مسئولیت بمب‌گذاری ۱۹۹۳ مرکز تجارت جهانی و بمب‌گذاری در کلوب شبانه بالی اندونزی در سال ۲۰۰۲ را نیز به عهده گرفته ‌است.

شیخ محمد، مسئولیت بمب‌گذاری ۱۹۹۳ مرکز تجارت جهانی و بمب‌گذاری در کلوب شبانه بالی اندونزی در سال ۲۰۰۲ را نیز به عهده گرفته ‌است

تصمیم جدید دولت آمریکا برای محاکمه مدنی این افراد، هنوز تأثیری بر وضعیت ۲۱۰ زندانی باقی‌مانده در بازداشتگاه گوانتانامو نداشته است. در مورد چگونگی محاکمه این افراد هنوز خبری منتشر نشده‌ است.

رفتار مأموران آمریکایی با بازداشتیان زندان گوانتانامو همواره با اعتراض‌های نهادهای حقوق بشری مواجه بوده‌است.

باراک اوباما خواستار بسته شدن این بازداشتگاه تا پایان سال ۲۰۰۹ شده‌بود، ولی احتمال موفقیت او تا آن تاریخ کم است.

حملات ۱۱ سپتامبر رشته‌ای از حملات انتحاری بود که در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، توسط گروه القاعده در خاک ایالات متحده آمریکا انجام شد و هزاران کشته و زخمی و خسارات فراوانی بر جای گذاشت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)