تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آغاز گشت اینترنتی پلیس در ایران

مهرداد امیدی، رئیس پلیس مبارزه با جرایم رایانه‌ای آگاهی ناجا از آغاز به کار گشت پلیس اینترنتی در ایران خبر داد.

سرهنگ امیدی به خبرگزاری ایلنا گفته که پلیس با تمامی جرایم در فضای اینترنتی برخورد خواهد کرد.

پلیس یکی از ۱۲ عضو ستاد مبارزه با جرایم اینترنتی در ایران است که زیر نظر دادستانی تشکیل شده است.


مهرداد امیدی، رئیس پلیس مبارزه با جرایم رایانه‌ای آگاهی ناجا

آن‌طور که آقای امیدی گفته است، اولویت پلیس، برخورد با جرایمی همچون فروش لوازم غیرمجاز، کلاهبرداری و... در فضای اینترنت است.

این مقام پلیس همچنین برخورد با جرایم سیاسی در اینترنت را از دیگر وظایف گشت اینترنتی پلیس اعلام کرده است.

سرهنگ امیدی پیش‌تر در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرده بود که ۳۷ درصد پرونده‌های رایانه‌ای شش ماه نخست امسال، منجر به دستگیری متهمان پرونده شده است.

براساس گزارش این مقام پلیس، ۳۶ درصد پرونده‌های تشکیل شده در چهار ماه منتهی به تیر ماه سال ۸۸ نیز پرونده‌های مربوط به جعل اسناد بانکی و اوراق بهادار بوده است.

این مقام پلیس برخورد با جرایم سیاسی در اینترنت را از دیگر وظایف گشت اینترنتی پلیس اعلام کرده است

گشت اینترنتی پلیس، چهار ماه پس از ابلاغ «قانون جرایم یارانه‌ای» به نهاد‌های حکومتی راه‌اندازی شده‌ است.

قوه قضائیه نیز از آذر ماه سال گذشته دادسراهای ویژه «جرایم رایانه‌ای» را راه‌اندازی کرده است. مقام‌های قضایی، هدف از راه‌اندازی این دادسراها را «برخورد تخصصی با جرائم اینترنتی و رایانه‌ای و کاهش این جرائم» عنوان کرده‌اند.

قانون جرایم رایانه‌ای شامل پنج بخش و ۵۵ ماده است که در تیرماه امسال کلیه مواد آن از سوی شورای نگهبان تائید شده است.

بخش نخست این قانون، با عنوان کلیات به تعریف اصطلاحات پرداخته و بخش دوم با هشت فصل به جرائم علیه محرمانه بودن داده‌ها و سیستم‌‌های رایانه‌ای و مخابراتی، جرائم علیه صحت و تمامیت داده‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی، کلاهبرداری، جرایم مرتبط با محتوا، افشای سر، مسئولیت کیفری ارائه دهندگان خدمات، تخفیف و تشدید مجازات و سایر مسائل مربوط می‌شود.

آن‌طور که آقای امیدی گفته است، اولویت پلیس، برخورد با جرایمی همچون فروش لوازم غیرمجاز، کلاهبرداری و... در فضای اینترنت است

در قانون جرایم رایانه‌ای همچنین، بر اساس قانون مجازات اسلامی، مجازات‌های مختلفی برای کسانی که به کمک سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، محتویات مستهجن تولید یا منتشر کنند، پیش‌بینی شده است.

بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای، هرکس به طور غیرمجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیرعمومی در سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری را شنود کند، به حبس از ‪ شش ‬ماه تا ‪ دو ‬سال یا جزای نقدی از ‪۱۰‬میلیون ریال تا ‪۴۰‬میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

براساس این قانون، هرکس به طور غیر مجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از ‪ ۹‬روز تا یک سال یا جزای نقدی از ‪ پنج ‬میلیون ریال تا ‪ ۲۰‬میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

در ایران کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ بیش از پنج میلیون سایت (داخلی و خارجی) را مسدود کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آیا این "گشت اینترنتی پلیس در ایران" شامل سرکشی به خلافهای مسئولان و دست‌اندرکاران نظام نیز می‌شود؟

-- فضولباشی ، Nov 13, 2009

سلام
با توجه به تصويب قانون رايانه اي در ايران مهمترين ارگان فعال و حساس به اين موضوع هم اينك وزارت اطلاعات ايران ميباشد كه با هدف جنگ نرم به استقبال تهاجم فرهنگي قديم ( تعريف دوستان حاج حسين شريعتي و امامي معدوم ) و بر اندازي نرم امروز به تعريف چماقداران آقا مجتبي خامنه اي . رفته است
اين سرهنگ در اصل هيچ كاره است اصل پروژه بدين صورت است كه پليس تازه تاسيس بازوي اجرايي توصيه ها و دستورات وزارت اطلاعات باشد كه بدين صورت خواهان كنترل جمعيت جوان كشور هستند .
پليس در حوزه عملياتي خود فقط مجري طرحهاي تله گذار ي و شناسايي كارشناسان اطلاعات ميباشد .بنا به اطلاعات دقيق تعداد پرسنل اين واحد كمتر از 20 نفر در تهران و حداقل يك نفر در استانها ميباشد كه در سدد ارتقاء ميباشند .
ضمنا بايد اطلاع رساني شما رسانه ايها در خصوص هشدار به كاربران ( جهت گريز از تله هاي مختلف )جدي باشد .

-- hadi ، Nov 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)