تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انفجار انتحاری مقابل پایگاه ناتو در کابل

در اثر انفجار ناشی از یک حمله انتحاری مقابل پایگاه ناتو در شرق کابل ، ۱۹ سرباز و کارمند ناتو و چهار غیر نظامی افغان زخمی شدند.

به گزارش خبرنگار زمانه از افغانستان، ناتو اعلام کرده است که در این انفجار، ۹ سرباز آیساف؛ نیروهای کمک به تامین امنیت، شماری غیرنظامی افغان و ۱۰ غیر نظامی که در قرارگاه ناتو کار می‌کردند، زخمی شده‌اند.

سرهنگ تاد وی سین، سخنگوی دفتر ارتباط همگانی ناتو گفته است که این حمله، مانع از «ماموریت مهم» آنها در افغانستان نخواهد شد.

ژنرال عبدالغفار سیدزاده، رئیس تحقیقات جنایی پلیس کابل نیز اظهار داشت که در اثر حمله به کاروان نیروهای آمریکایی نزدیک قرارگاه «فینکس»، چهار غیر نظامی افغان نیز مجروح شده‌اند.


عکس‌ها از زمانه

به گفته وی، در این حمله، چند خودرو و یک مسجد نیز آسیب دیده است.

قاری یوسف احمدی، یکی ازسخنگویان گروه طالبان، با پذیرفتن مسئولیت این انفجار، ادعا کرد که چهار وسیله زرهی بر اثر این حمله انتحاری، تخریب، ۲۰ سرباز آمریکایی کشته و ۱۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

خبر دیگری نیز به نقل از مقام‌های محلی ولایت «کنر» درشرق افغانستان حاکی است که یک خبرنگار نروژی و مترجم افغان وی که سه روز پیش از این، از سوی طالبان ربوده شده بودند، با کمک بزرگان محلی آزاد شده‌اند.

فرمانده پلیس ولایت کنر، آزادی این دو نفر را تائید کرده است.

«طالبان سلفی» یک گروه نزدیک به القاعده که مسئولیت این آدم‌ربایی را برعهده گرفته بودند، در مقابل آزادی این افراد، خواستار آزادی ۱۰ تن از زندانیان این گروه و خروج سربازان نروژی از افغانستان شده بودند.


اما این مقام پلیس افغانستان گفته است که برای آزادی «خبرنگار ربوده شده نروژی» و همکار افغان وی، هیچ معامله‌ای صورت نگرفته است.

توسعه فعالیت‌های طالبان و دیگر گروه‌های شورشی به نقاط مختلف افغانستان و افزایش تلفات نظامیان خارجی، ماموریت ناتو را در این کشور جنگ‌زده با چالش‌های بزرگ مواجه ساخته است.

در عین حال، درخواست ژنرال آمریکایی؛ استانلی مک‌کریستال فرمانده ارشد ناتو در افغانستان مبنی بر اعزام حداقل ۴۰ هزار نیروی اضافی برای مقابله با طالبان و گسترش حوزه اقتدار دولت افغانستان، تا اکنون از سوی دولت آمریکا بدون پاسخ مانده است.

همزمان و در آستانه تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری پنج ساله حامد کرزی برافغانستان، شماری از کشورهای غربی، ادامه حمایت‌شان از حکومت افغانستان را به کاهش فساد و تشکیل یک حکومت وحدت ملی در این کشور مشروط کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)