تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

اردوکشی خیابانی علیه نظام
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «بازخوانی منشور برادری امام» به بررسی عملکرد مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد معترض به نتایج انتخابات به پرداخته‌است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «امام خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در تاریخ۱۰ آبان سال ۶۷ در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری از اعضای مجمع روحانیون مبارز مطالب مهمی فرمودند که معروف به منشور برادری دو جناح حاکم برکشور شد. امام در آن پیام تاریخی فرمودند: هر دو جریان متوجه باشند که موضع گیری‌ها باید به گونه‌ای باشد که در عین حفظ اصول اسلام برای همیشه تاریخ، حافظ خشم و کینه انقلابی خود و مردم علیه سرمایه‌داری غرب و در راس آنها آمریکای جهان‌خوار و کمونیسم و سوسیالیسم بین‌الملل و در راس آن شوروی متجاوز باشد. هر دو جریان باید توجه کنند دشمنان بزرگ مشترک دارند که به هیچ یک از آن دو جریان رحم نمی‌کنند.»

این سرمقاله ادامه داده‌است: «بیاییم نسبت دو جریان را با آمریکا بسنجیم و ببینیم کجای کار هستیم. آقای کروبی آن هنگام که منشور برادری صادر شد دبیرکل مجمع روحانیون مبارز بود و رهبری یک جریان را نمایندگی می‌کرد. ببینم او اکنون در کجاست؟ آقای کروبی اگر بخواهد خود را با معیارهای «منشور برادری» بسنجد چه عیاری برای خود تعیین می‌کند. او در۱۳ آبان و روز قدس ستاره رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی و نماد عبور از شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا بود.»

سرمقاله‌نویس رسالت افزوده‌است: «حالا در غرب به خاطر شیرین‌کاری‌های او در اردوکشی خیابانی بحث این است که آیا او رهبر جنبش اعتراضی ایران است یا موسوی؟ هر دو در بی‌مهری به ملت و تبری از نظام مسابقه گذاشته‌اند. بخش عظیمی از تولیدات ارتش رسانه‌ای غرب علیه امام و انقلاب محصول مواضع این دو جناب است که در سال۶۷ یک ضلع از دو ضلع رقابت در ایران را نمایندگی می‌کردند!! آقای موسوی به مناسبت۱۳ آبان روز بازخوانی تبهکاری‌های آمریکا در ایران بیانیه می‌دهد و حاضر نمی‌شود یک کلمه از آمریکا و استکبار جهانی حتی گله کند!»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «آیا موسوی و کروبی و خاتمی در اصول با جریان دیگر مشترک اند؟ آیا آنها به قانون اساسی، ولایت فقیه و خط امام وفادارند؟ اگر این چنین است پس این اردوکشی خیابانی و ارسال عکس و فیلم برای رسانه‌های دشمن برای تبلیغ علیه نظام چیست؟ اگر مشترکند پس چرا یک جریان (بخوانید فقط انقلابیون پشیمان و فرسوده) شعار مرگ برآمریکا و مرگ بر اسرائیل را حذف کردند و به جای جمهوری اسلامی در روز قدس و ۱۳ آبان شعار جمهوری ایرانی، جمهوری انسانی سر دادند؟»

متن کامل سرمقاله


استقلال و مردمی بودن سنت وقف

روزنامه اعتماد در سرمقاله امروز خود با عنوان «پویایی وقف»، وقف اموال دانشگاه آزاد و مسائل مربوط به آن را بررسی کرده‌است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی و بازتاب‌های آن موجب طرح یکسری مباحث فقهی و حقوقی شد که عدم تبیین صحیح آنها چه بسا شبهه‌هایی را ایجاد کند و تاثیر منفی در گسترش فرهنگ وقف و توسعه این سنت حسنه نبوی داشته باشد.»

این سرمقاله اضافه کرده‌است: «در برخی اظهارنظرها، بی اطلاعی سازمان اوقاف را از وقف دانشگاه آزاد به گونه یی مطرح می‌کنند که گویی یکی از شرایط صحت وقف اطلاع و تایید قبلی سازمان اوقاف است در حالی که چنین چیزی در مقررات سازمان اوقات نیامده‌است. ویژگی وقف همانا استقلال و مردمی بودن آن است و طبق نظر فقهای اسلام هر انسانی مجاز است چه مسلمان و چه غیرمسلمان با نیت مشروع و طبق قاعده «شرط الواقف کنص الشارع» اموال خود را برای هر کار خیری که دوست دارد وقف کند بدون آنکه نیاز به تایید نهاد یا شخص خاصی باشد.»

به نوشته سرمقاله‌نویس اعتماد: «تدبیر مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی در سر و سامان دادن به اموال پراکنده‌یی که در اختیار آنها بوده و تنظیم آن در قالب وقف که یک سنت نبوی و یک نهاد مدنی شناخته شده در کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی است اقدامی بسیار ارزشمند است زیرا فرق اساسی «وقف» با سایر انفاق‌ها از قبیل صدقه، هبه، هدیه و احسان این است که در وقف هیچ کس حتی واقف نمی‌تواند در نیات و اهداف آن دخل و تصرف کند اما سایر انفاق‌ها قابل تغییر بوده و تضمینی برای حفظ و تداوم نیات اهداکنندگان وجود ندارد.»

این سرمقاله ادامه داده‌است: «بدون تردید سند موقوفه دانشگاه آزاد اسلامی در مراکز معتبر فرهنگی و علمی جهان به عنوان سند فرهنگی ماندگار و افتخارآفرین جمهوری اسلامی ثبت و نگهداری خواهد شد.»

متن کامل سرمقاله

ترس مردم از هدفمند کردن یارانه‌ها
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «معیشت شهروندان و روزهای سخت و نفس‌گیر» به مسائل اقتصادی روزهای اخیر پرداخته‌است.

در این سرمقاله آمده‌است: «مدت‌هاست که رزق و روزی و کسب و کار همه ما ایرانی‌های ساکن این مرز و بوم، به دلیل حاکمیت اقتصاد دولتی در اختیار تعدادی اندک از افراد جامعه قرار گرفته‌است که در نهادی به نام دولت فعالیت می‌کنند. این گروه کم‌شمارند که تعیین می‌کنند قیمت پولی که مردم به بانک‌ها می‌سپارند چقدر باشد، قیمت بنزین، گازوئیل، آب و برق چقدر باشد، قیمت یک دلار نسبت به پول ایران چقدر باشد، کدام فعالیت‌ها و برنامه‌های اقتصادی اولویت دارند و درآمد حاصل از فروش نفت که به مردم تعلق دارد، کجا و چگونه خرج شود و غیره.»

به نوشته این سرمقاله: «در چند هفته گذشته که موضوع تغییر روش در تعیین قیمت برخی از کالاهای در دست دولت تحت عنوان هدفمند کردن یارانه‌ها در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفته‌است و آثار روانی آن بر قیمت برخی اقلام مورد نیاز مردم آشکار شده‌است، شهروندان مفهوم دخالت دولت را خوب درک کرده‌اند.»

این سرمقاله افزوده‌است: «در هفته‌های اخیر قیمت برخی کالاها روندی فزاینده را تجربه کرده‌است و اظهارات برخی از مسوولان ارشد دولتی که گفته‌اند قصد مقابله با افزایش قیمت‌ها را دارند، این واقعیت را آشکارتر کرده‌است و نشانه‌های آشکاری از تشدید رکود تورمی در جامعه دیده می‌شود.»

سرمقاله‌نویس دنیای اقتصاد با طرح این پرسش که «آیا دولت زمان مناسبی برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها انتخاب کرده است؟» ادامه داده‌است: «در حالی که دولت به هر دلیل با انتقادهای شدید حتی از طرف اصولگرایان مواجه‌است و تقریبا کمتر کارشناسی وجود دارد که با قاطعیت از هدف دولت حمایت کند، پرسش یادشده اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. ترس مردم را نباید سهل و آسان گرفت و با پاسخ‌های کلی و کلیشه‌ای جواب داد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «پرچمداري اقتصاد اسلامي»

سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «قبل از اداره جهان لغت نامه بنويسيد!»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «اين خانه از پاي بست ويرانه است»

سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «شعار تغيير باراک اوباما و مناقشه فلسطين و اسرائيل»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)