تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آمریکا اتهام سه تبعه خود را رد کرد

ایان کلی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اتهام سه تبعه این کشور که از سوی مقام‌های قضایی ایران به «جاسوسی» متهم شده‌اند را رد کرد.

به گزارش وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، ایان کلی گفته که واشینگتن تاکنون به طور رسمی، تائیدیه‌ای مبنی بر «جاسوس» بودن آنها از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی دریافت نکرده است.

آقای کلی افزوده که اگر اتهام این سه تبعه آمریکایی به طور رسمی ابلاغ شود، واشینگتن این اقدام را «ناروا» و ضربه‌ای «ویرانگر» برای خانواده‌های آنها تلقی می‌کند.


AP

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشته که به «اعتقاد ما که هیج مدرکی در تائید این نوع اتهامات وجود ندارد.»

دو روز پیش عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، اتهام سه آمریکایی بازداشت شده در ایران را «جاسوسی» اعلام کرد.

مأموران جمهوری اسلامی، نهم مرداد ماه، سارا شاورد، ۳۱ ساله، شون باوئر، ۲۷ ساله، و جاشوا فاتال، ۲۷ ساله را به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران بازداشت کردند.

این سه آمریکایی در حال بازدید از منطقه گردشگری «احمدآوه» در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی سلیمانیه، از سوی نیروهای امنیتی ایران، بازداشت شدند.

ایان کلی در جلسه روزانه خود با خبرنگاران، باردیگر از مقام‌های ایران خواست که این سه تبعه آمریکایی را آزاد کنند تا به آغوش‌ خانواده‌های خود باز گردند.

آقای کلی افزوده که اگر اتهام این سه تبعه آمریکایی به طور رسمی ابلاغ شود، واشینگتن این اقدام را «ناروا» و ضربه‌ای «ویرانگر» برای خانواده‌های آنها تلقی می‌کند

پیش‌تر ٤٢٣ نماینده کنگره آمریکا نیز با تصویب قطعنامه‌ای خواستار آزادی این سه شهروند آمریکایی شده بودند.

این قطعنامه که در اوایل اکتبر به تائید سنای آمریکا رسیده، از دولت ایران می‌خواهد که هر چه سریع‌تر بازگشت این سه تن نزد خانواده‌هایشان در آمریکا را تسهیل کند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده نیز دوشنبه باردیگر از مقام‌های ایران خواست که این سه «کوهنورد جوان» را آزاد کنند.

وی اظهار داشت که ما معتقدیم ایران هیچ مدرکی علیه این سه نفر در هیچ موردی در دست ندارد و بهتر است فورا آنها را آزاد کند تا نزد خانواده‌هایشان بازگردند.

آزادی تبعه دانمارکی
گزارش‌ها از ایران همچنین از آزادی نیلز کروسگارد، شهروند دانمارکی که در جریان مراسم ۱۳ آبان دستگیر شده بود، حکایت دارد.


نیلز کروسگارد

دادسرای عمومی و انقلاب تهران، شب گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به کامل شدن تحقیقات درباره فرد یادشده، دادستان تهران، حکم آزادی او در روز سه‌شنبه را تائید و به زندان اوین ابلاغ کرد.»

بنابر اعلام اتحادیه روزنامه‌نگاران دانمارک، آقای کروسگارد دانشجوی دوره روزنامه‌نگاری است که برای انجام پاره‌ای تحقیقات به ایران سفر کرده بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)