تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«آمریکا خواستار مذاکره جدی با ایران است»

ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید که آمریکا و دیگر قدرت‌های جهان، حاضر به گفتگوهای «جدی» با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور هستند.

آقای برنز که در موسسه خاورمیانه در واشینگتن سخنرانی می‌کرد، هدف این گفتگوها را روشن شدن «ماهیت» فعالیت‌های هسته‌ای ایران دانست، و نه گفتگوی صرف.

وی با اشاره به افزایش تردیدها در این خصوص پس از افشای تاسیات فردو در قم، گفت که تعامل یا دشمنی با جامعه بین‌الملل به خواست ایران بستگی دارد.


ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه ایالات متحده

معاون وزارت خارجه آمریکا در عین حال بر تلاش جامعه جهانی برای همکاری با ایران و نه دشمنی با این کشور تاکید کرد و افزود که گفتگوهای اخیر با ایران، چندان «دلگرم کننده» نبوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به سی‌امین سالگرد تصرف سفارت آمریکا در تهران اشاره کرد و افزود که در این ۳۰ سال، درباره مخالفت‌های ایران، بسیار شنیده ایم و حالا منتظر آینده هستیم.

برنز اظهار داشت که واشینگتن در کنار کسانی است که به صورت مسالمت‌آمیز، از حقوق بشر حمایت می‌کنند

برنز با اشاره به برگزاری «دادگاه‌های نمایشی و بازداشت‌های دسته جمعی» در ایران، اظهار داشت که با وجود تمایل آمریکا به تعامل با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، واشینگتن در کنار کسانی است که به صورت مسالمت‌آمیز، از حقوق بشر حمایت می‌کنند.

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده نیز روز گذشته سه‌شنبه گفت که مسائل داخلی ایران، دستیابی به توافق میان تهران و قدرت‌های جهانی در خصوص تامین سوخت اتمی را پیچیده‌تر کرده است.

براساس طرحی که پیش‌نویس آن در وین، میان ایران و سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه، تهیه شده، قرار است جمهوری اسلامی ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد خود را تحویل روسیه داده و در مقابل، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد که توسط فرانسه به میله‌های سوخت تبدیل شده را دریافت کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چیزی که در سیاست های آمریکا مشهود است حمایت از حضور دیکتاتوری در ایران است چون به نفع منافع غرب عمل میکند. جرج بوش نیز در آستانه ی انتخابات قبلی با دشمنی خود با احمدی نژاد به طور تلویحی محبوبیت او را افزایش داد. اشتباه مردم ایران است که به آمریکا در این خصوص دل ببندند. حمایت کشورهایی مانند فرانسه و ایتالیا خیلی بی ریاتر به نظر می آید تا آمریکا.

-- مهدی ، Nov 11, 2009

aga mahdi nevisandeh matlabe fogh,nazare shoma dar morede siyasate amrica dorost ast va besiyari az iraniyan ham motaghedand ke tamame talashe amrica baraye tazeife JOMHOURIE eslami mibashad va tamame komakhaye mali be mokhalefane dolat ham dar in rasta mibashad na be khatere alagheshan be mardome iran.motasefane sansoorchiyane radio zamane be dalile vabastegie malishan be gharb va sahionistha az darje maghalat va nazarate roshanfekrane gheyrevabaste khoddari mikonand va baraye farar az rafe shak va eteham,gah gah nazarate abakie maa ra ham darj mikonand ke pozi enghelabi bedahand.amrica hich ghalati nemitavanad bokonad va gharbiha ham ke tahte feshare sahionisthaye adamkosh, be dolate iran hamalati kardehand.bejoz raeise jomhoore farance
hame ba dolate iran ravabete eghtesadie khoobi darand
raeise jomhoore farance ham choon zanash modele play boy boodeh ast va tamame akshaye an zan dar daste sahionistha mibashad,leza sarkozi khoob midanad ke enteshar va pakhshe an akshaye sexi va filmhaye mokhtalefe sexi dar rooznameha, majalat va koloophaye film che sarneveshte badi barayash be armaghan miavarad.M

-- mansour piry khanghah ، Nov 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)