تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

واکنش ایران به بورس تحصیلی ندا آقاسلطان

سفارت ایران در بریتانیا به اقدام دانشگاه آکسفورد در تاسیس یک بورس تحصیلی به نام ندا آقاسلطان اعتراض کرد.

کالج کوئینز دانشگاه آکسفورد در وب‌سایت خود اعلام داشته که با هدایایی که دو فرد دانش‌دوست در اختیار این کالج قرار داده‌اند، بورسیه‌ای به نام ندا آقاسلطان برای استفاده دانشجویان مقطع فوق‌ لیسانس در رشته فلسفه تاسیس کرده است.

کالج کوئیز در خبر خود آورده که این بورسیه، به «یاد ندا آقاسلطان ۲۷ ساله و دانشجوی رشته فلسفه» تاسیس شده است.


AFP

کلیه داوطلبان و دانشجویان رشته فلسفه این کالج، در مقطع فوق لیسانس و بالاتر می‌توانند برای دریافت این بورسیه تقاضا بدهند و در صورت یکسان بودن شرایط، اولویت با دانشجویان ایرانی‌تبار است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفارت ایران با انتشار نامه‌ای، این اقدام دانشگاه آکسفورد را دارای «انگیزه سیاسی» دانسته است.

در این نامه همچنین آمده است که اعطای بورس تحصیلی به نام «یک زن مقتول ایرانی» که در «یک سناریوی پیچیده و از پیش طراحی شده» به قتل رسیده، با هدف جلب دانشجویان ایرانی تاسیس شده است.

«درگیر شدن دانشگاه آکسفورد در امور داخلی ایران و به خصوص در وقایع بعد از انتخابات که رسانه‌های بریتانیایی در آن نقشی اساسی ایفا کردند، به حیثیت علمی و اهداف آموزشی دانشگاه آکسفورد لطمه خواهد زد»

در نامه سفارت ایران افزوده شده است: «به نظر می‌رسد دانشگاه آکسفورد خود را درگیر پرونده‌ای جنایی نموده که ابعاد آن هنوز از طرف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در دست بررسی است.»

سفارت ایران در بریتانیا افزوده است: «درگیر شدن دانشگاه آکسفورد در امور داخلی ایران و به خصوص در وقایع بعد از انتخابات که رسانه‌های بریتانیایی در آن نقشی اساسی ایفا کردند، به حیثیت علمی و اهداف آموزشی دانشگاه آکسفورد لطمه خواهد زد.»

ندا آقاسلطان ۳۰ خرداد ماه در جریان اعتراض‌های خیابانی به نتیجه انتخابات، بر اثر اصابت گلوله جان باخت.

پخش صحنه‌هایی از لحظه جان‌باختن ندا از سوی رسانه‌ها باعث ثاثر عمیق مردم جهان شد. او به یکی از نماد‌های معترضان به نتیجه انتخابات در ایران و سایر کشور‌های جهان بدل شده است.

محمود احمدی‌نژاد پیش‌تر، قتل ندا آقاسلطان را «مشکوک» قلمداد کرده و احمد خاتمی، یکی از نمایندگان رهبر ایران، در نماز جمعه تهران، «معترضان» را عامل قتل وی معرفی کرده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با تشکر از اقدام دانشگاه آکسفورد بعرض میرساند که این اقدام پسندیده و نشان دهنده این است که در ممالک مترقی جهان حق را به حق دار می دهند نه زورگویان به امید پیروزی دموکراتها (سبزها )

-- tarlan ، Nov 11, 2009

تا حکمرانان ایران بدانند که دفعه دیگر بچه های مردم را هدف گلوله قرار ندهند! آبرو برایشون نمی ماند. هر چند تا آدم ابرانی کشته شود به همان اندازه در محاصره قرار خواهند گرفت.

-- مسعود ازپارس ، Nov 11, 2009

... شما در ایران یک خیابان را بنام یک ...تروریست مصری که آمکش بوده می کنید خیابان ...استامبولی! حالا آنها یک بورسیه ی تحصیلی بنام یک شهید راه آزادی بشر و نه تنها ایران می کنند بدتان می آید. من به آن سفیر ...با احترام عرض می کنم که آقای سفیر ...اقلا حرف نمی زدید تا اینهمه... جنایت ... بیرون زند و مشام جان را بیازارد!

-- بدون نام ، Nov 11, 2009

آقایان که در سفارت نشسته اید. مگر حکومت ایران چاره ای هم برای ما گذاشته است! ما برای نجات ایران و حرمت ایرانی هر دستی که بسوی ما دراز بشود پس نمی زنیم و این اقدام متمدنانه بریتانیا را سپاس می گویم. ....

-- نادره ، Nov 11, 2009

یکی از کشورهایی که به حقوق بشر احترام میگذارند این فهم را دارد که یادبودی برای این دختر جوان بیگناه که برای ازادی که حق هر انسایه بدست مزدوران خامنه ای واحمدی نژاد دشمنان ایران کشته شد بگذارند ولی این ادم نماها به قاتلان جوانان جیره میدهند.نوبتشون خواهد رسید!!!!!!!!

-- م ، Nov 11, 2009

این کار دانشگاه آکسفورد ستودنی است امیدوارم که سالهای سال ادامه داشته باشه
این بورس میتواند برای نابودی هر دیکتاتوری در دنیا نقشی هرچند کوچک را ایفا کند

-- رها ، Nov 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)