تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

جایزه هلمن-همت برای چهار ایرانی

چهار روزنامه‌نگار ایرانی در شمار برندگان جایزه سال ۲۰۰۹ «هلمن-همت» قرار گرفتند.

این جایزه حقوق بشری امسال به ۳۷ نویسنده از ۱۸ کشور جهان اختصاص یافته است.

آسیه امینی، یوسف عزیز بنی‌طرف، آرش سیگارچی و محمدصدیق کبودوند، چهار ایرانی هستند که در فهرست ۳۷ دریافت کننده این جایزه قرار دارند.

جایزه هلمن-همت از سوی سازمان دیده‌بان حقوق بشر در سال ۱۹۹۰ پایه‌گذاری شده است و از آن زمان تاکنون، این جایزه به بیش از ۶۰۰ نویسنده از ۹۱ کشور جهان اهدا شده است.


همه ساله کمیته‌ای متشکل از نویسندگان، سردبیران و روزنامه‌نگاران، نامزدهای دریافت این جایزه را مشخص می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر هر سال جوایز هلمن-همت را به نویسندگانی اهدا می‌کند که به خاطر «ابراز دیدگاه‌های مخالف، انتقاد از مقام‌ها و اقدامات حکومت و یا گزارش موضوعاتی که حکومت با انتشار آنها مخالف است، مجازات» می‌شوند.

آن‌طور که در بیانیه امسال این سازمان آمده است، جایزه «هلمن-همت» به خاطر تلاش‌های «شجاعانه» این چهار روزنامه‌نگار ایرانی در زمینه آزادی بیان به آنها اهدا می‌شود.

دادگاه انقلاب، کبودوند را به اتهام «فعالیت علیه امنیت ملى» به ۱۱ سال زندان محکوم کرده است. محمدصدیق کبودوند سال گذشته نیز برنده جایزه هلمن-همت شده بود

دیده‌بان حقوق بشر، آسیه امینی را شاعر، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان و یکی از تاثیرگذارترین فعالان حقوق بشر در زمینه مبارزه با اجرای مجازات اعدام و سنگسار در ایران معرفی کرده است.

خانم امینی در سال ۱۳۸۵ در جریان یک تحصن اعتراضی مقابل دادگاه انقلاب بازداشت شد و پس از بازجویی از سوی دادگاه تبرئه شد.

یوسف عزیزی بنی‌طرف، متولد ۱۳۳۰ شهر سوسنگرد است و در زمینه مسائل قومی در خوزستان فعالیت دارد. وی عضو افتخاری اتحادیه نویسندگان عرب(مستقر در دمشق) و عضو رسمی کانون نویسندگان ایران است.

آقای بنی‌طرف یکی از روزنامه‌نگاران ایرانی است که در برخی از نشریه‌های عربی فرامنطقه‌ای مثل الزمان(چاپ لندن)، الشرق قطر و السفیر لبنان مقاله می‌نویسد.

آن‌طور که در بیانیه امسال این سازمان آمده است، جایزه «هلمن-همت» به خاطر تلاش‌های «شجاعانه» این چهار روزنامه‌نگار ایرانی در زمینه آزادی بیان به آنها اهدا می‌شود

از وی تا کنون بیش از ۲۰ اثر در زمینه‌های گوناگون به ویژه درباره قبایل، عشایر و افسانه‌های مردم خوزستان منتشر شده است.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین آرش سیگارچی را روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس معرفی کرده است.

آقای سیگارچی در سال ۱۳۸۳ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به سه سال زندان محکوم شد، اما بیش از یک سال بعد به علت ابتلا به سرطان زبان آزاد شد.
وی از سال ۱۳۸۷ در آمریکا به سر می‌برد.

محمدصدیق کبودوند، سردبیر هفته‌نامه‌ توقیف شده‌ «پیام مردم» و رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان است که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد.

دادگاه انقلاب تهران، کبودوند را به اتهام «فعالیت علیه امنیت ملى» به ۱۱ سال زندان محکوم کرده است. محمدصدیق کبودوند سال گذشته نیز برنده جایزه هلمن-همت سازمان دیده‌بان حقوق بشر شده بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)