تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

پیشنهاد محمود احمدی‌نژاد به باراک اوباما

محمود احمدی‌نژاد از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا خواست که بین حمایت از اسرائیل و دوستی با کشور‌های منطقه یکی را انتخاب کند.

آقای احمدی‌نژاد، شب گذشته در یک کنفرانس خبری در استانبول گفت که حمایت از اسرائیل و دوستی با کشور‌های منطقه، با یکدیگر «قابل جمع» نیست و رئیس جمهوری آمریکا باید یکی از آنها را انتخاب کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، او گفته که می‌داند کنار گذاشتن اسرائیل از سوی آمریکا کار «سختی» است، اما «اوباما باید با صهیونیست‌ها مقابله» کند.


رویترز

به گفته احمدی‌نژاد، تا انتخاب‌های بزرگ انجام نشود، «تغییری» رخ نمی‌دهد و ایران حاضر است به تحقق «تغییر‌ها» کمک کند.

باراک اوباما سال گذشته میلادی با شعار «تغییر» در آمریکا به قدرت رسیده است. جمهوری اسلامی از این شعار آقای اوباما حمایت و اعلام کرده که منتظر عملی شدن این تغییرات است.

رئیس جمهوری آمریکا در نخستین هفته‌های حضورش در کاخ سفید اعلام کرده بود که دست دوستی به سوی ایران دراز می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد در واکنش به این اظهارات رئیس جمهوری آمریکا گفت که «هر دستی که صادقانه به سمت ما دراز شود، از آن استقبال می‌کنیم، ولی تغییرات باید در عمل اتفاق بیفتد.»

به گفته احمدی‌نژاد، تا انتخاب‌های بزرگ انجام نشود، «تغییری» رخ نمی‌دهد و ایران حاضر است به تحقق «تغییر‌ها» کمک کند

او در بخش دیگری از اظهارات خود اظهار داشت که «عمر صهیونیست‌ها» پایان یافته است.

اظهارات آقای احمدی‌نژاد درباره سیاست‌ خارجی دولت آمریکا در شرایطی ایراد می‌شود که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه این کشور بار دیگر خواستار برقراری رابطه دیپلماتیک میان تهران و واشینگتن شده است.

خانم کلینتون در گفتگویی که امروز سه‌شنبه با شبکه تلویزیونی بلومبرگ داشته، گفته که «باراک اوباما بارها اعلام کرده که آمریکا خواهان برقراری روابط دیپلماتیک و مدنی با ایران است.»

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا «کسی خواهان انجام یک اقدام نظامی علیه ایران برای توقف برنامه هسته‌ای این کشور نیست.»

اعضای گروه ۱+۵ تلاش می‌کنند در مذاکرات خود با ارائه بسته مشوق‌های اقتصادی و سیاسی، ایران را از ادامه فعالیت غنی‌سازی اورانیوم منصرف کند.

«هر دستی که صادقانه به سمت ما دراز شود، از آن استقبال می‌کنیم، ولی تغییرات باید در عمل اتفاق بیفتد»

برنامه اتمی ایران در هفته‌های اخیر با ارائه طرحی مبنی بر تبادل اورانیوم میان ایران و دو کشور روسیه و فرانسه وارد فاز جدیدی شده است.

در این طرح که پیش‌نویس آن در وین، میان ایران و سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه، تهیه شده، قرار است جمهوری اسلامی ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد خود را تحویل روسیه داده و در مقابل، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد که توسط فرانسه به میله‌های سوخت تبدیل شده را دریافت کند.

آقای احمدی‌نژاد در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که «ما در مذاکراتمان با گروه ۱+۵ درباره حق ایران گفتگو نمی‌کنیم.»

به گفته او، ایران باید دست‌کم ۵۰ هزار سانتریفیوژ داشته باشد تا سوخت نیروگاه را تامین کند که تولید این مقدار سوخت در دستور کار تهران قرار دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هنوز نفهمیدی که تو نه اهمیت و وزن سیاسی داری و نه در شرایطی هستی که بخواهی به کسی پیشنهادی بکنی؟

-- بچه میدون ژاله ، Nov 10, 2009

موسوي و توده اي فدايي ها اصلا به همين دليل نگذاشتند ج ا با آمريكا مذاكره كند٠ كل پروژه اغتشاش در برنامه اوباما بود٠ با بوش اينها راحت بودند٠ چون از امريكا و امپرياليسم غربي يك متجاوز جنگ طلب ياد مي كردند و باعث نزديكي هر چه بيشتر ج ا به روسيه و باج دادن آنها به روسيه و دشمني با آمريكا مي شدند٠ اوباما به ديپلماسي روي آورد پس بايد ديپلماسي او را شكست دهند تا مجبور به حمله به ايران شود بعد اينها بگويند ديديد اوباما هم مثل بوش بود پس بريم تو بغل عمو پوتين!
يكي نيست به اينها بگويد اگر مذاكره آمريكا براي رژيم مشروعيت مي آورد چرا روابط تنگاتنگ و حمايت آشكار روسيه و چين مشروعيت نمي آورد٠ به آن چپها كه معتقدند اين رژيم آمريكايي است پشت پرده هم مي گويم اگر اينطور است چرا نمي گذاريد علنا مذاكره كنند و ماهيت پشت پرده شان را رو كنند٠

-- shalchi ، Nov 10, 2009

تو بهتره قاچ زینو محکم چنگ بزنی‌ تا سرنگون نشی‌، پیشنهاد پیشکشت ....

-- بدون نام ، Nov 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)