تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«آمریکا باز هم به ایران وقت می‌دهد»

گلین دیویس، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که واشینگتن حاضر است به ایران برای بررسی پیش‌نویس وین، فرصت بیشتری بدهد.

آقای دیویس با اشاره به این که تصمیم‌گیری در این خصوص برای ایرانی‌ها دشوار است، افزود که امیدواریم هر چه زودتر از آنها پاسخ مثبت دریافت کنیم.

براساس طرحی که پیش‌نویس آن در وین، میان ایران و سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه، تهیه شده، قرار است جمهوری اسلامی ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد خود را تحویل روسیه داده و در مقابل، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد که توسط فرانسه به میله‌های سوخت تبدیل شده را دریافت کند.

گزارش دیگری به نقل از روزنامه نیویورک تایمز حاکی است که واشینگتن، دو هفته پیش از این، پیشنهاد ارسال ذخیره اورانیوم ایران به ترکیه را به این کشور ارائه کرده بود که با مخالفت تهران مواجه شد.

نماینده آمریکا در آژانس با اشاره به این که تصمیم‌گیری در این خصوص برای ایرانی‌ها دشوار است، افزوده که امیدواریم هر چه زودتر از آنها پاسخ مثبت دریافت کنیم

نیویورک تایمز، این اطلاعات را به نقل از مقام‌های رسمی آمریکا و دیپلمات‌های آمریکایی که نامی از آنها نبرده، گزارش کرده است.

بر اساس این گزارش، میانجی‌گری میان دو دولت ایران و آمریکا را نیز محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر عهده داشته است.

این در حالی است که در روزهای گذشته، آقای البرادعی پیشنهاد کرد که اورانیوم غنی‌شده ایران به ترکیه انتقال یابد.

به گفته البرادعی، «اعتماد ایران به ترکیه و رضایت آمریکا از ترکیه»، منجر به موافقت با این پیشنهاد از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی و باراک اوباما خواهد شد.

این روزنامه نوشته است که ایران با رد این پیشنهاد، «پیشنهاد قدیمی‌اش» مبنی بر نظارت و کنترل بازرسان آژانس بر سوخت خود و نگهداری آن در جزیره کیش را مطرح کرده است.

این گزارش با اشاره به سابقه این اتفاق در مورد کره شمالی و دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای در طول چند ماه، نوشته است که در این صورت، ایران خواهد توانست هر زمان که خواست، بازرسان آژانس را اخراج کرده و کنترل اورانیومش را در دست بگیرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

وقت بیشتر برای تکمیل بمب اتمی؟؟‌واقعا که مسخره س!!

-- N ، Nov 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)