تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بروجردی: روسیه بدقول است

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید که تحویل ندادن سامانه موشکى اس- ۳۰۰ از سوى روسیه به ایران، «فصل تازه‌اى از بدقولى روس‌ها» است.

آقای بروجردی امروز یکشنبه در حاشیه جلسه مجلس به خبرنگاران گفت که «بحث‌هایى که در رابطه با اس-۳۰۰ مطرح مى‌شود، اگر موضع رسمى روس‌ها باشد، نشان‌دهنده فصل جدیدى از بدقولى آنها است.»

وی موضوع تحویل این سامانه را «ماجرای کهنه‌ای» خوانده که اگر روسیه به تعهدات خود در این‌باره عمل نکند، «نقطه منفی در روابط دو کشور خواهد بود.»


روسیه، دی‌ماه سال ۱۳۸۵ با جمهوری اسلامی قرارداد تحویل موشک اس-‌۳۰۰ را امضاء کرد، اما تاکنون این موشک‌ها را تحویل تهران نداده است.

مبلغ قرارداد تحویل پنج سامانه موشکی، ۸۰۰ میلیون دلار اعلام شده است.

موشک‌ ضد هوایی اس-۳۰۰ دارای سیستمی بسیار پیشرفته است، به‌طوری که می‌تواند هواپیمایی را در ارتفاع ۳۰ کیلومتر و در فاصله ۱۵۰ کیلومتر هدف قرار دهد.

فروش سیستم موشکی اس-۳۰۰ به ایران می‌تواند بازدارنده حمله هوایی آمریکا و یا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای این کشور باشد.

«بحث‌هایى که در رابطه با اس-۳۰۰ مطرح مى‌شود، اگر موضع رسمى روس‌ها باشد، نشان‌دهنده فصل جدیدى از بدقولى آنها است»

فروش این سیستم موشکی به ایران مدت زیادی است که در محافل خبری مطرح است، اما روسیه در خصوص واگذاری آن به ایران احتیاط می‌کند.

اظهارات آقای بروجردی یک روز پس از آنکه دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه از احتمال حمایت مسکو از تشدید تحریم‌ها علیه ایران خبر داد، ایراد می‌شود.

موضوع تامین سوخت
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران اشاره کرد و گفت که تامین سوخت این مرکز، «پس از انجام مذاکرات آقای سلطانیه مشخص می‌شود.»

آقای بروجردی گفته که گزینه اول ایران، گزینه خرید «اورانیوم غنی‌سازی شده ۲۰ درصد» است.

وی اظهار داشته که «اگر نتوانستیم اورانیوم غنی‌سازی شده ۲۰ درصد را برای تامین سوخت خریداری کنیم، می‌توانیم مبادله به صورت محدود انجام دهیم، مشروط بر آن‌که اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد را قبلا دریافت کرده باشیم.»

بروجردی روز گذشته نیز پیشنهاد ارسال اورانیوم به خارج در ازای دریافت سوخت برای نیروگاه تحقیقات اتمی تهران را «منتفی» دانسته بود.

«اگر نتوانستیم اورانیوم غنی‌سازی شده ۲۰ درصد را برای تامین سوخت خریداری کنیم، می‌توانیم مبادله به صورت محدود انجام دهیم، مشروط بر آن‌که اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد را قبلا دریافت کرده باشیم»

او گفته بود که بحث تحویل تدریجی یا دفعی سوخت ۳.۵ درصد برای دریافت سوخت ۲۰ درصد مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران، «منتفی» است.

براساس طرحی که پیش‌نویس آن در وین، میان ایران و سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه، مورد موافقت قرار گرفته، قرار است جمهوری اسلامی ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد خود را تحویل روسیه داده و در مقابل، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد که توسط فرانسه به میله‌های سوخت تبدیل شده را دریافت کند.

ایران هفتم آبان ماه، در پاسخ به این پیشنهاد اعلام کرده بود که تحویل اورانیوم به روسیه، مشروط به تحویل اورانیوم با غنای ۲۰ درصد به تهران است.

تهران همچنین گفته بود که ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم خود را به صورت تدریجی، تحویل روسیه خواهد داد.

مقام‌های جمهوری اسلامی در عین حال در آخرین اظهارات خود، خواستار تغییراتی در پیش‌نویس وین شده بودند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اقای بروجردی تازه دارید میفهمید که رفقای روسی تون فقط منافع خودشون ودرنظر دارن! انها همانطورکه درموردمردم چچن هم فقط منافع روسهارو درنظر میگیرند! روسها شما رو الت دست قرار داده اند! اینو تمام دنیا میداند فقط شما ها هستید که سر تان را مثل کبک زیر برف کردید و نمی فهمید! اخه شما ها چه جور سیاستمدار هستید ...!
موسی

-- بدون نام ، Nov 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)