تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«دامی برای ساده‌لوحان»
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «طعمه‌گذاری شگرد جدید واشنگتن»، به نقد اظهارات اوباما در آستانه ۱۳ آبان مبنی بر تمایل به ایجاد رابطه میان تهران و واشینگتن پرداخته است.

به نوشته این روزنامه «آقای اوباما در این بیانیه نشان داد که اولین مشکل او همچون بوش کوچک در اینست که وی هنوز به درستی درک نکرده که در ایران با یک نظام مردمی و ریشه‌دار طرف است و دشمنان انقلاب هرگز نمی‌توانند از طریق بازی با کلمات و ایجاد شکاف میان مردم و نظام به اهداف براندازانه خود برسند.»

روزنامه جمهوری اسلامی می‌نویسد: «بیانیه هیات حاکمه آمریکا تلاش کرده با نادیده گرفتن تاریخ فعالیتهای جنایت‌بار و توطئه‌آمیز استکبار در ایران، پرونده قطور و سیاه مداخلات آمریکا در کشورمان را مختومه کند و در حقیقت مردم ایران را به سوی فراموشی سوق دهد.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «بیانیه جدید کاخ سفید قصد دارد بخش‌هایی از بدنه دولت و برخی جناح‌ها و گروه‌های سیاسی در ایران را به موضع‌گیری مثبت و خوشبینانه در قبال آمریکا و ایجاد گرایش به سمت مذاکره و برقراری رابطه بکشاند. این بیانیه به طور حساب شده‌ای خط وسوسه کردن افراد و گروه‌ها در ایران برای رسیدن به تعامل با آمریکا و طعمه‌گذاری برای بدام انداختن و گرفتار کردن افراد ساده‌لوح را دنبال می‌کند.»

متن کامل سرمقاله

«خواص، هدف دشمن»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «دایره قرمز» درباره حوادث اخیر ایران نوشته شده است.

به نوشته کیهان، «ناآرامی‌های چند ساعته در چند خیابان‌های تهران، اکنون ظاهرا تنها هنری است که جناح بازنده در انتخابات از آن برخوردار است. پرسش از ماهیت این پدیده البته در شرایط فعلی چندان حیاتی نیست چرا که همه ناظران از جناح‌ها و با دیدگاه های مختلف، درباره بی‌نتیجه بودن آن اتفاق نظر دارند. با این وجود، جا دارد پرسیده شود کدام انگیزه‌ها و عوامل در پس این نمایش‌های خیابانی خفته است؟»

این روزنامه افزوده است: «بنا بر یک اصل تجربه شده، در وضعیت آشوب عموما کسانی فعال می‌شوند که اصلا رای نداده اند و کل سیستم را قبول ندارند، اما عدم تعلق این افراد به سیستم سیاسی نباید ما را به این اشتباه بیندازد که آنها به آنچه درون سیستم و خصوصا در تعاملات سیاسیون رخ می دهد هم بی‌توجهند.»

کیهان در سرمقاله خود نوشته است: «اخیرا در برخی گزارش‌ها و مقالات مرتبط با این محافل تحلیل‌هایی می‌توان دید با این مضمون که شکاف درون حکومت از شکاف درون خیابان مهم‌تر است و باید روی آن سرمایه‌گذاری کرد. خواص در معرض آزمونی تاریخی قرار گرفته‌اند، چرا که پس از انقلاب هیچ وقت دشمن به این صراحت دور آنها دایره قرمز نکشیده و آنها را هدف خود نخوانده است.»

متن کامل سرمقاله

«لبخند ناکافی اردوغان»
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ترکیه، مشکل ایران را حل نمی‌کند» به پیشنهاد جدید البرادعی در خصوص ارسال اورانیوم ایران به ترکیه واکنش نشان داده است.

در روزنامه دنیای اقتصاد آمده است: «تغییر کشوری که قرار است واسطه داد و ستد اورانیوم با غنای پایین و اورانیوم با غنای بالا شود، نمی‌تواند در استراتژی جمهوری اسلامی تغییری ایجاد کند. نکته مهم از نظر منافع ایران، این نیست که روسیه و فرانسه واسطه کار باشند یا ترکیه؛ بلکه نکته مهم و اصلی این است که ایران در گذشته هم پیشنهادهای مشابهی دریافت کرده و هیچ یک از آنها را تامین‌کننده منافع خود نیافته است. »

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه، «هرگونه طرحی که متضمن توقف، تعلیق و حتی کند شدن سرعت غنی‌سازی در ایران باشد، عقب‌نشینی و عدول از مواضع اصولی جمهوری اسلامی تلقی خواهد شد. همین ملاحظه است که طرح‌های آقای البرادعی و طرح‌های مشابه آن را عقیم خواهد گذاشت، زیرا دولت آقای احمدی‌نژاد، احتمالا نمی‌تواند آن بخش از کارها و روش‌ها و مواضع دولت پیش از خود را که بارها در نکوهش آن سخن گفته است، اخذ کند.»

این روزنامه افزوده است: «پیشینه روابط خارجی ایران نشان می‌دهد که به جز دشمنی پایدار با ایالات متحده و اسرائیل، در سیاست خارجی تهران هیچ دوست و دشمن دائمی دیگری وجود ندارد و لبخندهای اخیر رجب طیب اردوغان برای اعتماد کامل دولت ایران و سپردن عنان مهم‌ترین پرونده سیاست خارجی‌اش به ترکیه، کفایت نمی‌کند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «شما هم لرزیدید یا نه؟»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «گلدستون قربانی می‌‌گیرد»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «لزوم شفافیت در بازداشت معترضان»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «چون خانه بسوزانی به هیمه درنمانی»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «رویکردهای میلیتاریستی با توهم ایران هراسی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)