تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بی‌اطلاعی مقامات از تعداد بازداشت‌شدگان

مقامات قضایی و امنیتی ایران می‌گویند که هنوز آمار دقیقی از بازداشت‌شدگان روز چهارشنبه، ۱۳ آبان در دست ندارند.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران به خبرگزاری مهر گفت که فردا، شنبه آمار بازداشت‌شدگان را اعلام خواهد کرد.

وی همچنین از آزادی تعدادی از بازداشت‌شدگان خبر داد و افزود: «سیاست دادستانی تهران این است که کسانی که دلیلی برای وارد کردن اتهام علیه آنان نباشد آزاد شوند»

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، رئیس‌پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ نیز با تأئید دستگیری شماری از معترضان گفت که هنوز آمار دقیقی از تعداد دستگیرشدگان ندارد.

این در حالی است که به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر حداقل ۳۰ نفر از زنان بازداشت شده در روز چهارشنبه به بند متادون زندان اوین منتقل شده‌اند.

روز پنج‌شنبه نیز بیش از ۵۰ نفر از خانواده‌های دستگیرشدگان ۱۳ آبان در برابر بازداشتگاه وزرا پیگیر وضعیت فرزندانشان بودند.

بنا به گزارش شاهدان عینی، ماموران امنیتی بسیاری از معترضان را مورد ضرب و شتم قرار داده و از گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی برای متفرق کردن تجمع کنندگان استفاده کرده‌اند

عزیزالله رجب‌زاده، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، شمار معترضان را حدود ۳۵۰۰ نفرعنوان کرد و گفت: «این افراد در میدان هفت تیر، خیابان‌های کریم‌خان و مطهری و برخی از خیابان‌های آن محدوده دستگیر شده‌اند.»

وی ادامه داد: «افراد زیادی در این محل‌ها حاضر نشده بودند و اگر هم در جایی تجمعی صورت گرفته به دلیل آمادگی پلیس امکان اقدامی داده نشد و در همان مراحل اولیه با هسته‌های آن‌ها برخورد شده‌است.»

رئیس پلیس تهران ادعا کرده‌است که معترضان بازداشت شده با «اغتشاش» اقدام به تخریب اموال عمومی کرده بودند.

شمار زیادی از معترضان، روز چهارشنبه همزمان با تظاهرات دولتی ۱۳ آبان به خیابان آمدند و بار دیگر اعتراض خود را به نتایج انتخابات و رویدادهای پس از آن اعلام کردند. شبکه الجزیره تعداد معترضان را صدها هزار نفر اعلام کرده‌است.

بنا به گزارش شاهدان عینی، مأموران امنیتی بسیاری از معترضان را مورد ضرب و شتم قرار داده و از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان استفاده کرده‌اند.

برخی از فعالان دانشجویی و سیاسی نیز در جریان این تجمع و یا پیش از آن دستگیر شده‌اند. محمد صادقی، حسن اسدی زیدآبادی، نفیسه زارع‌کهن و حجت شریفی از اعضای سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم) و محمد هاشمی، دبیر سابق تشکیلات دفتر تحکیم وحدت از جمله بازداشت‌شدگان هستند.

کوهزاد اسماعیلی، مسئول شاخه گیلان سازمان دانش‌آموختگان ایران، محسن عموزاده خلیلی، از اعضای ستاد جوانان ۸۸ حامی خاتمی و موسوی و بهنام نیکفر، عضو ستاد جوانان ۸۸ تبریز از دیگر بازداشت‌شدگان اخیر هستند.

برخی خبرها نیز حاکی از بازداشت وحیده مولوی، از فعالان حقوق زنان و علی اسداللهی، فعال دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در جریان تظاهرات دیروز، است.

امین وطانی، دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف، فرزاد اسلامی دانشجوی دانشگاه آزاد تهران مرکز، امید عظیمی، سعید قاسمی، محمد اسعدی، کوروش یکا، علی مطلبی دانشجویان دانشگاه تفرش از دیگر افرادی هستند که کمیته گزارشگران حقوق بشر بازداشت آن‌ها در روز ۱۲ آبان ماه را تأئید کرده‌است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نیز از بازداشت علی پرویز و سهیل محمودی، از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرطوسی در روز ۱۲ آبان ماه خبر داده‌است.

بنا به این گزارش ۲۰ دانشجوی دانشگاه شیراز و ۱۰ نفر در مشهد نیز در جریان تظاهرات روز ۱۳ آبان ماه بازداشت شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

شما كه تونستيد بفهميد تعداد مخالفانتان «يك تا دو هزار نفر» (به قول آخوند دروغگو احمد خاتمي اما جماعت اين هفته) نبودند چطور هنوز نتوانستيد تعداد زنان و مردان ايراني‌اي را كه دستگير نموده‌اييد حساب كنيد. خيلي با هوشيد؟!

-- hashem ، Nov 6, 2009

از آقایان بعید نیست که نمی دانند! چه تعداد کشته اند و زندانی کرده اند. آیا بجز حرف های ضد و نقیض تا کنون از آنها عد و رقمی شنیده اید؟
یک روز آقایان خودشان اقرار می کنند که تا مرز براندازی پیش رفته اند و حالا می گویند. ده هزار نفری فریب خورده داریم که آنها هم عددی نیستند .
من از شما می پرسم: همین بقول شما ده هرار نفر که حتی ناخن گیر هم با خودشان نداشتند .چگونه و با کدام سلاح می خواستند از پس شما بر آیند و شما را براندازند که تا بن دندان مسلح بودید.البته خوشحالم که ما را دست کم می گیرید.ما هم همین را می خواهیم .

-- نادره ، Nov 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)