تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

پلیس: برخورد‌های ۱۳ آبان قانونی بود

سرتیپ علیرضا علیپور، رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ می‌گوید که برخورد‌های ماموران نیروی انتظامی با معترضان به نتیجه انتخابات در روز ۱۳ آبان «قانونی» بوده است.

در مراسم روز ۱۳ آبان که معترضان به نتیجه انتخابات نیز در آن شرکت کرده بودند، نیرو‌های پلیس و لباس شخصی، اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و ضرب و شتم تعدادی از آنها کردند.

پلیس می‌گوید که ۱۰۹ نفر را در این روز بازداشت کرده و تعداد قابل توجهی از معترضان را چند روز بعد آزاد کرده است، اما نهاد‌های مدافع حقوق بشر، تعداد دستگیرشدگان را بیشتر از آمار‌های رسمی می‌دانند.


سرتیپ علیرضا علیپور، رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ

به گزارش خبرگزاری ایلنا، سرتیپ علیپور امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت که در روز ۱۳ آبان، ماموران نیروی انتظامی، «مرتکب تخلف» نشده‌اند.

اظهارات این فرمانده پلیس پس از آن ایراد می‌شود که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، برخورد‌های ماموران نیروی انتظامی با مردم معترض در این روز را در «شان جمهوری اسلامی» ندانسته بود.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات نیز روز جمعه در سومین دیدار خود، برخورد‌های پلیس با معترضان به ویژه زنان را محکوم کردند.

علیپور در واکنش به انتقاد‌ها از رفتار پلیس افزوده که «پلیس وابسته به این جناح و آن جناح نیست و برخوردهای صورت گرفته در روز ۱۳ آبان هم کاملا قانونی بوده است.»

«پلیس وابسته به این جناح و آن جناح نیست و برخوردهای صورت گرفته در روز ۱۳ آبان هم کاملا قانونی بوده است»

در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، گزارش‌هایی از برخورد‌های خشونت‌بار ماموران دولتی با دختران و زنان منتشر شده است.

آخرین این گزارش‌ها مربوط به مراسم ۱۳ آبان است که در یک فیلم ویدیویی پخش شده در اینترنت، یک مامور گارد ویژه، با ضربه باتوم به سر دختری جوان، او را نقش بر زمین می‌کند.

این در حالی است که فرمانده انتظامی تهران بزرگ با رد این گزارش‌ها اظهار داشت که «مطمئن نباشید که این تصاویر مربوط به ۱۳ آبان باشد.»

«تخلفات کهریزک انفرادی بوده است»
رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع بازداشتگاه کهریزک اشاره کرد و گفت که تخلفات صورت گرفته در این بازداشتگاه، «انفرادی» بوده است.

سرتیپ علیپور افزود که «یک تخلف انفرادی، صورت گرفته و تخلف سازمانی نیست و افرادی که مرتکب تخلف شده‌اند، باید مطابق قانون پاسخگو باشند.»

او اظهار داشت: «اتفاقی که در کهریزک افتاد، پلیس مدعی برخورد با آن است و نباید به تمام مجموعه پلیس تامین داد.»

رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ، دخالت برخی فرماندهان پلیس در حوادث کهریزک را رد کرد و آن را محصول «فضاسازی» برخی رسانه‌ها دانست

بازداشتگاه کهریزک که در جنوب شهر تهران واقع شده است، تحت نظارت پلیس اداره می‌شد و در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات، محل نگهداری گروهی از معترضان بود.

از این بازداشتگاه‌ها گزارش‌هایی مبنی بر «تجاوز» به تعدادی از بازداشت‌شدگان و قتل چهار معترض به نتیجه انتخابات گزارش شده است.

برخی از بازداشت‌شدگانی که در این محل نگهداری می‌شدند، پس از آزادی اعلام کردند که از سوی ماموران این بازداشتگاه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ، همچنین دخالت برخی فرماندهان پلیس در حوادث کهریزک را رد کرد و آن را محصول «فضاسازی» برخی رسانه‌ها دانست.

سرتیپ علیپور گفت که «کدام یک از دستگیر شده‌ها مدعی‌اند که فرماندهان به آنها گفته‌اند این اقدامات را انجام دهند.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)