تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست برای آزادی حسین درخشان

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی حسین درخشان، وبلاگ‌نویس زندانی شد.

این کمپین از قوه قضاییه ایران خواست که حسین درخشان و ده‌ها نفری را که بدون انجام تشریفات دادرسی همچنان در زندان بسر می‌برند، آزاد کند.

حسین درخشان، که تابعیت ایرانی- کانادایی دارد، اواخر آبان ماه سال گذشته پس از بازگشت به ایران بازداشت شد. سخنگوی قوه قضاییه دی ماه سال گذشته «مواردی در رابطه با ائمه اطهار» را از جمله اتهامات آقای درخشان اعلام کرد.

به گفته هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران وضعیت حسین درخشان نمونه‌ای از عدم رعایت آئین دادرسی و قضایی در قوه قضائیه ایران است.

وی این وبلاگ‌نویس را «قربانی» دیگری از مداخله تشکیلات امنیتی در روند قضایی عنوان کرد و گفت: «مسئولین قضایی چه توجیهی برای بازداشت درخشان بدون تفهیم اتهام و دادرسی دارند؟»

بنا به این بیانیه علاوه بر حسین درخشان، ده‌ها روزنامه‌نگار، روشنفکر، و فعال ایرانی نیز بدون اتهام، و بدون شفافیت قضایی و رعایت آئین دادرسی در بازداشت بسر می‌برند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر از کیوان صمیمی، بهمن احمدی امویی، عبدالله مومنی، محمد ملکی، احمد زیدآبادی، هنگامه شهیدی، محمد قوچانی، سعید لیلاز، آذر منصوری، شاپور کاظمی، عیسی سحرخیز، محمدرضا مقیسه، فریبا پژوه، مصطفی تاج‌زاده، عبدالله رمضان‌زاده، بهزاد نبوی، محسن میردامادی، فیض‌الله عرب‌سرخی و محسن امین‌زاده به عنوان زندانیانی که وضعیت قضایی آن‌ها ناروشن است، نام برده‌است.

بنا به گزارش‌های رسیده به این کمپین، حسین درخشان به مدت نزدیک به ۱۰ ماه در سلول انفرادی در بازداشت بوده ‌است. گفته می‌شود وی برای اعتراف به وابستگی به سرویس‌های جاسوسی اسرائیل و سیا مورد ضرب ‌و‌ شتم قرار گرفته‌ است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید که وضعیت حسین درخشان نمونه‌ای از عدم رعایت آئین دادرسی و قضایی در قوه قضائیه ایران است

یکی از وابستگان این وبلاگ‌نویس زندانی، به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته‌ است که حسین درخشان در حضور قاضی و وکیل خود، «اعتراف اجباری» را انکار کرده‌ است.

این سازمان مدافع حقوق بشر از قوه قضائیه خواست که اجازه ندهد که وظایف قضایی تحت خواسته‌های نیروهای امنیتی و اطلاعاتی قرار بگیرد که در قوه قضائیه مداخله می‌کنند.

پدر حسین درخشان، روز چهارشنبه ۲۹ مهر ماه در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه اعلام کرد در طی یک سال بازداشت فرزندش فقط دو دیدار چند دقیقه‌ای با او داشته ‌است.

این نخستین موضع‌گیری رسمی خانواده آقای درخشان در قبال بازداشت وی است. پدر این وبلاگ‌نویس با اظهار بی‌اطلاعی از روند پرونده فرزندش، خواهان روشن شدن وضعیت و اتهامات او شده‌است.

حسین درخشان از نخستین وبلاگ‌نویسان فارسی است که سهم زیادی در شناخته شدن این پدیده اینترنتی در میان ایرانیان داشت. وی در سال‌های اخیر با تغییر موضع در عقاید خود از سیاست‌های جمهوری اسلامی و محمود احمدی‌نژاد حمایت می‌کرد. وی که نویسنده وبلاگ «سردبیرْ خودم» بود، در نوشته‌های چند سال گذشته خود اتهاماتی را متوجه بسیاری از فعالان حقوق بشر، حقوق زنان و دانشجویان کرده بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)