تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

متکی: مذاکرات تامین سوخت ادامه می‌یابد

منوچهر متکی وزیر خارجه، از ادامه مذاکرات نمایندگان ایران برای تامین سوخت مرکز تحقیقات هسته‌ای تهران با کشور‌های غربی خبر داد.

آقای متکی امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران در نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات گفت که ایران پیشنهاد دریافت اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد در ازای تحویل اورانیوم غنی‌شده زیر پنج درصد را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده که مذاکرات فنی درباره این موضوع ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وزیر خارجه ایران افزوده که برای تامین سوخت این مرکز تحقیقات هسته‌ای، «ممکن است مثل دفعات پیش پول بدهیم و یا ممکن است بخشی از سوختی را که الان در اختیار داریم و در حال حاضر مورد نیاز ما نیست، تحویل دهیم.»


منوچهر متکی(AFP)

به گفته متکی، تصمیم‌گیری درباره اینکه ایران، کدام گزینه را انتخاب کند، در دستور کار قرار دارد و تهران به زودی نظر نهایی‌اش را به اطلاع آژانس خواهد رساند.

هفته گذشته محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در جریان مذاکرات نمایندگان ایران با فرانسه، آمریکا و روسیه برای حل و فصل اختلاف‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران، پیشنهادی ارائه کرد.

آن‌طور که برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، در این طرح پیشنهاد شده که ایران ۷۵ درصد از اورانیوم خود که با خلوص ۳.۵ درصد غنی کرده را در اختیار روسیه قرار دهد و به ازای آن، اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۱۹.۷۵ از این کشور دریافت کند.

در این طرح فرانسه نیز به عنوان کشور واسط عمل کرده و با دریافت اورانیوم غنی‌شده از روسیه، آن را به شکل لوله‌های سوخت که تنها قابلیت استفاده در مرکز تحقیقات هسته‌ای تهران دارد، به ایران تحویل خواهد داد.

وزیر خارجه ایران با تائید اظهارات باهنر گفت که تصمیم‌گیری در خصوص مذاکره میان ایران و آمریکا، از اختیارات رهبر جمهوری اسلامی است

ایران قرار بود جمعه گذشته نظر خود در این خصوص را به اطلاع مقام‌های آژانس برساند که به هفته جاری موکول شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به جزئیات طرح وین، کشور‌های غربی را متهم به «فریبکاری» و تلاش برای «محروم» کردن ایران از غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای خود کرده است.

این در حالی است که آمریکا با استقبال از طرح محمد البرادعی، از تاخیر ایران در ارائه پاسخ به این طرح انتقاد کرده است.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز اوایل هفته جاری در تماسی تلفنی با همتایان روسی و فرانسوی خود، پیرامون تاخیر در پاسخ ایران گفتگو کرده است.

منوچهر متکی همچنین گفت که ایران بدون توجه به نحوه تامین سوخت مرکز تحقیقات هسته‌ای تهران، به فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ادامه خواهد داد.»

«ممکن است مثل دفعات پیش پول بدهیم و یا ممکن است بخشی از سوختی را که الان در اختیار داریم و در حال حاضر مورد نیاز ما نیست، تحویل دهیم»

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از اظهارات خود، دولت‌های قبلی را به «سازشکاری» با غرب متهم کرد و گفت که در سال ۱۳۸۲ پیشنهاد شده بود که ایران به هیچ عنوان فعالیت غنی‌سازی نداشته باشد، در حالی که جمهوری اسلامی در شرایط کنونی «در حال تعامل برای تامین سوخت رآکتور» است.

راکتور تحقیقات هسته‌ای تهران در سال ۱۳۴۶ آغاز به کار کرده است. این رآکتور اتمی پیش از انقلاب اسلامی در ایران با سوخت اورانیوم بالای ۹۰ درصد که از سوی آمریکا تامین می‌شد، فعالیت می‌کرد.

تولید رادیوایزوتوپ‌های مختلف جهت مصارف پزشکی، صنعتی و کشاورزی از جمله اهداف این رآکتور اتمی به شمار می‌رود.

«حرف باهنر را قبول کردم»
خبرگزاری ایلنا هم امروز دوشنبه متن مصاحبه کوتاهی با آقای متکی منتشر کرده که در آن وزیر خارجه ایران، اظهارات دو روز گذشته محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس در خصوص مخالفت آیت‌الله علی خامنه‌ای با مذاکره مستقیم با آمریکا را تائید کرده است.

آقای باهنر دو روز پیش گفته بود که آقای خامنه‌ای مخالف هرگونه مذاکره مستقیم با آمریکا است.

وزیر خارجه ایران نیز با تائید اظهارات باهنر گفته که تصمیم‌گیری در این خصوص، از اختیارات رهبر جمهوری اسلامی است.

او افزود که «ماه هم همان نظر آقای باهنر را قبول داریم.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)