تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

حرف حق وحدت
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان « وحدت با مجرمین؟!» با طرح وحدت که از سوی هاشمی رفسنجانی مطرح شده، مخالفت کرده است.

به نوشته این روزنامه «این روزها در عرصه سیاسی کشور، آنچه جسته و گریخته از زبان برخی سیاسیون شنیده می‌شود، بحث درباره طرحی موسوم به وحدت ملی و رایزنی و بررسی گمانه‌هایی است که بتواند راه را برای تحقق طرحی که بیشتر در ذهن طراحان آن نقش بسته و کمتر کسی از جزئیات و راهکارهای اجرایی- و البته احتمالی- آن خبر دارد، هموار سازد.»

روزنامه کیهان می‌نویسد: «خاستگاه این طرح کجاست و اساساً سررشته این جریان در دست چه کسانی است؟ طرح وحدت ملی در واقع ادامه طرحی است که چند ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری توسط برخی از سیاسیون مطرح شد.»

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه، «برخی از نخبگان و خواص سیاسی در جریان انتخابات و حوادث پس از آن مردود شدند. آنان باید مراقب باشند که در آزمون پیش آمده مجدداً نمره ردی نگیرند. وحدت، امر مقدس و حرف حقی است که این روزها طرف باطل از آن به نفع خود برداشت می‌کند.»

متن کامل سرمقاله

فاز جدید تخریب
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «برخورد فیزیکی با مخالفان دولت» به انتقاد از برخورد فیزیکی با مهدی کروبی درنمایشگاه مطبوعات پرداخته است.

به نوشته مردمسالاری، «حرکات تندروهای سیاسی این روزها علاوه بر تخریب چهره‌ها و همراهان قدیمی انقلاب، وارد فاز جدیدی نیز شده است. گروه‌های تندرو این روزها پس از آن که نتوانسته‌اند با ابزار گفت وگو و منطق راهی در پیشبرد اهداف خویش بیابند، پیگیری منافعشان در حذف نیروهای منتقد را به فاز درگیری‌های فیزیکی کشیده‌اند.»

مردمسالاری در سرمقاله خود نوشته است: «در پی انتخابات ریاست جمهوری و پس از آنکه گروه‌های تندرو نتوانسته‌اند در عرصه عمومی نظریات خود در تخریب اصلاح‌طلبان را به کرسی بنشانند، باز به عرصه حذف و برخورد فیزیکی بازگشته‌اند. اما سوال اصلی در پی این جریانات این است که چگونه باید از ادامه این روند که ممکن است باز هم به حوادثی مثل ترور حجاریان برسد، جلوگیری شود؟»

این روزنامه افزوده است: «دستگاه‌های ذیربط باید جلوی روند برخورد فیزیکی و ضرب و شتم مخالفان دولت را قاطعانه بگیرند تا نیروهای تندرو و خشونت‌طلب راه را برای حذف فیزیکی مخالفان و برخوردهای خشونت‌آمیز دیگر هموار نبینند. حتی اگر دغدغه‌ای برای جلوگیری از کتک خوردن سران اصلاح‌طلب وجود ندارد، مسوولان باید بدانند که باز تولید خشونت در عرصه جامعه می‌تواند به کشیده شدن جامعه به عرصه خشونت و ناامنی تبدیل شود.»

متن کامل سرمقاله

دژ روحانیت
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «نقدی بر بیانیه مجمع روحانیون مبارز» به توجیه توهین به برخی روحانیون پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «گله‌ای که از سوی علاقه‌مندان به آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها و نیز علاقه‌مندان به مجمع روحانیون مبارز وجود دارد این است که چرا گذشته پر افتخار و خدمات خود به امام و نظام را با رفتار سیاسی نامعقول پس از اعلام نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری مخدوش کردید. مسئله بسترسازی برای مداخله بیگانگان در امور داخلی ایران و رضایت به طرفداری آنها از نامزد مورد علاقه خود از جمله مواردی بود که به حیثیت و موجودیت مجمع آسیب وارد ساخت.»

سرمقاله نویس رسالت افزوده است: «مجمع، یک کلمه در مورد جنبش موسوم به سبز (که در روز قدس شعار مرگ بر اسرائیل را حذف کرده و اعلام کرده است در روز ۱۳ آبان در نظر دارد شعار مرگ بر آمریکا را حذف کند) نزده است. مجمع یا از شرارت این جماعت خبر دارد؟»

این روزنامه در ادامه آورده است: «از شعارهای آنها که قرار است در روز ۱۳ آبان بدهند، مطلع است یا اطلاعی ندارد؟ اگر مطلع است چرا علیه آنها موضع‌گیری نکرده است. اگر نه، این چه دژ محکم روحانیت است که تحرکات دشمنان نظام را رصد نمی‌کند و فقط به رصد رقبا و مدافعان نظام و منتقدین خود مشغول است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «رویکرد جدید ترکیه در همگرایی منطقه‌ای»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «ناتو فروپاشی از درون»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «مهم این است که آمار صحیح باشد»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «کمتر از رسانه‌های استکباری!»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «رسانه و عقلانیت»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)