تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ایران و پاکستان توافقنامه امنیتی امضاء می‌کنند

مصطفی محمدنجار، وزیر کشور ایران که به پاکستان سفر کرده است، می‌گوید که تهران و اسلام‌آباد توافقنامه‌ای امنیتی امضاء خواهند کرد.

به گفته آقای محمدنجار، این توافقنامه در مراحل پایانی است و یک ماه دیگر به امضای وزرای کشور ایران و پاکستان خواهد رسید.

این توافقنامه پس از امضای مقام‌های دو کشور و تصویب در مجلس شورای اسلامی به اجرا گذاشته خواهد شد.

آن‌طور که واحد مرکزی خبر به نقل از وزیر کشور ایران گزارش کرده، محور‌های این توافقنامه شامل «همکاری‌های مرزی، تبادل اطلاعات مشترک امنیتی برای نابودی تروریسم و اشرار، جلوگیری از قاچاق انسان و ورود و خروج غیرمجاز» است.


مصطفی محمدنجار، وزیر کشور ایران

«مبارزه با موادمخدر، پولشویی و جرائم رایانه‌ای، مبارزه با قاچاق سلاح، مهمات و مواد منفجره و جرائم سازمان یافته» از دیگر محور‌های این توافقنامه امنیتی اعلام شده است.

مصطفی محمدنجار در راس یک هیات امنیتی و اطلاعاتی، چند روز پس از انفجار انتحاری در شهر «سرباز» استان سیستان و بلوچستان که منجر به کشته شدن ۴۲ تن شد، راهی اسلام‌آباد شده است.

گروه جند‌الله که ایران آن را «تروریستی» و مستقر در خاک پاکستان می‌داند، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

هیات ایرانی در مذاکره با مقام‌های پاکستانی، خواستار سرکوب و دستگیری اعضای این گروه و تحویل آنها به جمهوری اسلامی شده است؛ خواسته‌ای که پیش از این با بی‌توجهی پاکستان همراه بوده است.

محور‌های این توافقنامه شامل «همکاری‌های مرزی، تبادل اطلاعات مشترک امنیتی برای نابودی تروریسم و اشرار، جلوگیری از قاچاق انسان و ورود و خروج غیرمجاز» است

ایران همچنین اعلام کرده که در صورت اجازه پاکستان، آماده سرکوب گروه جند‌الله در خاک این کشور است.

محمدنجار با اظهار تاسف از ناامنی در مرز پاکستان و ایران گفته که «این ناامنی، زیبنده یک کشور دوست، مسلمان و برادر مثل پاکستان نیست.»

آصف علی زرداری رئیس جمهوری پاکستان نیز امروز یکشنبه در دیدار با وزیر کشور ایران گفته که «اسلام‌آباد هرگز به هیچ گروه تروریستی اجازه استفاده از خاکش برای انجام اقدامات تروریستی در داخل خاک ایران» را نخواهد داد.

در این دیدار آقای زرداری به وزیر کشور ایران قول داده که «تمام تلاش خود برای کمک به ایران در زمینه برطرف ساختن ناامنی در مرزهای دو کشور را به کار خواهد بست.»

وزیر کشور ایران روز گذشته نیز با شاه محمود قریشی همتای پاکستانی خود، ژنرال احمد شجاع پاشا رئیس سازمان اطلاعات محرمانه ارتش پاکستان(ای‌اس‌ای) و یوسف رضا گیلانی نخست وزیر دیدار و گفتگو کرده بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)