تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بازرسان آژانس وارد ایران شدند

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از دومین تاسیسات اتمی ایران وارد تهران شدند.

این بازرسان قرار است از تاسیسات جدید هسته‌ای ایران که «فردو» نام دارد و در نزدیکی شهر قم واقع شده است، بازدید کنند.

ماموریت چهار بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، سه روز به طول خواهد انجامید. این برای نخستین بار است که بازرسان آژانس اجازه یافته‌اند تا از دومین تاسیسات اتمی ایران بازدید کنند.


بازرسان آژانس در فرودگاه امام خمینی(AP)

خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده است که این بازرسی‌ها در قالب بازرسی‌های «عادی» انجام خواهد شد.

ایران سوم مهرماه برای نخستین‌بار پس از سه سال، وجود این مرکز هسته‌ای را تائید و اعلام کرد که ۱۸ ماه پیش از موعد مقرر، آژانس را در جریان ساخت آن قرار داده است. اما منابع غربی می‌گویند که تهران به خاطر اطلاع غرب از وجود این تاسیسات، مجبور به اطلاع‌رسانی در این خصوص شده است.

ورود بازرسان آژانس به تهران، یک روز پس از آنکه جمهوری اسلامی اعلام کرد پاسخ به پیشنهاد تبدیل اورانیوم به سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی ایران را هفته آینده خواهد داد، صورت می‌گیرد.

اعلام خبر وجود دومین مرکز هسته‌ای در ایران، با واکنش‌های مختلف جهانی روبه‌رو شد و نگرانی‌های تازه‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در پی داشته است.

ورود بازرسان آژانس به تهران، یک روز پس از آنکه جمهوری اسلامی اعلام کرد پاسخ به پیشنهاد تبدیل اورانیوم به سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی ایران را هفته آینده خواهد داد، صورت می‌گیرد

محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتقاد از این اقدام ایران، اعلام کرده که بر اساس قوانین این سازمان، هر کشوری در زمان تصمیم‌گیری برای ساخت چنین تاسیساتی باید آن را با آژانس در میان گذارد.

دولت‌های غربی امیدوارند با توافق با ایران بر سر تامین اورانیوم غنی‌شده، مانع از ادامه روند غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا توسط ایران شوند که می‌تواند برای تولید بمب اتمی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

محمود احمدی‌نژاد پیش‌تر گفته بود که آمریکا نیز می‌تواند در صف فروشندگان اورانیوم غنی‌شده قرار گیرد.

خبرگزاری‌ها همچنین گزارش می‌دهند که شب گذشته، باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده با دیمیتری مدودف و نیکولای سارکوزی، همتایان روس و فرانسوی خود تلفنی گفتگو کرده و هر سه نفر از پیش‌نویس پیشنهادی محمد البرادعی حمایت کرده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های مختلف ایرانی با خروج ذخیره اورانیوم ایران از این کشور به شدت مخالفت می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)