تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

پاسخ به پرسش‌های مقدر
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «شانزدهمین جشنواره مطبوعات و برخی پرسش‌های بی‌پاسخ» به بررسی لزوم اطلاع‌رسانی آزاد و نمایشگاه مطبوعات می‌پردازد.

این روزنامه با اشاره به حوادث مختلفی که از روز آغازین افتتاح نمایشگاه مطبوعات رخ داد، از جمله «حضور وزیر فرهنگ و ارشاد در افتتاحیه» و سخنان وی که «از جنس حرف‌های مدیر اجرائی نبود»، معتقد است که حرف‌های وزیر ارشاد «قابل طرح در حیطه سیاستگذاری‌های کلان رسانه‌ای» است.

روزنامه مردم‌سالاری می‌نویسد: «آن‌چه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار است و جامعه مطبوعاتی تشنه شنیدن آنها است این است که این وزارتخانه چگونه از این حریم‌ها صیانت می‌کند.»

به نوشته این روزنامه، «کاش جشنواره شانزدهم که در نخستین ماه‌های استقرار دولت دهم برگزار شد، طوری طراحی می‌شد که می‌توانست پاسخی در خور برای پرسش‌های موجود و پرسش‌های مقدر جامعه داشته باشد و مسوولین اجرایی از جمله وزیر محترم نیز به جای بیان گزاره‌های آرمانی، روشی برای تحقق و در مسیر این شعارها قرار گرفتن ارائه می‌کرد، که چنین نشد.»

متن کامل سرمقاله

مسیری غیرشفاف
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «بسترهای تدوین برنامه توسعه» در خصوص مشکلات پیش روی برنامه توسعه ایران نوشته شده است.

به نوشته جمهوری اسلامی، «تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در مقطع زمانی فعلی، به یکی از پذیرفته‌شده ترین باورها و سیاستهای کلان در حیطه مسئولان و مدیران ارشد کشورمان تبدیل شده که برخورداری از تجربه و سابقه تدوین و اجرای ۹ برنامه توسعه‌ای طی ۵۰ سال اخیر، نقشی بی‌بدیل در پیدایش و تقویت این باورمندی داشته است.»

جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشته است: «یکی از اساسی‌ترین موانع، نبود دیدگاهی روشن در زمینه مسیر و هدف تعیین شده برای آینده کشور است. به عبارت دیگر اهداف و چشم اندازهای تعیین شده برای آینده از شفافیت و قطعیت لازم برخوردار نیست تا بتوان براساس آن مسیر حرکت مورد نیاز را ترسیم کرد و پیمود.»

این روزنامه افزوده است: «در این میان یکی از مسائلی که به این تشتت و ناهماهنگی دامن می‌زند، عدم برخورداری برنامه‌های تدوین شده از مستندات دقیق و قابل اتکای آماری است. واقعیت این است که داشته‌ها و مستندات آماری در کشور ما از دیرباز دچار مشکلات و نواقص فراوانی بوده است که تبلور آنها را کم دقتی و کلی‌گویی برنامه‌های تدوین شده جستجو کرد.»

متن کامل سرمقاله

زندگی با ایران هسته‌ای
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «جاده خاکی» به ستایش دیپلماسی هسته‌ای جمهوری اسلامی پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «تحت تاثیر قرار دادن سیاست خارجی ایران، هدف بسیاری از اتفاقاتی بود که پس از انتخابات رخ داد. این جمله شاید عجیب باشد ولی واقعیت دارد. بدون تردید اعتبارزدایی از حاکمیت، رویارو قرار دادن نهادها و شخصیت‌های برجسته نظام و ایجاد بن‌بست در روابط آنها، بحرانی کردن روابط مردم و حاکمان و نهایتا ایجاد درگیری مزمن میان مردم، در صدر اهدافی بوده است که طراحان حوادث پس از انتخابات ایران در پی دستیابی به آن بوده‌اند.»

به نوشته سرمقاله نویس کیهان، «ایران پس از انتخابات لااقل در چند مقطع پی در پی به غربی‌ها نشان داد که چنین توهماتی تا چه حد با واقعیت آنچه در ایران می‌گذرد، تفاوت دارد. مقطع اول زمانی بود که غربی‌ها به چشم خود دیدند حمایت‌های مردمی از جریان فتنه‌گر در ایران چگونه دود شد و به هوا رفت و دریافتند توهمات آنها درباره به راه افتادن خیزش انقلابی در ایران تاچه حد مضحک بوده است.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «این وضعیت باعث شده غربی‌ها دوباره خود را با آن سوال مواجه ببینند: با ایران چه باید کرد؟ خانم کلینتون دیروز به نیویورک تایمز گفته است ما می‌دانیم برنامه ایران صلح آمیز است و ایران به دنبال اقتدار منطقه‌ای است نه بمب. این اظهارات شاید مقدمه‌ای باشد بر یکی از پاسخ‌های آن سوال که غربی‌ها مدت‌هاست معتقدند در دل آمریکاست: زندگی با ایران هسته‌ای.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «از نرخ ارز تعادلی تا نرخ بهینه ارز»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «ابهام در تعداد کم درآمدها و فقرا»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «نهادسازی و ساختاربندی در حوزه سفرهای استانی»

سرمقاله روزنامه اعتماد با عنوان «حذف یارانه‌ها، غفلت یا شجاعت؟»

سرمقاله روزنامه ابتکار با عنوان «حجاریان، تجلی آشفتگی ذهن روشنفکری ایرانی»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «تدوین نظام اخلاقی مطبوعات»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)