تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
سه سینماگر ممنوع‌الخروج:

«بدون پاسپورت هم ایرانی هستیم»

فاطمه معتمدآریا، جعفر پناهی و مجتبی میرتهماسب، سه سینماگر ممنوع الخروج ایرانی در بیانیه‌ای که با عنوان «یک گزارش به ملت ایران» منتشر شده، اعلام کرده‌اند با وجود اتفاقات اخیر «همچنان سینماگر مستقل ایرانی» باقی خواهند ماند.


فاطمه معتمد آریا

سه سینماگر ممنوع‌الخروج، با بیان اینکه حتی بدون پاسپورت، ایرانی هستند، می‌گویند: «در این سی سال سینماگر شده‌ایم و به واسطه فیلم‌هایمان در مجامع جهانی نماینده‌ فرهنگ و هویت ایرانی خویش بوده‌ایم.»

این سه هنرمند ایرانی تاکید کرده‌اند که هیچ دولتی این هویت را به ما نبخشیده‌است که بتواند آن‌ را از ما پس بگیرد.

امضا کنندگان این بیانیه افزوده‌اند: «در تمام طول فعالیت فرهنگی‌مان می‌توانستیم پاسپورت دیگری داشته باشیم، اما خواست و اراده‌ ما بر ایرانی بودن و ایرانی ماندن بوده‌است.»

سه سینماگر ممنوع‌الخروج می‌گویند که هیچ دولتی این هویت را به ما نبخشیده‌است که بتواند آن‌ را از ما پس بگیرد

ماموران امنیتی ۱۶ مهر ماه جاری با توقیف گذرنامه‌های مجتبی میرتهماسب و فاطمه معتمدآریا، مانع خروج آن‌ها از کشور شدند.

این دو سینماگر قرار بود به همراه جمعی دیگر از هنرمندان برای حضور در برنامه «از نزدیک و شخصی: فیلمسازان ایرانی از زبان خودشان» به آمریکا سفر کنند.

محمدمهدی عسگرپور، ابراهیم حاتمی‌کیا، سیدرضا میرکریمی، رخشان بنی‌اعتماد، امین تارخ، فرهادی توحیدی، مجتبی راعی و علیرضا رئیسیان سینماگرانی دیگر سینماگرانی هستند که در هیات اعزامی از سوی ایران قرار داشتند.


مجتبی میرتهماسب

آکادمی اسکار و بایگانی فیلم و تلویزیون UCLA برنامه «از نزدیک و شخصی: فیلمسازان ایرانی از زبان خودشان» را تدارک دیده بودند و قرار بود پس از نمایش هشت فیلم از سینمای امروز ایران، جلسه بحث و بررسی با حضور عوامل هر فیلم برگزار شود. دلیل ممنوع‌الخروجی این دو هنرمند به آن‌ها اعلام نشده‌است.

جعفر پناهی، کارگردان ایرانی نیر ۲۴ مهر ماه هنگام سفر به پاریس برای عقد قرارداد فیلم جدیدش ممنوع‌الخروج شد.

وی که در انتخابات ریاست جمهوری از میرحسین موسوی حمایت کرده بود، در جریان شرکت در مراسم چهلم ندا آقاسلطان، از کشته شدگان اعتراضات اخیر، نیز به مدت چند ساعت بازداشت شده بود.


جعفر پناهی

چندی پیش هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم مونترآل که آقای پناهی ریاست هیات داوران آن را بر عهده داشت، در همراهی و حمایت از جنبش سبز ایران همگی سبزپوش شده بودند.

آفساید، طلای سرخ، دایره، آینه و بادکنک سفید از جمله فیلم‌هایی هستند که جعفر پناهی کارگردانی آن‌ها را بر عهده داشته‌است.

برخی سایت‌های اینترنتی چندی پیش از ممنوع‌التصویر شدن صد نفر از هنرمندان حامی میرحسین موسوی خبر داده بودند، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در گفتگوهایی با برخی از این هنرمندان، این خبر را «شایعه» عنوان کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

رومن رولان .رمان ژان کیر ستوف:
هیچ چیز زیباتر از یک انسان شرافتمند نیست.

-- امین ، Oct 23, 2009

من به هممیهنان خارج از کشور توصیه می کنم در یک اقدام جمعی و همه گیر روی پاسپورتهای خود با خطر سبز بنویسند جمهوری ایران! و جمهوری اسلامی آنرا خط بزنند! اگر این اقدام بصورت جمعی انجام شود در برابر این موج عظیم کسی را نمی توان ازیت و آزار کرد. زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Oct 23, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)