تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تحویل ۱۸عضو جندالله به ایران

رحمان مالک، وزیر کشور پاکستان پس از اعلام تحویل برخی از اعضای گروه جندالله به ایران، اظهار داشت: «دولت پاکستان مدارک کافی به مسئولان ایرانی مبنی بر حضور ریگی در خاک افغانستان ارائه کرده‌است.»

رحمان مالک، وزیر کشور پاکستان گفته‌است که اسلام‌آباد ۱۸ عضو جندالله از جمله برادر «عبدالمالک ریگی»، رهبر این گروه را به ایران تحویل داده‌است.

این اقدام اسلام‌آباد در پی درخواست‌های مقامات ایرانی از پاکستان برای تحویل عوامل حادثه تروریستی هفته گذشته سیستان و بلوچستان صورت می‌گیرد.

در این پیوند «مصطفی محمدنجار» وزیر کشور ایران نیز به همراه یک هیأت ویژه سیاسی-امنیتی امروز جمعه وارد خاک پاکستان شد.

بر اساس گفته رحمان مالک «پاکستان هرگز به کسی اجازه نمی‌دهد از خاک کشورش برای شروع حمله و تجاوز علیه کشوری به ویژه ایران استفاده کند».

ایسنا خبرگزاری دانشجویان ایران هم‌چنین از تکذیب حضور عبدالمالک ریگی در خاک پاکستان خبر داده و به نقل از وزیر کشور پاکستان می‌نویسد: «دولت پاکستان مدارک کافی به مسئولان ایرانی مبنی بر حضور ریگی در خاک افغانستان ارائه کرده‌است.»

مقامات ایران در شانزدهم خرداد امسال از اعدام برادر عبدالمالک ریگی خبر داده بودند که پس از آن اعلام کردند که تشابه اسمی پیش آمده و فرد دیگری اعدام شده‌بود.

وزیر کشور ایران به همراه یک هیأت ویژه سیاسی-امنیتی امروز جمعه وارد خاک پاکستان شد

وزارت خارجه افغانستان این هفته با صدور بیانیه‌ای اظهارات اخیر رحمان مالک را در رابطه با حضور عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله در افغانستان رد کرده و می‌گوید «همه می‌دانند که افغانستان خود سال‌ها قربانی تروریسم بوده و بهترین فرزندان افغانی در برابر تروریست‌ها به شهادت رسیده‌اند.»

در این بیانیه با اشاره به «تلاش افغانستان در مبارزه با تروریسم» آمده‌است که «افغانستان هیچ‌گاه موجودیت عناصر تروریستی را که در قتل و کشتار انسان‌ها دست دارند را در خاک خود تحمل نمی‌کند.»

روز یکشنبه ۲۶ مهر (۱۸ اکتبر) جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در استان سیستان و بلوچستان در حالی‌که با هدف شرکت در جلسه سران طوایف و ریش‌سفیدان راهی منطقه پیشین در محدوده منطقه سرباز شده بودند در یک حمله تروریستی کشته شدند. پس از گذشت یک روز گروه «جندالله» به رهبری «عبدالمالک ریگی» مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفت.

پس از آن، مقامات ایرانی با محکوم کردن این اقدام تروریستی خواستار تحویل عوامل این اقدام و اعضای گروه «جندالله» از دولت پاکستان شدند. مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که آمریکا و انگلیس در این حملات دست داشته و «مدارکی» مبنی بر حمایت پاکستان از گروه جندالله در دست دارند. مقامات این سه کشور ادعاهای ایران را رد کرده و هر یک این حمله تروریستی را محکوم کردند.

گروه مسلح جندالله، مدعی است «که در راستای حقوق اقلیت سنی در ایران می‌جنگد»، اما تهران، جندالله‌ را گروهی ترویستی می‌داند «که از سوی آمریکا و اسرائیل حمایت می‌شود.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)