تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مانور مشترک اسرائیل و آمریکا آغاز شد

اسرائیل و آمریکا از امروز چهارشنبه مانور مشترکی را برای مقابله با حملات موشکی احتمالی از جانب ایران آغاز کردند.

به گزارش رویتر، در این مانور که یکی از بزرگ‌ترین مانورهای مشترک دو کشور در آب‌های ساحلی اسرائیل است، سیستم پدافند ضدموشک در برابر حملاتی که به گفته رادیو اسرائیل ممکن از سوی ایران صورت گیرد، مورد آزمایش واقع خواهد شد.

حدود هزار نظامی آمریکا در کنار ارتش اسرائیل در این مانور که از امروز به مدت دو هفته ادامه دارد، حضور خواهند داشت و به آزمایش موشک‌های دور برد و موشک‌هایی چون تاد، پاتریوت و موشک اسرائیلی آرو دو که از روی رزمناوها پرتاب می‌شوند، خواهند پرداخت.

با آنکه سخنگویان نظامی هر دو ارتش گفته‌اند که این مانور ربطی به تحولات جاری در جهان ندارد، اما رادیو اسرائیل به نقل از یک مقام نظامی که نامش را فاش نساخت، گزارش داد که این مانور برای «آمادگی در برابر تهدیدات اتمی ایران» در حال انجام است.


AP

درحالی که اسرائیل با نگرانی تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند، آمریکا و سایر قدرت‌های غربی در تلاش برای دستیابی به توافقی با دولت ایران برای کنار گذاردن فناوری مربوط به غنی‌سازی اورانیوم هستند که می‌تواند در ساخت بمب اتمی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

اسرائیل که تاکنون دارنده تنها زرادخانه اتمی خاورمیانه تصور می‌شد، می‌گوید که وجود تسلیحات اتمی برای بازداری کشورهای متخاصم برای حمله به تل‌آویو ضروری است.

برخی از تحلیل‌گران معتقدند که محدودیت‌ها و برخی بدگمانی‌های دولت آمریکا برای دست زدن اسرائیل به یک حمله غافلگیرانه بازدارنده، سبب شده است که در صورت بروز هرگونه خطر جدی جنگ، اسرائیل به کمک نظامی آمریکا محتاج باشد.

دولت ایران هرگونه تلاش برای دستیابی به بمب اتمی را رد می‌کند و در همین حال تهدید کرده است هرگونه حمله نظامی به تاسیسات اتمی‌ش را با حمله موشکی به اسرائیل پاسخ خواهد گفت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام
من امروز تمام سایت رسمی رادیو اسرائیل را گشتم ، در مورد این مانور و رزمایش چیزی ننوشته بود.
بنظر شما اسرئیل سعی میکند در صحنه سیاسی جهان و بخصوص در مورد مسائل نظامی پنهان بماند ؟
یا سیاست موذی را بکار میبرد؟

-- م م ل ، Oct 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)