تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

اقتصاد و اخلاق
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «بحران اقتصادی و پیامدهای بی‌توجهی به یک اصل اخلاقی» به بررسی نقش اخلاق در ایجاد وضعیت اقتصادی فعلی ایران پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «بررسی شرایط اقتصادی کشور این واقعیت را به وضوح نشان می‌دهد که بحران جهانی اقتصاد بیش از آنچه پیش‌بینی می‌شد، بر حوزه‌های گوناگون اقتصاد ایران در دو بخش خرد و کلان تاثیر گذاشته است.»

سرمقاله نویس جمهوری اسلامی افزوده است: «اما معضل فرهنگی که در ابتدا به آن اشاره شد فراموشی یکی از ساده‌ترین و درعین حال عمیق‌ترین آموزه‌های اخلاقی دینی و فرهنگی است همان که به همگی ما اعم از مسئول و غیرمسئول ... سفارش می‌کند که بیش و پیش از آنکه عیب دیگران را ببینید به عیوب خود برسید.»

به نوشته این روزنامه، «شاید عده‌ای خرده بگیرند که مباحث اقتصادی را نباید با گزاره‌های اخلاقی درآمیخت، ولی مگر نه این است که اگر به جای تمرکز بر وادادگی و معضلات بحران اقتصادی در کشورهای بحران‌زده و شادمانی، از آن به درس‌آموزی از این اتفاق و تدبیر به هنگام امور اقتصادی کشور خود می‌پرداختیم، اکنون وضعیتی به مراتب بهتر داشتیم.»

متن کامل سرمقاله

مدعی و متهم
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «جابه‌جایی مدعی و متهم» در خصوص وضعیت و موقعیت نیروهای انقلابی در ایران نوشته شده است.

به نوشته آفتاب یزد، «۱۰ سال پیش که حادثه تاسف‌بار کوی دانشگاه مـوجب نگرانی‌هایی در داخل و شادمانی‌هایی در میان مخالفان جمهوری اسلامی شد، سید محمد خاتمی به یک دغدغه مهم اشاره کرد که آن روز چندان جدی گرفته نشد. نگرانی خاتمی این بود که می‌ترسم جای متهم و مدعی عوض شود. امروز پس از ۱۰ سال، به نظر می‌رسد عرصه‌هایی که متهم و مدعی در آنها جابه جا شده، در حال افزایش است.»

آفتاب یزد در سرمقاله خود نوشته است: «در سال‌های اولیه پس از انقلاب، که شرایط انقلابی بر کشور حاکمیت داشت، تلاش همه سیاستمداران انقلابی بر آن متمرکز بود که کشور، متعلق به همه باشد و عرصه تصمیم‌گیری به یک جناح، منحصر نشود. اما امروز کار به جایی رسیده است که نه تنها بسیاری از نیروهای انقلابی وابسته به جناح اصلاح‌طلب، امکان نقش‌آفرینی‌ ‌در عرصه‌ مدیریت کشور را ندارند بلکه عده‌ای صاحب‌ نفوذ تلاش می‌کنند یاران اصولگرای خود را نیز از عـرصـه‌هـای تـصـمیم‌گیری و اظهارنظر حذف کنند.»

این روزنامه افزوده است: «وزیر برکنار شده ارشاد بهتر است حرمت جایگاه نویسندگی خود را حفظ کند. او حداقل می‌تواند علت برکناری محترمانه خود را با مردم در میان بگذارد تا همگان بدانند احیای شرایط انقلابی، یک واقعیت است یا یک ادعا در برابر شعارهای تند دانشجویان حاضر در مراسم سخنرانی وزیر سابق و روزنامه‌نگار اسبق!.»

متن کامل سرمقاله

جنگ نرم
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «جنگ نرم و ترور هم آهنگ» درباره عملیات انتحاری در سیستان و بلوچستان نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «امتداد ترورهای وحشیانه به فاصله یک ماه، از کردستان تا سیستان و بلوچستان، آن روی دیگر جنگ نرم را به دور از رنگ و بزک نشان داد. یعنی اینکه جنگ نرم خیلی هم نرم و مسالمت‌جویانه و مدنی نیست و اگر فرصت فراهم شود، چهره خشن خود را به ویژه در مقابل آنها که به ماهیت خزنده و تازنده و کشنده این جنگ پی برده و درصدد کنار زدن نقاب از سیمای آن برآمده‌اند، نشان می‌دهد.»

به نوشته سرمقاله نویس کیهان، «چگونه است که هر کس به نظام منتخب ملت ایران منسوب است، خون یا اعتبار و آبرویش را باید ریخت و به هر نحو ترورش کرد و آن که با این نظام، سرجنگ دارد یا از سر حماقت به سوی جبهه خودی شلیک می‌کند، تبدیل می‌شود به آزادیخواه و دموکرات و مبارز مدنی و مرد الهام بخش.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «جنگ نرم است، جنگ نامردی، جنگ تحریف واژه‌ها و نسبت‌های ناروا. جنگ زدنی است در کسوت مدنی. آواز در می‌افکنند و خواب می‌کنند و بی‌صدا سر می‌برند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «راهکارهایی برای توسعه صادرات»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «تغییرات یک‌سویه یا اثر اره‌ای!»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «خطر طالبان»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «عوامل باز دارنده آشتی فلسطینیان»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «اهداف متضاد در بزرگ‌ترین واگذاری تاریخ بورس»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «اسلامی کردن علوم انسانی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)