تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تعویق مذاکرات تامین سوخت اتمی ایران

دومین روز از گفتگوها میان ایران و قدرت‌های جهانی برای تامین سوخت هسته‌ای راکتور تحقیقاتی تهران به تعویق افتاد.

خبرگزاری‌ها دلیل این تعویق را کنار گذاشتن فرانسه از این مذاکرات از سوی ایران گزارش کرده‌اند.

با این حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دلیل تعویق این مذاکرات را اعلام نکرده است.

این تعویق پس از اینکه منوچهر متکی وزیر خارجه ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی به حضور فرانسه در مذاکره بر سر تامین اورانیوم مورد نیاز این کشور، نیازی ندارد، اتفاق افتاد.


علی‌اکبر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی(AFP)

ایالات متحده، روسیه و مقام‌هایی از آژانس انرژی اتمی نیز در روز نخست این مذاکرات شرکت داشتند.

جمهوری اسلامی به آژانس اعلام کرده بود که برای رآکتور تحقیقاتی خود به سوخت نیاز دارد و روسیه و فرانسه برای تامین آن پیشنهادهایی مطرح کرده بودند.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران گزارش‌ها درباره کنار گذاشته شدن فرانسه از مذاکرات برای تامین سوخت هسته‌ای راکتور تحقیقاتی تهران را تائید کرده است.

آقای متکی امروز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری با اعلام اینکه سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران زیاد نیست، از کنار گذاشته شدن فرانسه به عنوان یکی از گزینه‌های تامین کننده سوخت این مرکز خبر داد.


نماینده فرانسه در مذاکرات وین(سمت چپ)

مذاکرات طرفین از روز گذشته در وین آغاز شده بود. چگونگی تامین این سوخت موضوع گفتگوهای فنی کارشناسان ایرانی و غربی در وین گزارش شده است.

این در حالی است به گفته آقای متکی، فرانسه جزو کشورهایی که از طریق آژانس برای تامین سوخت رآکتور به تهران معرفی شده‌اند، نیست و اگر پاریس در این‌باره اعلام آمادگی کند، تهران درباره آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

با این حال خبرگزاری‌های داخلی ایران، «پایبند نبودن» فرانسه به تعهدات پیشین خود در ساخت نیروگاه بوشهر را دلیل کنار گذاشتن این کشور از مذاکرات از سوی جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند.


نمایی از مذاکرات وین(رویترز)

بنابر اعلام منوچهر متکی، روسیه و آمریکا دو کشوری هستند که آژانس آنها را به ایران معرفی کرده تا در زمینه تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران با مقام‌های جمهوری اسلامی مذاکره کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر در چارچوب مقررات، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تامین این سوخت را به برخی تولیدکنندگان و دارندگان سوخت هسته‌ای ارجاع داده است.

در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ که در ژنو برگزار شد، جمهوری اسلامی موافقت اصولی خود برای ارسال اورانیوم غنی‌شده با غلظت پائین به روسیه را اعلام کرده بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)