تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده شد

حامد کرزی سرانجام تحت فشارهای بین‌المللی، پذیرفت که آرای لازم برای پیروز شدن در دور اول انتخابات را بدست نیاورده است.

به این ترتیب، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم کشیده شد. دور دوم این انتخابات، هفتم نوامبر برگزار می‌شود که کرزی و عبدالله عبدالله با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

به گزارش رویتر، حامد کرزی، کشیده شدن انتخابات به دور دوم را کمکی به تحکیم دموکراسی در افغانستان دانسته و آن ‌را قانونی خوانده‌ است.

در همین حال،جان کری، سناتور دموکرات آمریکایی، تصمیم کرزی مبنی بر باطل اعلام کردن رأی‌های تقلبی را ستوده است.

به گفته نیویورک تایمز، روز گذشته(دوشنبه) نشست دو ساعته‌ای برای رسیدگی به نتیجه انتخابات و تصمیم‌گیری برگزار شده بود. در این نشست که با حضور کری و سفیر ایالات متحده آمریکا، در قصر ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد، حامد کرزی قبول کرد که آرای دوره پیشین باطل بوده ‌است.

امروز سه‌شنبه، کرزی از جامعه بین‌‌الملل خواست که این کشور را در دور بعدی رأی‌گیری امن نگه دارند.


عبدالله عبدالله و حامد کرزی

این در حالیست که وی به جای اظهار تأسف از تقلب گسترده‌ای که کمیته بین‌المللی-افغانی گزارش داده است، گفت که به کسانی که بیشتر در جنوب افغانستان بودند و اغلب آرای من را رأی آنها تشکیل داده، توهین شده است.

حامد کرزی از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد و افزود که این صحبت‌ها مناسب زمان حال نیست.

با این‌حال، گزارش‌ها حاکی از این است که موقعیت کرزی، برای طرفدارانش که با وجود تهدیدات طالبان مبنی بر به هم زدن انتخابات به وی رأی داده بودند، ناامید کننده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا پیش از این گفته بود که حامد کرزی، به عنوان یک شخصیت سیاسی باید تصمیم بین‌المللی مبنی بر ابطال بخشی از رأی‌هایش را بپذیرد.

روز گذشته، گروه بازرسی که توسط سازمان ملل مأمور بررسی نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شده بودند، اعلام کرد که تقلب در انتخابات افغانستان بسیار گسترده بوده، به طوری که یک چهارم آرای کرزی، باطل است.

مقامات دولت اوباما نیز تلاش کرده بودند با اهرم تغییر سیاست خارجی آمریکا نسبت به افغانستان، برای پذیرش تقلب در انتخابات به حامد کرزی فشار وارد آورند. آنها به کرزی گفته بودند که اگر نتیجه را قبول نکند، تصمیم آمریکا مبنی بر اعزام ۶۸ هزار نیرو به افغانستان تغییر خواهد کرد.

در همین رابطه، روز یکشنبه، رئیس دفتر اوباما در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود که دولت اوباما، قبل از اینکه نیروی نظامی بیشتر به افغانستان بفرستد، باید مطمئن شود که یک شریک سیاسی قابل اطمینان در افغانستان دارد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)