تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«عصبانیت دشمن»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «جنود شیطان» به بررسی نقش قدرت‌های خارجی در انجام اقدامات تروریستی در ایران پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «آنچه در ماه‌های اخیر باعث عصبانیت بیشتر دشمنان شده، موفقیت سپاه در برقراری امنیت در این منطقه محروم است؛ امنیتی که با ایجاد وحدت بین مردم شیعه و سنی باعث شده تا طرح‌های تفرقه افکنانه دشمنان و ایادی داخلی آنان ناکام بماند.»

سرمقاله نویس کیهان افزوده است: «آمریکا و انگلیس با اعلام محکومیت این اقدام تروریستی سعی کردند دامان آلوده خود را از این جنایت مبرا نشان دهند، اما نفس پذیرش مسئولیت انفجار پیشین توسط گروهک محارب و ضد مردمی ریگی، نقش جنایتکارانه این دولت‌ها و رژیم صهیونیستی و موساد را آشکار ساخت.»

به نوشته این روزنامه، «گروهک ریگی با به خاک و خون کشیدن مردم و دانش‌آموزان بلوچ در جنایت اخیر، نشان داد برخلاف آنچه در ادعا نشان می‌دهد طرفدار اهل سنت و قوم بلوچ نیست و مزدوری بیگانگان را می‌کند.»

متن کامل سرمقاله

هاضمه قدرتمند
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «شجاعت مدنی» به بررسی تحولات ایران پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری پرداخته است.

به نوشته مردمسالاری، «پس از فضای ملتهب انتخابات، امروز به نظر می‌رسد که بیش از گذشته به اندیشه‌های مطهری نیازمندیم تا با روحیه‌ای آزادیخواهانه، هاضمه قدرتمند متفکران و نظریه پردازان انقلاب اسلامی برای عبور از مرحله فعلی را داشته باشیم.»

مردمسالاری در سرمقاله خود نوشته است: «نگاه سخت افزاری به وقایع بعد از انتخابات، سم مهلک برای توسعه ایران است. رسالت تاریخی حفظ تمامیت ارضی ایران ایجاب می‌کند که اصول‌گرایان به ویژه درقوه مقننه، با ورود به فاز سیاسی و طرد بینش امنیتی، و تقویت بینش جامعه به منظور اتخاذ استراتژی و تاکتیک‌های مسالمت‌آمیزتوسط خبرگان و رهبران مورد قبول آنان، امکان رهایی از رادیکالیسم و هرج ومرج فراهم شود.»

این روزنامه افزوده است: «در این میان باید دید که طرح تدوین شده از سوی امثال آقای حبیب‌الله عسگراولادی، یکی از اعضای کمیته شش نفره در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای برون رفت از بحران تا چه اندازه به ظرفیت‌های لازم تئوریک برای پوست اندازی مذکور توجه داشته است.»

متن کامل سرمقاله

عرصه تنگ تولید
سرمقاله امروز روزنامه سرمایه با عنوان «رکود تورمی هشداردهنده» درباره وضعیت اقتصادی فعلی ایران نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «فضای موجود اقتصاد کشور از ماه‌ها پیش در شرایط بغرنجی قرار گرفته است. بیشتر فعالان بخش خصوصی و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی درخصوص فضای نگران کننده موجود هشدارهای متعددی داده بودند. بنگاه‌ها و کارخانه‌های بخش خصوصی زیر ظرفیت کار می‌کنند و بسیاری در آستانه ورشکستگی هستند، حتی بسیاری زیان‌ده شده‌اند.»

به نوشته سرمقاله نویس سرمایه، «اما در حال حاضر، تورم و رکود با هم همراه شده‌اند. علاوه بر این دو عامل جدی و مهم، عواملی چون تحریم، کمبود منابع بانکی، رکود جهانی، کاهش صادرات، افت بازار داخلی و اغتشاشات سیاسی پس از انتخابات، شتاب خروج سرمایه و کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، همه و همه دست به دست هم داده اند تا وضعیت موجود شکل گیرد و عرصه بر تولیدکنندگان تنگ شود.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «حداقل در کوتاه مدت امیدی به بهبود فضای اقتصادی وجود ندارد. حتی نشانه‌های بهبود وضعیت اقتصادی نیز به چشم نمی‌خورد. با آن‌که از عمر دولت دهم تنها دو ماه می‌گذرد، در تفکری که بر رئیس دولت دهم حاکم است چنان که در انتخاب وزرا و مدیران ارشد این دولت مشاهده شد نسبت به گذشته تفاوت چندانی به وجود نیامده است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «باز هم حیله فرعونی!»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بن‌بست خصوصی‌سازی»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «آرایش سیاسی عراق در آستانه انتخابات»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «انقلاب اسلامی و سکولاریسم»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)