تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

توپ در زمین مجلس
سرمقاله امروز روزنامه سرمایه با عنوان «مسوولیت سنگین نمایندگان خانه ملت» به یادآوری مسئولیت نمایندگان مجلس در تصویب و اجرای طرح تحول اقتصادی پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها چند روزی است که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد ارزیابی نمایندگان مردم قرار گرفته است. در بین دولتمردان از اجرای این طرح به عنوان طرح تحول اقتصادی و جراحی بزرگ اقتصاد ایران نام برده می‌شود.»

سرمقاله نویس سرمایه افزوده است: «اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به مثابه استفاده از شمشیر دولبه است. اجرای این طرح مستلزم تزریق نقدینگی به جامعه است و اگر این میزان نقدینگی مهار شود آثار سوء بسیاری را بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت.»

به نوشته این روزنامه، «تعهد دولت برای تزریق دائمی وجه نقدی یارانه ها به مردم، وابستگی هر چه بیشتر محرومان جامعه و برجسته شدن نقش دولت را در این طرح بیش از پیش جلوه‌گر می‌کند. بنابراین هم‌اینک که توپ در زمین مجلس شورای اسلامی افتاده است.»

متن کامل سرمقاله

قایم باشک و سک سک
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «مذاکره بی‌سقف و کف!» در خصوص مذاکره میان ایران و آمریکا است.

به نوشته کیهان، «دیدار صحنه سازی شده ویلیام برنز با دکتر جلیلی که در حاشیه اجلاس ژنو صورت پذیرفت، گمانه‌های برخاسته از ابهام و تفسیرهای بی‌پایه و اساسی را در داخل و خارج کشور به دنبال داشت.»

کیهان در سرمقاله خود نوشته است: «دیدار ویلیام برنز با دکتر جلیلی در حاشیه اجلاس ژنو را نمی‌توان مذاکره نامید، مذاکره دو کشور، آنهم ایران و آمریکا از نوع بازی قایم باشک کودکان نیست که یک طرف خود را از نگاه دیگری پنهان کند و طرف دیگر به محض دیدن او فریاد سک سک برآورد و چند کودک تماشاچی هم با ذوق‌زدگی کف بزنند و بازی را تمام‌شده تلقی کنند!»

این روزنامه افزوده است: «مذاکره با آمریکا نیاز آمریکاست که سعی دارد آن را با عنوان امتیاز بفروشد! مقصود نهایی از این مذاکره، تضعیف اقتدار ایران اسلامی و نهایتاً باج‌خواهی پس از تضعیف است.»

متن کامل سرمقاله

دولتمردانِ سوژه‌ساز
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «به بهانه یک پناهندگی!» درباره پناهندگی دختر مشاور احمدی‌نژاد به آلمان است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «پـنـاهـندگی نرگس کلهر به کشور آلمان، نخستین پــنــاهــنــدگـی یک ایرانیبه کشورهای خارجی نبود، امـا آنچـه که خبر جدید را نسبت به نمونه‌های قبلی متفاوت می‌سازد، ناشی از اعجاز رسانه‌هاست. تنها چند ساعت بعد از انتشار خبر این پناهندگی، مشاور احمدی‌نژاد به ملامت تعدادی از سیاستمداران رقیب پرداخت که به ادعای او، مراقبت کامل نسبت به تربیت فرزندانشان نداشته‌اند.»

به نوشته سرمقاله نویس آفتاب یزد، «عده‌ای خود را مجاز شـمـرده‌انـد کـه بـرای جلـب نـظـر بعضـی از بــالادسـتـی یا پایین‌دستی‌ها، تمام مرزهای اخـلاقـی را زیـرپـا بـگـذارند. در این فضای مشمئزکننده غیراخلاقی، نـه احتـرام پیشکسوتان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پاس داشته می‌شود و نه اصول اخلاقی می‌تواند به مثابه یک ترمز، عده‌ای را از مطالبه پیروزی به هر قیمت منصرف نماید.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «احتمالاً از امروز تا زمـانـی کـه دولتمردانِ سوژه‌ساز فعلی، سوژه جدیدی بسازند سوژه کلهر، مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت اما نرگس کلهر باید مراقب رفتار و گفتار خود باشد. او در انتخاب راه سیاسی خود آزاد اسـت اما می‌تواند ضمن استفاده از این آزادی، به جوانان دیگر در ایران و سایر کشورها نشان دهد که حفظ حرمت بزرگتر، درسی است که تا اعماق جان جوانان ایرانی نفوذ کرده است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «گزارش گلدستون مفید اما ناکافی»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «بیم‌ها و امیدهای مبارزه با مفاسد اقتصادی»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «به نفع مردم یا به ضرر مردم؟»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «تورم و افزایش هزینه‌ها مانع رشد اقتصادی پایدار»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «گزارش گلدستون، آزمون بزرگ آمریکا»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «سناریوی تحریم و معمای بنزین»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)