تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

جند‌الله مسئولیت حمله انتحاری را بر عهده گرفت

گروه جند‌الله، مسئولیت حمله انتحاری در سیستان و بلوچستان که بر اثر آن چند فرمانده سپاه و ده‌ها تن دیگر کشته و زخمی شدند را برعهده گرفت.

هشت صبح امروز یکشنبه، فردی با انفجار مواد منفجره همراه خود در محل برگزاری پنجمین نشست سران قبایل و طوایف در منطقه «پیشین» سیستان و بلوچستان، شماری از فرماندهان سپاه، برخی سران قبائل و طوایف و مردم را کشت.

منطقه «پیشین»، در حد فاصل شهرستان‌های «سرباز» و «چابهار» در جنوب سیستان و بلوچستان قرار دارد.

خبرگزاری ایسنا گزارش کرده که در این حمله، سرتیپ نورعلی شوشتری(جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه) و سرتیپ محمدزاده، مرادی فرمانده سپاه ایرانشهر و سرتیپ علی علویان فرمانده تیپ پیاده صاحب‌الزمان سپاه ثارالله نیز کشته شده‌اند.


بر اثر این حمله انتحاری آن‌طور که مقام‌های محلی اعلام کرده‌اند تاکنون بیش از ۲۹ نفر کشته و ۲۹ نفر زخمی شده‌اند.

گروه جند‌الله، با انتشار اطلاعیه‌ای هویت فرد انتحار کننده را عبدالواحد محمدی سراوانی اعلام کرده است.

این گروه مسلح سنی که به رهبری عبدالمالک ریگی اداره می‌شود، هدف از برگزاری این عملیات را «پاسخی به جنایات بی‌وقفه رژیم در بلوچستان» اعلام کرده است.

جند‌الله همچنین افزوده که این عملیات «هشداری» به سپاه پاسداران است تا «دست از توطئه و دسیسه علیه مردم بلوچ بردارد.»

سپاه پاسداران نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، گزارش‌ها درباره کشته شدن جمعی از فرماندهان خود در این انفجار انتحاری را تائید کرده است.

در اطلاعیه سپاه آمده که این اقدام «وحشیانه و ضدبشری در راستای استراتژی شیطانی بیگانگان و دشمنان زخم خورده نظام و انقلاب در شکستن وحدت شیعه و سنی و ایجاد انشقاق بین صفوف متحد و یکپارچه ایرانیان» صورت گرفته است.

سپاه افزوده که تروریست‌های حادثه سیستان و بلوچستان، «عوامل مزدور استکبار» هستند.


سرتیپ نورعلی شوشتری

دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، کشورهای غربی به خصوص آمریکا و بریتانیا را متهم کرد که از گروه‌های تروریستی که علیه ایران فعالیت می‌کنند، حمایت می‌کنند.

دولت‌های غربی در حالی به دست داشتن در این عملیات انتحاری متهم شده‌اند که وزارت خارجه بریتانیا با انتشار اطلاعیه‌ای این اقدام تروریستی را محکوم کرده است.

در این اطلاعیه آمده که «لندن هرگونه اتهام مبنی بر دخالت انگلیس در این حمله را به شدت رد» می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا نیز با محکوم کردن این عملیات انتحاری هرگونه دخالت در این اقدام را رد کرد.

ايان كلى، سخنگوى وزارت خارجه آمريكا، گفته که «ما اين اقدام تروريستى را محكوم مى‌كنيم.»

محمود احمدی‌نژاد نیز با انتشار اطلاعیه‌ای به مقام‌ها و نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی دستور داداه که با سرعت و قاطعیت، عوامل این «جنایت تروریستی» را شناسایی و به دست عدالت بسپارند.

آقای احمدی‌نژاد افزوده که «این عملیات جز کینه و دشمنی با مردم مومن بلوچستان، هیچ پیام دیگری ندارد.»

دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، کشورهای غربی به خصوص آمریکا و بریتانیا را متهم کرد که از گروه‌های تروریستی که علیه ایران فعالیت می‌کنند، حمایت می‌کنند

صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه نیز در جلسه روز یکشنبه مسئولان قضایی کشور «تمامی قوای انتظامی، امنیتی و قضایی را موظف کرد با هوشیاری و دقت، توطئه اخلال در امنیت کشور را در ریشه بخشکانند.»

گروه جند‌الله در منطقه بلوچستان واقع در مرز ایران و پاکستان فعالیت می‌کند و تاکنون حملاتی مسلحانه در ایران انجام داده است.

این گروه همچنین در دو سال اخیر چندین اقدام «تروریستی» در سیستان و بلوچستان انجام داده است.

«راهبندان، کشتار مسافران در منطقه تاسوکی زابل، انفجار اتوبوس حامل کارکنان سپاه در زاهدان و انفجار بمب صوتی در مقابل استانداری سیستان و بلوچستان و تیرباران ۱۷ پلیس» از جمله اقداماتی است که جند‌الله مسئولیت آنها را بر عهده گرفته است.

ایران خرداد ماه سال گذشته از تحویل گرفتن ۹ عضو جند‌الله از سوی پاکستان خبر داده بود.

آن‌طور که رهبران این گروه اعلام کرده‌اند، بیش از ۲۰۰ تن از اعضای جند‌الله در اختیار ایران هستند.

گروه مسلح جندالله مدعی است که برای حقوق اقلیت سنی در ایران می‌جنگد. این گروه همچنین مدعی کشتن ۴۰۰ سرباز ایرانی به ‌دست افراد خود شده ‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این خود سپاه است که تصفیه می کند! همه ی اینها برای اعلام واضح و بی رودربایستی حکومت نظامی ست. این سرداران اغلب در پی گفتگو و مذاکره بوده اند و نه کشتار برای همین هم می بایست سربه نیست می شدند، دیگر تصفیه ها نیز در راهند!

-- بدون نام ، Oct 18, 2009

خوبه این استکبارهست وگرنه ما کارامونو گردن کی می انداختیم

-- ET ، Oct 18, 2009

آقایان سپاهی تاوان کشتار مردم بیدفاع را باید بیش ازاین بدهید تازه اول راهه

-- بدون نام ، Oct 18, 2009

ترور كاري بي معني است و خشونت فقط خشونت مي آفريند

-- محمد ، Oct 18, 2009

متاسفانه به نظر ميرسد ايجاد فضاي راديكال كه بهترين موهبت براي كودتاگران و مخالف منافع جنبش سبز است، با فداكردن پاره اي پرسنل سپاه و مردم محروم منطقه كليد خورد.

-- حميد ، Oct 18, 2009

چرا سپاه از طرفی فرمانده های خود را از بین می برد و از طرف دیگر شرکتهای مختلف را می خرد؟

-- بینام ، Oct 18, 2009

"و كسانى كه ستم كرده‏اند به زودى بدانند كه به چه بازگشتگاهى راه خواهند برد."

-- بدون نام ، Oct 18, 2009

کسانیکه خود از پایه گذران ترور و وحشت در ایران و منطقه و جهان بوده اند، امروز خود دچار این پدیده شوم شده اند و آنرا به «عوامل مزدور استکبار» نسبت می دهند!
همین چندی پیش بود که فرماندهان نظامی و آخوندها، بسیجیان را برای حملات انتحاری در غزه و فلسطین و... تشویق به نام نویسی می کردند.
فراموشخانه حکومت اسلامی،

-- Faramush Khane Nezam Eslami ، Oct 18, 2009

آفرین بر هوش این برادران سپاهی، بلا فاصله بعد از انفجار عوامل این ترور را شناسائی کردند.( عوامل استکبار جهانی) اگر این استکبار جهانی بنود معلوم بود که این کار را همان برادران سپاهی انجام داده اند. بالاخره کم سابقه ندارند.

-- Arash ، Oct 18, 2009

وقتی سیاست برادران سپاهی به حکومت رسیده، ماکیاولی می باشد، تا وقتی کسی مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته، می تواند تسویه حساب درون سازمانی باشد. تفکر سعید امامی الان قانون اساسی سپاهیان حاکم می باشد.

-- علی ، Oct 18, 2009

هر چه بکاری همان بدروی.

-- دادمند ، Oct 18, 2009

ترور وخشونت ازناحیه هرفردوگروهی که باشد محکوم است .خشونت وترورازمصادیق جهل است .که باید باآن برخورد عاقلانه کرد به امیدروزی که ریشه چنین تفکری که میشود باخشونت جلوخشونت راگرفت ازجوامع بشری برچیده وجوامع بشری درصلح وآرامش رندگی ومشکلات خودرابادرایت وتعقل برطرف نمایند

-- ابراهیم ملکی ، Oct 18, 2009

هر حرکته تروریستی محکوم است. حتی اگر دشمنم ترور شود
یا حسین، میرحسین

-- زینب ، Oct 18, 2009

چیزی که عوض داره ،گله نداره.

-- irani ، Oct 18, 2009

هر چند از خشونت و ترور بیزارم، هر چند از این عبدالمالک ریگی به دلیل خشونت طلبی و جدایی خواهی بدم میاد، ولی وقتی خبر کشته شدن این ادمکشان را شنیدم قند تو دلم آب شد. این هم باشه بخشی از تقاص کهریزک و بخشی از سوز دل مادر ندا و سهراب

-- میترا ، Oct 18, 2009

... این عملیات تروریستی بوسیله کسانی است که منطقه را اشغال کرده و در پاکستان ، افغانستان ، عراق ، سومالی، سودان ، لبنان و کشورهای دیگر مسلمان مردم را بخاک و خون کشیده اند
انجام می شود...

-- بدون نام ، Oct 18, 2009

اگر ابته راست باشد، و ریگی این کار را کرده باشد آن وقت باید به فرماندهان سرسپرده ی ولایت در سپاه و بسیج گفت که وقتی شما زورتان به ندا آقا سلطان می رسد، وقتی شما با فتوای رهبرتان به دختران و پسران ایرانی تجاوز جنسی می کنید و وقتی از این تجاوزلات سرخوشید و ادعای خشکاندن اعتراضاتن مردمی هستید، وقتی مردم نجیب و شریف ایران را خس و خاشاک و چند نفر مزدور معرفی می کنید، وقتی از رهبرتان گرفته تا پادوهای ولایت زوزه ی پیروزی بر محمدرضا یازده ساله و اشکان هجده ساله و سهراب بیست ساله سر می دهید، وقتی با کمال وقاهت سرتان گرم محسن روح الامینی ست تا او را زیر شکنجه و تجاوز بکشید، وقتی مزدوران حزب الله لبنان و حماس فلسطین را می آورید تا بدختران و پسران ایرانی تجاوز کنند و شما تماشا و کیف می کنید... آری وقتی شما ما ملت را دشمن می دانید از دشمن واقعی که خودتان آنرا و آنانرا پرورش می دهید غافل می شوید! غافل! با اینحال امیدوارم کار ، کار خودتان و رهبرتان نباشد چنانکه با دوزدوزانی و جعفری و آن فرماندهان ایراندوست سپاه کردید!

-- تاباندهاز تهران ، Oct 18, 2009

... این ترور را که هر بچه ای می تواند منبع آن را
یعنی آمریکا را فوری نشان دهد با بیشرمی تمام متوجه قربانیان می کنند. آمریکا به هر
کجا پا نهاده جز ترور، کشتار دسته جمعی مردم، کشت مواد مخدر چیز دیگری ندیده است. آمریکا برای بزیر کشیدن کشورها و نشاندن نوکران خود بخوبی نشان داده است که از هیچ جنایتی رویکردان نیست. تاریخ تاریک و پر از کشتار برای کنترل منابع و شاهراه های
دنیا بوسیله آمریکا انجام می گیرد بر همگی عیان است....

-- بدون نام ، Oct 18, 2009

در هوا چند معلق زنی و جلوه کنی - ای سپاهی نکران باش که شاهین آمد.
گدائی کردن حقوق انسانی از حکومت ضد ملی-اسلامی، که از همان ابتدا با قرار دادن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی در واقع منکر کلیه حقوق فردی و اجتماعی مردم شد، هیچ نتیجه ای بجز طولانی کردن حیات ...رژیم اسلامی نخواهد داشت. حکومتی که در آن،تجاوز به پسران و دختران دستگیر شده در تظاهرات- شکنجه و اعدام مخالفین سیاسی- محروم کردن غیر خودیها از شرکت در فعالیتهای سیاسی-اقتصادی-اجتماعی،بعنوان فریضه مذهبی به خورد عوام الناس داده میشود، محکوم به فنا بوده و بزودی به زباله دان تاریخ روانه خو اهد شد. و اینکه مردم ما به چه طریق از شر اشغالگران خلاص خواهند شد کاملأ بسته به شرایط مبارزه بوده و میتواند بصورت صلح آمیز و یا قهری و یا ترکیبی از این دو باشد. اخلاقی و یا اقتصادی کردن شکل مبارزه تنها دست حکومت ...اسلامی را در تجاوز به حقوق مردم باز میگذارد.
زنده باد زنان و مردان ایرانی که با تمام وسائل ممکن علیه حاکمیت ارتجاع مبارزه میکنند....

-- اشکان ، Oct 18, 2009

جند الله عکس برگردان حزب الله است!
ریگی همان حسن نصرالله ورژن ایرانی است!
این تیر همان تیری ست که از کمان کمانگیر رفته و به قلب تیرانداز برگشته!
این گوری که بهرام گور گیر را فرا گرفته است!
بهرام که گور می گرفتی همه عمر!
دیدی که چگونه گور بهرام گرفت!!!
سپاه که ترور همی بکردی همه عمر!
دیدیش چگونه بمب از غیب رسید!!

-- بدون نام ، Oct 18, 2009

و اون آقایونی که از موضع بالا دارن از مرگ این انسانها لذت می برند و اون رو نوعی انتقام می دونند و گه گاه کلماتی هم همراه گفته ها شون از قرآن نقل می کنند چقدر .... نمی دانند که قضاوت بی پایه و اساس بزرگترین گناه هاست و فرق بین اونها و قوه قضاییه الان اینه که یکی قدرت داره و دیگری نه.

-- بهمن ، Oct 18, 2009

دوباره شعار خون با خون شروع شد. این حوادث ریشه در زورآزمایی تروریسم شیعی و تروریسم سنی دارد.

باید ملاها و مفتی هایی را که خشونت "مقدس" مذهبی را تبلیغ و ترویج می کنند شناسایی و به دادگاه معرفی کرد.

در طرف شیعه همه مصباح یزدی را می شناسند. می بایست او را هر چه زودتر به اتهام نظریه پردازی، ترویج و تبلیغ تروریسم شیعی در یک دادگاه صالح محاکمه کرد.

این شخص برای منافع فردی خود، با تفسیر من درآوردی قرآن و جعل روایات و احادیث، بطور سیستماتیک نیروهای نظامی و انتظامی را به ترور و خشونت علیه شهروندان ترغیب و تهییج می کند. نگذاریم چرخه باطل خون با خون کشور را به قتلگاه شهروندان تبدیل کند.

-- آرش ، Oct 18, 2009

سياست در ايران هرگز برپايه اصول نيست٠ نظرات دو دسته از نظر دهندگان در بالا و درلينك زير نشان از اين حقيقت تلخ دارد٠ يكي بمب گذاشته و ۵٠ نفر مخلوط از بلوچ ها و سپاه كشته شده اند٠ عده اي همينطوري فلسفه مي بافندكه اينها كار مخالفين حكومت است و همه آن ۵٠ نفر قاتل ندا بوده اند٠ عده ديگر مي گويند برعكس اينها سران مخالف سپاه و هوادار جنبش سبز بوده اند (همه ۵٠ نفر) و رژيم خودش كشته و كمي هيجان انگيزتر به سبك دايي جان ناپلئون يكي از اين دسته دومي ها مي گويد رژيم اينها را كشته تا از آن به عنوان دست آويز براي سركوب استفاده كند٠ مي توان دو تاي ديگه اضافه كرد . درآستانه مذاكره با آمريكا مخالفين از القاعده تا عربستان و از مجاهدين تا فدايي توده ايها براي اخلال در مذاكره اينكار را كرده اند٠ جناح تندرو دولت براي انحراف افكار عمومي از مذاكره و داشتن بهانه براي فرار از فشار غرب روي حقوق بشر در مذاكره به اين كار دست زده ٠ اثبات هيچ حدس و گماني ساده نيست ولي ترور به هر شكلي به ضرر دموكراسي و حقوق بشر است و محكوم٠ از عراق و پاكستان و افغانستان شدن بترسيد٠ پيش به سوي تركيه٠

-- hadsian ، Oct 18, 2009

به نظر من هم این احتمال که این اشخاص به مقتل فرستاده شدند تا نظام یکدست تر شود را نباید نادیده گرفت . . . از طرفی با این سیل توهین و تحقیر که به این اقلیت روا میشود ، وقوع حوادثی از این دست دور از انتظار نیست . . .

-- حامد پارسا ، Oct 18, 2009

هر کس باشد چه سپاهی و چه غیر سپاهی، وقتی به این شکل کشته شود عاملین این کشتارها محکومند و باید مجازات شوند.

یا حق

-- مهدی ، Oct 18, 2009

این کاریست که سالهاست عوامل جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه ایران یعنی عراق و افقانستان انجام میدهند و حالا قضییه به خودش برگشته است. قتل و ترر چیز بسیار نکوهیده ایست ولی وقتی این موضوع هر روز تکرار شد قبح خود را از دست میدهد, قساوت قساوت میاورد و خشونت خشونت, ما تا کنون ترر انتحاری در ایران نداشیم ولی مسؤلین نظام آنرا درفلسطین و سایرنقاط تشویق میکردند و برای اینکار داوطلب میگرفتند. آری دنیا دار مکافات است هرکس باد بکارد طوفان درو میکند.

-- ناصر ، Oct 18, 2009

ترور و عملیات خشونت آمیز یک عمل قرون وسطائی است.

-- آرش ، Oct 18, 2009

آخه، چه حالی داد، دلم خنک شد.

-- بدون نام ، Oct 18, 2009

خیلی ها در این کامنت ها گفته اند که این تصفیه ای است درون-سپاهی که به نظر اینجانب نیز درست می رسد. اما این اولین تصفیه در سپاه و برقراری یک نظم نوین در نیروهای انتظامی نیست. بار دیگر (و نه اولین بار آن) پس از ارتحال امام خمینی و رهبر شدن خامنه ای صورت گرفت. بارهای قبلی آن، دست کم یک بار و با سقوط هواپیمای C-130 که سران بسیاری از ارتش و سپاه و حتی دولتمدرانی را در زمان جنگ از اهواز به تهران می آورد صورت گرفت. موارد دیگری هم از تصفیه های اینچنینی در تاریخ سی سال اخیر ایران موجود است.

-- لطیف ، Oct 19, 2009

انسانها هر چه مي كارند درو مي كنند!! ولي كشتن كار مسلمانان است يك انسان شريف نمي كشد و تجاوز نمي كند او فقط حرف مي زند و با قلم مي نويسد.
...

-- آريا ، Oct 19, 2009

سپاه در حال تحولات...در لینک زیر بخوانید.
http://www.rouydadnews.info/pages/487.php
کار گروه ریگی و هم حکومت اسلامی ایران به هر صورت محکوم است.

کنار زدن آدمهایی که یک کم بویی از انسان بودن دارند متاسفانه از سالها پیش در سازمانهای حکومتی بوده و هست.

حضراتی که کوشش داشته اند حکومت را بدست گیرند و (موفق شده اند در این سالها )کسانی را می خواهند که دروغ بگویند و تقلب بکنند و زنا کار باشند و هر کار زشتی را کرده باشند..سپس نقطه ضعف آن فرد را بگیرند و یک روزی پا بگذارند روی نقطه ضعف و .... و کارهایی که می خواهد انجام بدهند.

. خوب خیلی هم معلومه که فرستادن نفرات تو قلب خاک کسی که باهاش جنگ داشتی این ها را هم ممکن است در پی داشته باشد.
اما حضرات چون هدفشان محکم کردن پای خودشان تو استان بلوچستان بوده که شماری از مردم منطقه هم رفتند ولی افرادی مانند علی علویان برای نمونه آدم درست و منطقی بوده که در ساختار آدمهای متقلب سازگار نبوده و دور از ذهن نیست که همچین کاری هم کرده باشند و در حالیکه هیچ تدبیر امنیتی نریخته بوده اند

-- مسعود ازپارس ، Oct 19, 2009

دست بلوچ‌ها درد نکنه. به امید روزی که همه مردم ایران اقدام به محو این ضد بشرها از روی زمین بکنند.

-- بشر ، Oct 19, 2009

من با هرگونه ترور مخالفم ولی عبدالمالک ریگی در مصاحبه ای در اولین روزهای شروع فعالیتش گفت ما نظامی واونها هم نظامی اونها هر جا ما رو دیدند بزنن مبارکشون باشه ما هم هر جا اونها رو دیدیم میزنیم مبارکمون باشه بعد مگر میشه این اعدام وکشتارها رو ندید واقدام علیه یه عده نظامی رو محکوم کرد

-- ساسان ، Oct 19, 2009

واقعا متاسفم .. ..
ازاینکه ایرانی هستم . .
از اینکه میبینم یک عده مثلا روشنفکر ، مثلا طرفدار ایران وایرانی از جنایاتی که باز ماندگان تیر و طایفه محمود افغان و متعصبان بی مغز وهابی علیه دلیر مردان این مرز و بوم انجام دادن شادن . . .
اونم به بهانه های واهی تجاوز در کهریزک (من خودم اونجا بودم )،قتل سهراب و ندا و...
در حالی که اگه یک ذره شعور و غیرت ایرانی داشتن از این حرفهای مفت نمیزدن ...
البته تقصیری ندارید اگه امثال همین به قول خودتون جنایتکارها نبودن الان به نداها هر روز جلوی دانشگاه تهران تجاوز میشدو میدون اعدام هم پر از سر های آویزون از دار بود ما لیاقتمون همون صدامه . .

-- س.س.ن ، Oct 19, 2009

جنایتهای بزرگ مثل برج دوقلو و حرم امام رضا علیه السلام فقط از پس وهابی ....برمیاد. تو این انفجار هم با توجه به تعداد زیاد کشته شدگان هیچکی توی دنیا نمی تونه انجام داده باشه به جز وهابی ها...

-- انسان ، Oct 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)