تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست کروبی از آیت‌الله نوری همدانی

مهدی کروبی از آیت‌الله نوری همدانی خواست که درباره موضوعاتی که از آنها «اطلاعی‌» ندارد، اظهارنظر نکند.

آقای کروبی این درخواست را امروز شنبه در قالب نامه‌ای مطرح کرده است.

دبیر کل حزب اعتماد ملی، علت نگارش این نامه و طرح چنین درخواستی را اظهارات آیت‌الله نوری همدانی درباره مسائلی پیرامون انتخابات اخیر ایران اعلام کرده است.

آقای نوری همدانی که از مراجع تقلید شیعه به شمار می‌رود، چندی پیش گفته بود: «کسانی که نسبت تقلب در انتخابات و ادعای تعرض جنسی در کهریزک را داده‌اند در واقع عظمت انقلاب را شکسته‌اند و .... اگر افرادی که در جریانات اخیر بوده‌اند توبه کنند می‌شود ائتلاف برقرار کرد.»


آقای کروبی از این گفته مرجع تقلید شیعه اظهار «شگفتی» کرده و نوشته است در حوادث اخیر، بخش «قابل‌ توجهی» از مراجع تقلید شیعه در «کنار بخش مهمی از ملت که معترض به روند انتخابات بودند قرار گرفتند، لیکن هرچه جویا شدیم از شما خبری نبود.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی خطاب به آقای نوری همدانی نوشته است: «جا داشت افرادی را جهت کشف حقیقت و موارد ادعایی مامور فرمایید تا به صورت عینی با معترضین و آسیب‌دیدگان تماس حاصل نموده و با تهیه مستندات لازم به جنابعالی گزارش بدهند تا بر پایه آن اظهار نظر فرمایید.»

متن کامل نامه

در این نامه همچنین سئوال شده است که «آیا بهتر و به موازین شریعت مقدس اسلام نزدیک‌تر نبود که حضرتعالی اگر به عامه مردم دسترسی ندارید تا از آنان تحقیق بفرمایید، به عنوان یک مرجع، دست‌کم ما سه نفر را به حضور می‌طلبیدید و سخنان ما را می‌شنیدید، سپس اظهار نظر عمومی می‌فرمودید، تا عامه مردم نگویند که برخی از علمای بزرگ نسبت به سرنوشت مردم مسلمان بی‌تفاوت شده‌اند؟»

کروبی خطاب به آقای نوری همدانی نوشته که موضع‌گیری اخیر او ممکن است «مفهوم کمک و تعاون به ارباب قدرت» را در ذهن مردم تداعی کند

کروبی در نامه خود نوشته که این مرجع تقلید با کنار گذاشتن «احتیاط عرفی و سیاسی» در خصوص مسائل پس از انتخابات اظهار نظر کرده است.

او خطاب به آقای نوری همدانی نوشته که موضع‌گیری اخیر او ممکن است به «شبهه‌آفرینی نسبت به ساحت مقدس مرجعیت شیعه» منجر شود و «مفهوم کمک و تعاون به ارباب قدرت» را در ذهن مردم تداعی کند.

این نامزد معترض به نتیجه انتخابات همچنین از اینکه مواضع آیت‌الله نوری همدانی در سال‌های اخیر به خصوص در مسائل انتخابات، «برخلاف سیره سلف صالح از مراجع معظم دینی» است، اظهار تاسف کرده است.

کروبی در بخش دیگری از نامه خود خطاب به این مرجع تقلید نوشته است: «حضرتعالی در این قضایا که به مثابه یک فتنه بزرگ می‌باشد، نه تنها در منازعات سیاسی معترضین و دولت بی‌طرف نماندید، بلکه معترض به ملتی که حقوقشان پایمال شده است، می‌باشید.»

در حوادث پس از انتخابات ایران، برخی از مراجع تقلید از برخورد‌های خشونت‌بار با معترضان انتقاد کرده و خواستار آزادی بازداشت‌شدگان شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقاي كروبي، فرزند خلف احمد، از مرجع تقليد دولتي و حامي حكومت كودتا چه انتظاري داريد؟ اگر جنابعالي تازه فهميديد ،ملت سالهاست كه با اين مراجع فله‌اي آشناست. چند تاي ديگر هم هستند كه ملت به آنها فتوا فروشان نان به نرخ روز خور مي‌گويد. احتمالا ايشان پول خوبي بابت همين اظهاراتشان از حكومت كودتا دريافت نموده‌اند. پول كه وسط باشه «احتياط عرفي» سيري چنده. حق مردم را مي‌خورند و پايمال مي‌كنند. اينها آيت الله‌هاي كور و كري هستند كه چشم و گوش بر حقانيت مردم بسته‌اند و دهان بر لقمه باطل گشوده‌آند و مجيز طاغوت مي‌گويند.

-- طلبه بودم ، Oct 17, 2009

حرف آقای کروبی منطقی و به جاست!
آیت الله می بایست قبل از صدور اعلامیه و موضع گیری رسمی و عمومی جویای حقایق میشدند. این البته با این پیش فرض است که حضرت آیت الله نوری همدانی و بیت ایشان در جریانات مورد بحث به صورتی ذینفع نبوده و صرفاً یک مرجع بیطرف و دلسوز هستند و الا همه این صحبتها بیهوده و بی مورد است!

-- فرهاد رادمهریان ، Oct 18, 2009

جامعه مدرسین قم که میگویند هیأت تشخیص صلاحیت برای مرجعیت هستند در اطلاعیه مشهور خود بعد از فوت آیت الله محمد علی اراکی آقای حسین نوری را فاقد صلاحیت برای مرجعیت اعلام کرد لذا کسی هم در میان مردم از او تقلید نمیکند. حالا او از راه طرفداری از احمدی نژاد کوشش میکند مرجع دولتی شود. همین حسین نوری بود که فتوای مرتد شدن و واجب القتل شدن آقاجاری بیگناه را داد و تنها آخوندی بود که در بحبوحه آدمکشی لباس شخصی ها به احمدی نژاد تبریک گفت. به نظر من بزرگترین توهین به مرجعیت این است که به همچین آدمی بگویند مرجع.

-- مازیار ، Oct 18, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)