تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

دسترسی آزاد
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «لایحه انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات و دولت الکترونیک» در مورد لزوم اطلاع‌رسانی درباره لایحه دسترسی آزاد به اطلاعات نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «در آخرین روز مرداد ۸۸، اتفاق مهمی در کشور روی داد که غلظت نه چندان مطلوب مسائل سیاسی، پرداختن رسانه‌ای به آن را از جامعه دریغ داشت. آن اتفاق تصویب لایحه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. لایحه‌ای که اجرای آن اطلاع‌رسانی را به شدت دگرگون خواهد کرد.»

این روزنامه افزوده است: «گر چه از اول شهریور تا کنون ازچگونگی سیر قانونی این مصوبه و ابلاغ به سازمانها و نهادها برای اجرا خبری منتشر نشده است، اما آخر هفته گذشته خبری در سطح وسیع منتشر شد که پایگاه دولت الکترونیک در ریاست جمهوری توسط رئیس دولت افتتاح و این پایگاه به گفته رئیس دولت در خدمت اطلاع‌دهی و اطلاع‌گیری و پیگیری امور اداری مردم قرار خواهد گرفت. ما این اقدام را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در خدمت اجرایی شدن لایحه دسترسی آزاد به اطلاعات قرار گیرد.»

به نوشته سرمقاله‌نویس مردمسالاری، «افتتاح این پایگاه و اسم نبردن از آن لایحه قدری انسان را نگران می‌کند. نکند با این همه انتظار آن لایحه به فراموشی سپرده شود؟ در یک کلام: آقای احمدی‌نژاد اقدامات شما در راستای دولت الکترونیک شایسته و مبارک، اما لطفا از لایحه دسترسی آزاد به اطلاعات و چگونگی اجرایی شدن آن هم سخن بگوئید.»

متن کامل سرمقاله

نقطه حساس
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «برای پایان دادن به رکود اقتصادی» پیشنهاد کرده است که از تجربه‌های جهانی برای سامان‌دهی به وضعیت اقتصادی ایران استفاده شود.

به نوشته جمهوری اسلامی، «مرور سخنان و اظهارنظرهای مسئولان و فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف طی چند هفته اخیر، بیانگر این واقعیت است که شرایط در بسیاری موارد به نقطه حساس و دغدغه برانگیزی رسیده که اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات صحیح را برای خروج از این وضعیت با دشواری و در عین حال ابهاماتی مواجه می‌کند.»

این روزنامه می‌افزاید: «اگرچه این پیچیدگی و ابهام را در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، بازرگانی و اشتغال می‌توان به وضوح مشاهده کرد، اما به نظر می‌رسد سیر حرکتی صنایع مولد و اشتغال‌زا با شتاب و هزینه بیشتری درحال رسیدن به نقطه بحرانی و غیرقابل برگشت است.»

جمهوری اسلامی در ادامه آورده است: «اما آیا تنها راه انتخاب یکی از این دو (رکود و تورم) است؟ آیا کارشناسان اقتصادی راه سومی سراغ ندارند؟ آیا جهان تا به حال چنین تجربه‌ای را از سر نگذرانده است و تجربه و دانش اقتصادی راه حل دیگری برای مسئولان کشور ما سراغ ندارد؟»

متن کامل سرمقاله

راس و بدنه
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «احیای ناکام پروژه فشار و چانه‌زنی» به ارائه گمانه‌هایی درباره وضعیت اصلاح‌طلبان پس از انتخابات و به طور مشخص استراتژی سعید حجاریان پرداخته است.

به نوشته روزنامه کیهان، «آیا امکان تکرار دوباره حوادث پس از انتخابات در ایران وجود دارد؟ یا به عبارت دیگر، فضای سیاسی و اجتماعی ایران تا چه حد از موقعیتی که در چند هفته پس از ۲۲ خرداد ۸۸ در آن قرار داشت، فاصله گرفته است؟ پیدا کردن روشی برای یافتن پاسخ دقیق این سئوال‌ها شاید از اصل یافتن پاسخ مهم‌تر باشد.»

کیهان در ادامه نوشته است: «یک بازاندیشی دوباره در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم نشان می‌دهد بخشی از جریان اصلاح‌طلب در واقع هدفی جز سرپا کردن دوباره این ایده کهنه از طریق ترمیم راس و بدنه آن نداشته است. برخی از اداره کنندگان جریان اصلاحات تصور می‌کرد این انتخابات فرصتی منحصر بفرد برای رفع نواقص استراتژی فشار از پایین و چانه‌زنی در بالاست.»

این روزنامه در پایان نتیجه‌گیری کرده است: «استراتژی فشار از پایین، چانه‌زنی در بالا یک بار دیگر احیا شد و مرد. دمیدن جان دوباره دراین کالبد بی‌جان حتی اگر اصلاح‌طلبان توان اعجاز هم داشتند بعید بود، چه رسد به اینکه این جماعت نشان داده‌اند در کور کردن ماهرترند تا شفا دادن.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «عدالت‌محوری در سایه اجرای هدفمندی یارانه‌ها»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «کنترل بیشتر تورم مترادف رکود افزون‌تر»

سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «صدور قطعنامه تأیید جنایت در غزه»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «زعامت تدبیر»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «نوبل اقتصادی برای مبدع خودحکمرانی نهادهای مردمی»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «معصوم پانزدهم؟!»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)