تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ترجمه کتاب عمادالدین باقی درباره اعدام کودکان

«شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر» ترجمه عربی کتاب «مسئله اعدام‌های زیر ۱۸ سال در ایران، ریشه‌ها و چاره‌های فرهنگی و فقه» را منتشر کرد.
این کتاب نوشته عمادالدین باقی، مدافع حقوق بشر ایرانی و برنده جایزه مارتین انالز برای حقوق بشر در سال ۲۰۰۹ است.

این کتاب همانند جلد اول آن، در ایران ممنوع‌الانتشار است.

عمادالدین باقی به خاطر فعالیت‌های تحقیقاتی خود در دفاع از حقوق بشر زندانی شد و این تحقیق را در حالی‌که در اوین بود ادامه می‌داد. باقی در تیرماه ۱۳۸۷ از زندان آزاد شد.

طی ماه جاری در پی اجرای حکم اعدام بهنود شجاعی افکار عمومی نسبت به اعدام کودکان حساسیت بیشتری پیدا کرده‌است.


عماد الدین باقی

بهنود شجاعی که به اتهام قتل در یک نزاع دسته‌جمعی بازداشت شده‌بود، علی‌رغم مخالفت نهادهای بین‌المللی و درخواست های مکرر فعالان حقوق بشر، روز نوزدهم مهرماه در زندان اوین به دار آویخته شد.

عمادلدین باقی از جمله پژوهشگران و فعالان حقوق بشری است که در راستای جلوگیری از این اعدام‌ها اقدامات بسیاری انجام داده و درباره این موضوع کتاب‌ها و مقالات بسیاری نوشته‌است.

کتاب «مسئله اعدام‌های زیر ۱۸ سال در ایران، ریشه‌ها و چاره‌های فرهنگی و فقه» جلد دوم کتاب «حق حیات» عمادالدین باقی است که در آن باقی بر لغو اعدام کودکان تمرکز کرده‌است. وی در کتاب تازه خود بر این باور است که «قوانین اسلامی از لغو اعدام کودکان حمایت می‌کنند» و ادامه می‌دهد که «کشورهای اسلامی می‌توانند این مجازات را از قوانین مجازات خود حذف کنند.»

این کتاب همانند جلد اول آن، در ایران ممنوع‌الانتشار است

آقای باقی به خاطر فعالیت‌های برجسته حقوق بشری خود و به ویژه تلاش برای پایان دادن به مجازات اعدام، جایزه «مارتین انالز» برای حقوق بشر را در سال ۲۰۰۹ میلادی که یکی از مهمترین جوایز حقوق بشری است دریافت کرد. آقای باقی از سوی ۱۰ سازمان معروف حقوق بشری برای دریافت این جایزه کاندیدا شده بود.

عمادلدین باقی تحقیق جامعی را در مورد اعدام کودکان به عنوان مجازاتی که هنوز در برخی از کشورهای اسلامی اعمال می‌شود در این کتاب عرضه کرده‌است. مطالعه باقی مبتنی بر مباحث حقوقی در قوانین اسلامی و بین‌المللی است که در آن باقی به این جمع‌بندی می‌رسد که «پایان دادن به هر شکلی از اعدام یک ضرورت است، از جمله محکومیت اعدام کودکان به خاطر جرایمی که در سن کمتر از ۱۸ سالگی مرتکب شده‌اند.»

شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران این کتاب را به عنوان «یک سند ارزشمند برای کمک به سیاستگذاران، قانونگذاران و اندیشمندان در کشورهای اسلامی» منتشر کرده‌است.

این کتاب در نسخه‌های محدود میان برخی از روحانیون و مسئولان قضایی و پارلمانی نیز توزیع شد

این کتاب در دو بخش تنظیم شده‌است. بخش اول، بحث نظری و بخش دوم بحث آماری و نقد پرونده‌ها است. هرچند این تحقیق از ۱۳۸۵آغاز شده و مباحث این کتاب همزمان با اجرای تحقیق به مناسبت‌های گوناگون منتشر می‌شده و بخشی از آن که در خرداد ۱۳۸۶ در روزنامه هم‌میهن منتشر شد و توسط کارکنان سازمان عفو بین‌الملل به انگلیسی ترجمه و انتشار یافت.

این کتاب در نسخه‌های محدود میان برخی از روحانیون و مسئولان قضایی و پارلمانی نیز توزیع گردید اما با پیگیری‌های کمپین بین‌المللی حقوق بشر و ترجمه آن به عربی توسط شبکه عربی حقوق بشر متن کامل کتاب برای اولین بار توسط کمپین انتشار می‌یابد.

بخش دوم کتاب به بررسی دقیق تمام مطبوعات ده سال گذشته پرداخته و بر اساس آن‌ها و برخی احکام صادره دادگاه‌ها برای اولین بار آمار دقیق و مستندی از کل کودکان محکوم به اعدام در ده سال اخیر که به ۱۷۵ نفر رسیده‌است به‌دست می‌دهد.

دریافت نسخه فارسی کتاب

دریافت نسخه عربی کتاب (با عنوان «الحق في الحياة»)

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)