تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشگران بدون مرز:

خروج دست کم ۳۵ روزنامه‌نگار از ایران

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که دست کم ۳۵ روزنامه‌نگار ایرانی از ترس امنیت خود و خانواده‌شان از ایران خارج شده‌اند.
به گزارش این سازمان ۲۴ گزارشگر و وبلاگ‌نویس نیز که در جریان رویدادهای پس از انتخابات بازداشت شده‌اند هم‌چنان در حبس به‌سر می‌برند.

رضا معینی مسئول ایرانی سازمان گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه در این باره گفت:
«این بزرگ‌ترین خروج روزنامه‌نگاران از زمان انقلاب ۵۷ است و ما با موج خبر در این مورد مواجه‌ایم. موارد زیادی هست که باید به آن‌ها رسیدگی کنیم.»

آقای معینی تعداد روزنامه‌نگارانی که از ۱۲ ژوئن و اعلام انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد از ایران گریخته‌اند را ۳۵ نفر ذکر می‌کند ولی تخمین می‌زند که شمار واقعی چیزی میان ۴۰ تا ۴۵ نفر باشد.

«سازمان گزارشگران تخمین می‌زند که «شمار واقعی روزنامه‌نگاران گریخته چیزی میان ۴۰ تا ۴۵ نفر باشد

وی می‌افزاید:
«تمامی آن‌ها متهم به اقدام علیه امنیت ملی یا شرکت کردن در اعتراضات غیر قانونی یا نوشتن مقالات تبلیغی علیه حکومت اسلامی» شده‌اند.

مسئول ایرانی گزارشگران بدون مرز که در پاریس اقامت دارد در مورد ۲۴ فرد زندانی می‌گوید که ۱۹ تن از آن‌ها روزنامه‌نگار و پنج تن وبلاگ‌نویس هستند.

وی در مصاحبه‌های قبلی خود توضیح داده بود که تا پیش از انتخابات دهم ایران، «چین و کوبا بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران بود ولی امروز ایران بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان است.»

نیویورک تایمز پیش از این به نقل از ماشاءالله شمس‌الواعظین، روزنامه‌نگار و تحلیلگر ایرانی نوشت که «در حدود ۲۰۰۰ روزنامه‌نگار اخیراً در ایران بیکار شده اند.»

شهرهای ایران پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری شاهد موج گسترده‌ای از اعتراضات بوده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز یک سازمان غیرانتفاعی بین‌المللی دفاع از آزادی مطبوعات و حمایت از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران است. مقر این سازمان در کشور فرانسه است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این مزدوران برای استفاده از موقعیت بدست داده و گرفتن ویزا تن به این خفت داده اند نه ترس از "جان". وقاحت هم خوب چیزی است.

-- بدون نام ، Oct 15, 2009

مزدور تویی که شهامت نوشتن نامت رو هم نداری

-- شهرام ، Oct 16, 2009

مزدور، اونی هست که در کیهان، رسالت، جوان،رجا،البرز،...و صدا و سیما با افتخار تمام کار می کند.

-- بدون نام ، Oct 16, 2009

har ansani bayad betawand dar har koja ke dalash mikhahad zandegi konad inha bekhatere najate khanwadeh we jane khodeshan hagh darand kharej shawand. aghaye bi nam agar shoma jane dochtaret ja hamsaret dar khatar bod kharej nemishodi? har chand ke shoma az haman kasani hastid ke jane digaran ra bekhtar miandazan. ja be sorate jasosi ja tajawoz we shakanje.omidawarm shoma ham jak rouzi in tars ra ahsas koni.

-- ali ، Oct 16, 2009

مخالفین جنبش سبز عده قلیلی هستن که همشون جیره خوار و مزدورن یا بی فکر و منطق. روزنامه نگاران از روشنفکرترین اقشار جامعه اند. البته بجز روزنامه نگاران کیهان و ایران

-- الیاس ، Oct 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)