تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

لایحه جدید آمریکا علیه بخش انرژی ایران

مجلس نمایندگان ایالات متحده روز چهارشنبه لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن شرکت‌هایی که در بخش انرژی ایران فعالیت کنند قابل مجازات می‌شود.
دلیل این اقدام تحریمی مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران ذکر شده‌است.

این لایحه به دولت‌های ایالتی و محلی و صندوق‌های بازنشستگی آمریکا اجازه می‌دهد تا سرمایه‌گذاری خود در شرکت‌هایی که سرمایه‌های بالای ۲۰ میلیون دلار در بخش انرژی ایران دارند را متوقف کنند.


به گزارش تارنمای اِستِنی هویــِر، رهبر دموکرات اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا، وی در مجلس در این باره گفت:
«ریسک‌هایی که یک ایران هسته‌ای با خود دارد، از تهدید هم‌پیمانان ما گرفته تا رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه و ایجاد چتر هسته‌ای برای تروریست‌ها، بزرگ‌تر از آنست که بشود از آن چشم‌پوشی کرد.»

لایحهٔ روز چهارشنبه، با ۴۱۴ رای موافق در برابر شش رأی مخالف به تصویب مجلس نمایندگان رسید و قرار است در سنای ایالات متحده بررسی شود.

این لایحه جدید تحریم‌های مستقیمی را علیه ایران اعمال نمی‌کند ولی برای شرکت‌هایی که می‌خواهند سرمایه خود را از بخش نفت و گاز ایران بیرون بکشند مجوز قانونی درست می‌کند.

آقای هویر در این باره افزود که وی از تعامل دیپلماتیک رئیس جمهوری آمریکا با ایران حمایت می‌کند ولی هشدار داد «همان‌طور که این رأی نشان می‌دهد فرصت تعامل با ایران تا ابد باز نمی‌ماند.»

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز به تازگی هشدار داد که «جامعه جهانی تا ابد منتظر حکومت جمهوری اسلامی برای انجام تعهدات هسته‌ای‌اش نمی‌مانند.»

«همان‌طور که این رأی نشان می‌دهد فرصت تعامل با ایران تا ابد باز نمی‌ماند»

تا کنون ۱۹ ایالت آمریکا به علاوه منطقه واشینگتن قوانینی را برای بیرون کشیدن پول صندوق‌های بازنشستگی خود از شرکت‌هایی که با ایران دادوستد دارند به تصویب رسانده‌اند.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفته‌بود که «اقتصاد ایران آسیب‌پذیر است و اگر ایران به نگرانی‌های ما پاسخ ندهد، به نظر ما هنوز فرصت‌هایی برای اعمال فشار بر ایران وجود دارد.»

وی افزود: «کلینتون و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری، صراحتاً‌ گفته‌اند که پیشنهاد ما برای تعامل با ایران بی‌پایان نیست. اکنون این به عهده ایران است تا ورق‌های خود را به روی میز بیاورد.»

قدرت‌های غربی برنامه هسته‌ای ایران را دارای ابعاد احتمالی نظامی قلمداد می‌کنند. ایران این نظر را بی‌اساس می‌نامد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)