تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انتقاد شدید از ترکیه در گزارش اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا در مورد پیشرفت مقدونیه و کروآسی در جهت پیوستن به اتحادیه اروپا نظر مثبت دارد ولی نسبت به ترکیه انتقاداتی شدیدی ابراز کرده‌است.

به گزارش روزنامه ان.ار.س هلند، این مطلب در گزارش سالانه کمیسیون اتحادیه اروپا که به تازگی منتشر شده درج شده‌است.
این گزارش‌های سالانه برای کشورهای خواهان عضویت در این اتحادیه اهمیت زیادی دارند زیرا این گزارش بر تسریع یا کند شدن روند عضویت آن‌ها در اتحادیه اروپا تأثیرگذار خواهد بود.

«وضع مردم‌سالاری و انتخابات در مقدونیه مطلوب است»

بنا بر این گزارش کشور کروآسی نزدیک‌ترین شانس را برای عضویت در اتحادیه اروپا نسبت به دیگر کشورها دارد.
همکاری بهتر با دیوان دادرسی جنایات یوگوسلاوی، ادامه اصلاح دستگاه قضایی و حمایت از حقوق اقلیت‌ها مواردی هستند که این کشور هنوز باید برای بهبود آن‌ها تلاش کند.

کمیسیون اروپایی هم‌چنین نسبت به کشور مقدونیه نظر مثبت دارد. بنا بر این گزارش، مردم‌سالاری در آن کشور خوب عمل می‌کند، نظام حقوقی لازم برای تضمین حقوق اساسی بشر در حال شکل‌گیری است و انتخابات ریاست‌جمهوری و محلی آن کشور امسال به طرز مناسبی برگزار شد.
دشواری اساسی بر سر راه پیوستن این کشور به اروپا، نام آن است. یونان که استانی هم‌نام در شمال کشور خود و در مرز با مقدونیه دارد نگران ادعاهای ارضی مقدونیه بر این استان خود است و خواستار تغییر نام این کشور شده‌است.

«انتقاد شدید به وضعیت آزادی‌ها در ترکیه»
گزارش کمیسیون اروپایی از ترکیه به خاطر «نقش ثبات‌دهنده‌اش در قفقاز و تلاش‌هایش برای ایجاد صلح در خاورمیانه» قدردانی کرده است. ولی از سوی دیگر این گزارش انتقاد شدیدی در زمینه آزادی مطبوعات، آزادی بیان و مذهب و آزادی زنان نسبت به این کشور دارد.

به گفته کمیسیون اروپایی از جمله جریمه نقدی بسیار سنگینی که دولت ترکیه برای یک شبکه تلویزیونی منتقد دولت به نام «شبکه دوغان» مقرر کرده نشانه زیر پا گذاشتن اصول آزادی بیان است.

به ترکیه در زمینه‌های آزادی مطبوعات، آزادی بیان و مذهب و آزادی زنان انتقاد شدید شده‌است

به گفته این گزارش، کردهای ترکیه نیز هنوز منتظر اقدامات عملی از سوی دولت ترکیه برای حراست از حقوقشان هستند. ترکیه هم‌چنین در زمینه بهبود روابط با کشور همسایه خود، قبرس، «قدمی برنداشته‌است.» بندرگاه‌ها و فرودگاه‌های ترکیه هم‌چنان به روی قبرس بسته‌اند.
با این حال کمیسیون اروپایی قصد اعمال تحریم علیه ترکیه را ندارد.

چهار کشور دیگری که خواهان کاندید شدن برای عضویت احتمالی در اتحادیه اروپا هستند عبارتد از: آلبانی، کوزوو، مونته‌نگرو، و صربستان. این کشورها همگی در بالکان قرار دارند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)