تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
درخواست نماینده پارلمان هلند:

«کاردار ایران در هلند را احضار کنید»

هاری فان بومل، از سیاستمداران هلندی و از نمایندگان پارلمان هلند خواستار احضار کاردار ایران در هلند شد.
وی هم‌چنین خواستار نظارت سفارت هلند در تهران بر روند دادرسی معترضان بازداشت‌شده در حوادث پس از انتخابات ایران شد.

دادگستری استان تهران، شنبه ۱۸ مهر ماه از صدور حکم اعدام برای سه نفر از متهمان حوادث پس از انتخابات خبر داده بود.
وی دو تن از محکومان را که با نام (م. ز) و (الف. پ) از آن‌ها یاد کرد متهم به ارتباط با انجمن پادشاهی ایران کرد و گفت که متهم دیگر (ن. ع) به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق محکوم به اعدام شده‌ است.

در همین خصوص آقای هاری فان بومل، از اعضای حزب سوسیالیست هلند، از وزیر امور خارجه هلند خواست تا علیه این احکام اعدام «اقدامات بیشتری» انجام دهد.

نماینده پارلمان هلند: برای پیشگیری از این‌که در ایران هر گونه مخالفتی قلع و قمع بشود، هلند باید بی‌درنگ دست به اقداماتی بزند

آقای بومل درخواست خود را امروز سه‌شنبه از طریق پرسش‌هایی در جلسه پارلمان مطرح نمود. وزیر خارجه، آقای ماکسیم فرهاخِن، در واکنش اولیه خود نسبت به خبر حکم اعدام این افراد گفت که وی به همراه همکاران خود در اتحادیه اروپا مسئله را پی‌گیری کرده و برای ترغیب دادگاه ایران به تجدید نظر پرونده‌ها تلاش خواهند کرد.

هاری فان بومل در این خصوص گفت:
«اعتراض در چارچوب اتحادیه اروپا کافی نیست. هلند باید از کانال‌های خود هم استفاده کند. صحبت از تشدید سرکوب سیاسی در ایران است و این روند، واکنشی همراه با استفاده از اهرم‌های دیپلماتیک قوی‌تری را می‌طلبد. وزیر خارجه باید کاردار ایران در لاهه را احضار کند. هم‌چنین اگر سفارت هلند در تهران بتواند به عنوان ناظر در جریان دادرسی تظاهرکنندگان حضور پیدا کند کار مثبتی انجام شده‌است. در حال حاضر نظارت مستقل در ایران تقریباً وجود ندارد.»

به جز سه تن نام‌برده، کمیته گزارشگران حقوق بشر طی روزهای اخیر هم‌چنین از صدور حکم اعدام برای دو تن دیگر از معترضان انتخاباتی به نام‌های داوود فربچه میر اردبیلی و آرش رحمانی‌پور خبر داده‌است.

آقای بومل در رابطه با خبر دیگری در این رابطه یعنی خبر ارجاع پرونده مهدی کروبی به دادگاه گفت: «برای پیشگیری از این‌که در ایران هر گونه مخالفتی قلع و قمع بشود، هلند باید بی‌درنگ دست به اقداماتی بزند.»

مهدی کروبی، از نامزدهای معترض انتخابات دهم ریاست‌جمهوری ایران می‌گوید که شواهد و مستندات خود را درباره ادعای «تجاوز جنسی به زندانیان» به هیأت سه نفره قوه قضائیه ارائه داده‌است.
دادستان تهران امروز خبر داد که پرونده‌ای که در این رابطه و برای شکایت از آقای کروبی تشکیل شده به دادگاه ارجاع داده شده‌است و «اظهارات آقای کروبی در دادگاه ویژه روحانیت بررسی خواهد شد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

درود بر کروبی شجاع.

-- Jamal ، Oct 13, 2009

به اینها بگویید که حاکمان ایران چه قدر دو دوزه بازند که شخصی را که در فروردین بازداشت کرده بودند را به عنوان عامل حوادث انتخاباتی تهدید به اعدام می کنند. اگر کاردار را احضار می کنند به جای اعتراض به حکم اعدام که قاعدتا جواب سر بالای احمدی نژادی دریافت خواهند کرد که:‌بله آقا
اغتشاش گر بوده و چه و چه، باید یک کشیده آبدار
به کاردار بزنند و بگویند:‌مرتیکه ما رو خر فرض کردی؟‌ جمعش کن این مسخره بازی رو.
واقعا که شورش رو در آوردن این دلقک ها. اعدامشون هم مسخره بازیه.

-- بدون نام ، Oct 14, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)