تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

پرونده کروبی در دادگاه ویژه روحانیت

مقامات قضایی ایران از رسیدگی به پرونده مهدی کروبی در دادگاه ویژه روحانیت خبر دادند.

به گفته عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، «اظهارات» آقای کروبی در دادگاه ویژه روحانیت بررسی خواهد شد. این نامزد معترض به نتایج انتخابات می‌گوید اسنادی مبنی بر «شکنجه و تجاوز به بازداشت‌شدگان اخیر» در دست دارد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، دادستان تهران امروز سه‌شنبه گفت: «گزارشی که کمیته سه نفره به ما ارجاع کرده در تشکیلات تحت رسیدگی است و افرادی در این پرونده احضار شده‌اند.»

وی افزود: «به محض افزایش اطلاعات موضوع را به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.»

مهدی کروبی پیش از این، شواهد و مستندات خود درباره ادعای «تجاوز به زندانیان» را به هیات سه نفره قوه قضاییه ارائه داده‌ بود.

اعضای هیات ویژه قوه قضاییه، ۲۱ شهریور ماه اعلام کردند که «هیچ گونه مدرکی دال بر تجاوز جنسی به افراد مورد ادعای آقای کروبی وجود نداشته و ادعاهای مطرح شده عاری از حقیقت است.»

این هیات خواستار برخورد قضائی با مهدی کروبی شد. مهدی کروبی در پاسخ به هیات سه نفره قوه قضائیه اعلام کرد که از فرصت دادگاه برای افشای جزئیات بیشتر درباره تجاوز به برخی بازداشت‌شدگان استفاده خواهد کرد.

ابراهیم رئیسی معاون اول رئیس قوه قضائیه، غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور و علی خلفی رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه، اعضای هیات ویژه قوه قضاییه هستند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، روز گذشته به روزنامه کیهان گفت: «موضوع رسیدگی به اتهامات آقای کروبی بر عهده دادگاه ویژه روحانیت است و باید آن‌ها اقدام کنند و مطمئن باشید اقدام می‌شود.»

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی در رابطه با فشارهای بین المللی برای برخورد نکردن با مهدی کروبی و میرحسین موسوی، گفت: «دستگاه قضایی تحت تأثیر فشارهای بیرونی قرار نمی‌گیرد و به موقع کار خود را انجام می‌دهد.»

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس مدعی شد کروبی و موسوی قصد «براندازی» دارند و دستگاه قضایی باید با آنها «به شدت برخورد» کند

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز ۲۵ شهریور ماه به طور تلویحی به مهدی کروبی و میرحسین موسوی هشدار داده بود که نظام جمهوری اسلامی با «اقدامات غیرقانونی» آنها برخورد خواهد کرد.

از سوی دیگر اسماعیل کوثری نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا)، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به «اعمال آشوب‌طلبانه» متهم کرد.

وی گفت: «میر حسین و کروبی توجه‌ای به قانون اساسی ندارند و برای رسیدن به امیال سیاسی خود دست به هر کاری می‌زنند.»

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، از میرحسین موسوی و مهدی کروبی با عنوان «دو عامل اصلی کودتای مخملی در ایران» یاد کرد و افزود: «حمایت آنها از آشوب طلبان تاکنون هزینه‌های زیادی را به نظام جمهوری اسلامی تحمیل کرده‌است.»

آقای کوثری مدعی شد این دو نامزد معترض به نتایج انتخابات قصد «براندازی» دارند و دستگاه قضایی باید با آنها «به شدت برخورد» کند.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی بارها به این اتهامات اعتراض کرده و خواستار ایجاد فرصتی در رسانه های سراسری برای روشنگری پیرامون این اتهامات شده اند. به این درخواست ها تا کنون از سوی مقامات مسئول پاسخی داده نشده است.

آقای کوثری همچنین خواستار محاکمه سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران به دلیل «نقض سوگند خودش مبنی بر دفاع از کیاست و استقلال کشور» شد.

آقای کوثری ادعا می‌کند که محمد خاتمی با جرج سورس، مدیر بنیاد سورس در آمریکا دیدار کرده‌است. این خبر پیش از این از سوی بنیاد سورس و سید محمد خاتمی تکذیب شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دوستان كروبي سنگر مقاومت است. و در حال حاضر جانانه ايستاده است. شيخ شجاع را تنها نگذاريد تا در آينده احساس تنهاي و ياس و ترس به شما دست ندهد. از بين رهبران اصلاحات هيچكس به اندازه كروبي به حكومت كودتا ضربات مهلك وارد نكرد. براي قدرداني از اين مرد آزاده وي را دريابيد و نگذاريد سياست كودتاگران در برابر وي عملياتي گردد. حتي در برابر تشكيل پرونده براي كروبي هم نبايد سكوت كرد چرا كه حكومت كودتاچي را براي اقدامات بعدي‌اش پرروتر مي‌كند. به خاطر دفاع كروبي از آنسانيت به جاست كه ما هم از شيخ لر دفاع كنيم.

-- مدافع حق ، Oct 14, 2009

حرف های محسنی اژه ای رو شنیدید که. از این جماعت پرروتر در دنیا آفریده نشده. اول میان گریه و زاری می کن می گن وحدت ملی، ما بررسی می کنیم، کشک، بعد تا یه کم سر و صدا ها می خوابه میان می گن ما با فتنه بر خورد خواهیم کرد. تو برو گازتو بگیر، فتنه خود قیافته. خدا به زودی حسابتون رو کف دستتون می زاره.

-- بدون نام ، Oct 14, 2009

آدمکشها کور خواندهند چون دستگیری و محاکمه احتمالی موسوی، کروبی و خاتمی جنبش مردمی را قویتر میکند و فضا را برای به میدان آمدن رهبران دیگر باز میکند. درضمن همه بیاد داریم که موسوی گفت درفردای دستگیری او دست به اعتصاب سراسری بزنید ، واعتصاب دقیقأ همان حرکتیست که این رژیم پوسیده را سرانجام از ریشه خواهد کند.

-- تیشه تیز ، Oct 14, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)