تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

رتبه ۱۷۲ برای ایران در زمینه آزادی مطبوعات

در هشتمین رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات که از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر شده است، ایران در میان ۱۷۵ کشور، در رده ۱۷۲ قرار گرفته است.

در این گزارش که امروز سه‌شنبه منتشر شده، آزادی مطبوعات در ایران تنها از سه کشور ترکمنستان، کره‌شمالی و اریتره در وضعیت بهتری قرار دارد.

ترکمنستان، کره شمالی و اریتره از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز به عنوان «کشور‌های جهنمی» برای آزادی مطبوعات معرفی شده‌اند.


سازمان گزارشگران اعلام کرده که وضعیت آزادی مطبوعات در ایران، به وضعیت این سه کشور نزدیک شده و این سازمان از این بابت به شدت نگران است.

رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در جهان، همچون هفت سال گذشته از سوی گزارشگران بدون مرز با همکاری صدها تن از روزنامه‌نگاران و کارشناسان رسانه‌ها تهیه شده و انتشار یافته است.

جدول رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات، محدوده زمانی ١٠ شهریور ١٣٨٧ (اول سپتامبر ٢٠٠٨) تا ١٠ شهریور ١٣٨٨ (اول سپتامبر ٢٠٠٩) را در بر می‌گیرد.

ترکمنستان، کره شمالی و اریتره از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز به عنوان «کشور‌های جهنمی» برای آزادی مطبوعات معرفی شده‌اند

ژان فرانسوا ژولیارد، دبیر اول گزارشگران بدون مرز گفته که در رده‌های پائین جدول جدید، «نگران وضعیت ایران» است.

به گفته ژولیارد، ایران «به شکلی خطرناک در سقوط خود، به سه کشور جهمنی برای آزادی مطبوعات؛ ترکمنستان، کره شمالی و اریتره نزدیک شده است.»

براساس این گزارش، در سال ٢٠٠٩ وضعیت آزادی مطبوعات در ایران به شکل جدی روز به «وخامت» گذاشته است.

در این گزارش، مرگ امیدرضا میرصیافی، وبلاگ‌نویس جوان در زندان اوین و ادامه بازداشت روزنامه‌نگاران و سپس بازداشت جمعی روزنامه‌نگاران در حوادث اخیر از جمله علل این وخامت اعلام شده است.

«امسال روزنامه‌نگاران ایران بیشتر از هر وقت دیگری از ایران احمدی‌نژاد آزار دیدند. انتخاب مجدد و مورد اعتراض احمدی‌نژاد، کشور را در بحرانی عمیق فرو برد و بدبینی مفرط مقامات حکومتی علیه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران شدت یافت»

در بخشی از این گزارش آمده است: «امسال روزنامه‌نگاران ایران بیشتر از هر وقت دیگری از ایران احمدی‌نژاد آزار دیدند. انتخاب مجدد و مورد اعتراض محمود احمدی‌نژاد، کشور را در بحرانی عمیق فرو برد و بدبینی مفرط مقامات حکومتی علیه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران شدت یافت.»

گزارش سازمان گزارشگران می‌افزاید که «بازداشت و زندانی کردن و بدرفتاری غیرقانونی و گسترده با روزنامه‌نگاران، بسیاری از آنها را مجبور به ترک کشور کرده است.»

۱۲ اردیبهشت ماه نیز موسسه مطالعات رسانه‌ای «فریدم هاوس» (خانه آزادی) اعلام کرده بود که ایران در زمینه آزادی مطبوعات در میان ۱۹۵ کشور جهان، در رتبه ۱۸۱ قرار دارد.

در گزارش سالانه این موسسه، ایران در میان ۱۹ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا، از حیث آزادی مطبوعات در رتبه هفدهم قرار گرفت.

گزارشگران بدون مرز، بهمن ماه سال گذشته در هفتمین گزارش خود اعلام کرده بود که در سال ۲۰۰۸ «سانسور و توقیف رسانه‌ها به عنوان ابزاری که همچنان در بسیاری از کشورها به شکل روزمره اعمال می‌شود، تقریبا یک سوم کاهش یافته است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یعنی واقعا جایی بدتر از ایران هم هست؟!

-- محمود ، Oct 20, 2009

به‌! احمدی نژاد بیچاره پس این جا هم راست گفته بود که ایران آزادترین کشور جهان است، آزادی تعطیل کردن نشریات هم رتبهٔ بالا آورده!

-- ستاره ت ، Oct 21, 2009

آیا در 3 کشور بعد از ایران بیش از ایران روزنامه نگار زندانی .فراری و یا مخفی و یا پناهنده و مهاجر داریم ؟ به این آمار باید شک کرد یا بازهم اجمهوری اسلامی با پول و کادو پارتی بازی کرده تا آخرین نباشد

-- جهانگیر آرشید ، Oct 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)