تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
آیت‌الله طاهری امام جمعه سابق اصفهان:

«فرصت‌طلبان به غارت کیان ملت مشغولند»

آیت‌الله سید جلال‌الدین طاهری، امام جمعه سابق اصفهان در نامه‌ای به آیت‌الله حسینعلی منتظری نوشت که «مهمانان ناخوانده و فرصت‌طلب، به یغما و غارت دین و کیان ملّت و کشور مشغولند.»

آقای طاهری که پیش‌تر نیز نسبت به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داده بود، در این نامه «مراتب قدردانی و حمایت خود و روحانیت مسئول و آگاه از مواضع روشنگر و شجاعانه» آقای منتظری در مورد «وقایع دردناک و حوادث تأسّف‌بار ماه‌های اخیر» را به وی ابلاغ کرده است.

آیت‌الله طاهری پس از انتخابات در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «حق» میرحسین موسوی در انتخابات «پایمال» شده و «تصدی مجدد رئیس دولت را برای دور بعد، نامشروع و غاصبانه» می‌داند.


در نامه اخیر آقای طاهری که در وب‌سایت نوروز منتشر شده، خطاب به آقای منتظری آمده است: «بدون شک برای شما مشاهده مهمانان ناخوانده و فرصت‌طلب که ناخواسته بر سر این خوان، به یغما و غارت دین و کیان ملّت و کشور و نظام و خون پاک شهیدان و مجاهده ملّت مسلمان و انقلابی مشغولند، بسیار سخت و چه بسا مستوجب ندامت و پشیمانی است.»

آقای طاهری در ادامه، روحانیت شیعه را در معرض «آزمونی بزرگی» دانسته و افزوده است که برای حفظ نظام و رعایت حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی که به «صراحت» در قانون اساسی و منشور انقلاب آمده است، «باید متصدیان حکومت را تحت فشار و ارشاد» قرار داد.

آیت‌الله منتظری پیش از این، در پیامی به مراجع تقلید شیعه هشدار داده بود که «حوادث و فجایع» اخیر، «زنگ خطری برای روحانیت و مرجعیت» است و آنها نباید در این‌باره سکوت کنند.

«کنار راندن انقلابیون و مردم و جایگزین کردن فرصت‌طلبان، متملّقین و ریاکاران و داخل کردن نظامیان در سیاست، فجایعی آفرید که زدودن آثار سوء آن از دامن نظام و روحانیت، کاری سخت، بلکه ناشدنی است»

در این پیام آمده بود که حکومت از سکوت مراجع تقلید در قبال کار‌های «خلاف» خود بهره‌برداری می‌کند.

وی از مراجع تقلید شیعه پرسیده که آیا سکوت «در ‏امور مهمه‌اى که به حیثیت و آبروى دین و مذهب و تأمین حقوق اقشار‏ ‏عظیمى از مردم و نیز دیندارى و حفظ اعتقادات مذهبى جوانان مربوط‏ ‏است» جایز است؟

آقای طاهری در این نامه که به نظر می‌رسد در پاسخ به نامه آقای منتظری به مراجع نوشته شده، آورده است که «کنار راندن انقلابیون و مردم و جایگزین کردن فرصت‌طلبان، متملّقین و ریاکاران و داخل کردن نظامیان در سیاست و ترجیح خشم و دشمنی و نفرت بر عقل و پند و حکمت و تخویف و تخفیف آحاد ملت و نخبگان برای چند صباحی حکومت، فجایعی آفرید که زدودن آثار سوء آن از دامن نظام و روحانیت، کاری سخت، بلکه ناشدنی است.»

انتقاد آیت‌الله دستغیب از عملکرد خبرگان
همزمان، آیت‌الله علی‌محمد دستغیب از مراجع تقلید و عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از عملکرد خبرگان، نسبت به «تخلف از قانون اساسی» هشدار داد.

شب گذشته، بیانیه پایانی ششمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان در غیاب اکبر هاشمی رفسنجانی و در حمایت «قاطع» از عملکرد آیت‌الله علی خامنه‌ای در حوادث پس از انتخابات، صادر شد.

احمد خاتمی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان به خبرگزاری فارس گفته بود که «بند بند بیانیه»، مورد موافقت آقای هاشمی رفسنجانی بوده است.


این بیانیه در ۹ بند تنظیم شده است که در بند سوم آن، اعضای مجلس خبرگان با آقای خامنه‌ای «تجدید بیعت» کرده‌اند.

در بند سوم این بیانیه آمده که اعضای خبرگان رهبری، آقای خامنه‌ای را «تنها گزینه‌ای می‌دانند که لباس رهبری امت بر قامتش زیبنده است.»

به نوشته وب‌سایت رسمی آقای دستغیب، وی پرسیده است که «چرا مجلس خبرگان نمی‌تواند در مواقع لزوم تشکیل جلسه دهد و تخلف از قانون اساسی را پیگیری کند؟»

به گفته وی، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان که «با آرای بیش از ۵۰ درصد اعضای این مجلس، انتخاب شده، نتوانسته است اعلام تشکیل جلسه کند.»

آقای دستغیب باز هم پرسیده است که خبرگان «نمی‌تواند» یا «نمی‌خواهد» تشکیل جلسه دهد؟

«چه شده که کسی مسئول آن همه اتفاقات غیرقانونی نیست. چه شده که صدای فریادرسی و عدالتخواهی با حکومت نظامی جواب داده می‌شود»

وی خطاب به نمایندگان مجلس خبرگان نوشته است: «آیا آنچه گذشت شرعی بود؟ مطابق قانون اساسی و آنچه از آن منشعب می‌شود، بود؟ پس چرا شما خبرگان ساکت بودید؟»

وی همچنین هشدار داده که اگر قانون اساسی از دست برود، «چیزی به نام اصل ۵ یا ۱۱۰ (اصول مربوط به اختیارات رهبری در قانون اساسی ایران) هم نخواهد بود.»

آقای دستغیب همچنین تاکید کرده است که «اعضای انجمن حجتیه، قوای سه‌گانه را در ایران دور زده‌اند.»

وی در انتقاد از حوادث پس از انتخابات و برخوردهای خشونت‌بار با معترضان نوشته است: «چه شده که کسی مسئول آن همه اتفاقات غیرقانونی نیست. چه شده که صدای فریادرسی و عدالتخواهی با حکومت نظامی جواب داده می‌شود؟»

حوادث پس از انتخابات در ایران و موضع گیری‌های آقای خامنه‌ای، انتقادهای بسیاری را از سوی تعدادی از مراجع تقلید، روشنفکران، احزاب و شخصیت‌های سیاسی متوجه وی کرده بود. برخی انتظار داشتند مجلس خبرگان رهبری در این خصوص، واکنشی نشان دهد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آیت الله عزیز! متاسفانه خیلی دیر بیادر شده اید! کسانی سالها پیش در پی هشدار شما روحانیون بودند! به شما گفته شد که از سیاست دوری کنید و نه خود را به سیاست و نه سیاست را بدین نیالایید اما متاسفانه بگوش شما و امثال شما نرفت! من با همه ی احترامی که برای شما به عنوان یک ایرانی دارم اما معتقدم که تاریخ دفاع از دین ، موعد و مهلتش دیگر گذشته است، شما تمامی قرار های ملاقات تاریخی را از دست داده اید و اینک بامداد خمار شما و حسینعلی منتظری و دیگران است تا تلاشی دین و ایمان مردم و اصولا دین ایمان را نظاره کنند. وقتی شما در برابر فتوای ازاله ی بکارت دختر بچگان در زندانها اسلام ناب توسط خمینی سکوت کردید، وقتی در برابر فتوای کشتار زندانیان سیاسی سکوت کردید، وقتی در برابر فتوای قتل دیگر اندیشان سکوت کردید، وقتی در برابر فتوای قتل سلمان رشدی سکوت کردید، وقتی در برابر فتوای قتل پروانه و داریوش فرهر سکوت کردید، وقتی در برابر قتل مختاری و پوینده و هزاران هزار دیگر ساکت ماندید، وقتی در برابر فتوای شکنجه و فتوای تجاوز و فتوای قتل سکوت کردید حالا خود را هشیار در میانه ی قاتلان مست می بینید! آقای طاهری عزیز بنظر من شما و آقای منتظری و دیگر روحانیون باید فتوای برائت از سیاست صادر کنید و بگویید که در اجتماعیات مردم نباید از نظر لباس و از نظر پوشاک دین نباید دخالت کند، نباید در سیاست دخالت کند. اینها را قانون عرف باید دخالت کند. آخر دینی که مردم را بخاطر آستین کوتاه دستگیر می کند، دینی که بخاطر یک تار موی زن و دختری را دستگیر می کند و بعد تجاوز حتا به پسر نزدیکان رهبریتش تجاوز جنسی می کند و بعد چوب جارو در مقعدش می شکند، وقتی اینهمه دختر و پسر را بارها مورد تجاوز قرار می دهند و زیر تجاوز می می میرند و همه به فتوای دین آخر دیگر چرا باید از این دین دخالت در سیاست کند!
بنده می گویم که شما همانند آحاد ملت باید این دین را از اریکه ی قدرت بزیر کشید و همه با هم یک حکومت جمهوری ایرانی جایگزین آن کنیم . در غیر این صورت شما بدانید که آینده چنان تاریک خواهد بود که روی تمامی تاریکی ها را روشن خواهد کرد!

-- سرمدی از تهران ، Sep 24, 2009

در برابر نظر شیوا و روان آقای سرمدی از تهران من چه نظری بدهم؟ آفرین به آقای سرمدی

-- اردشیر پاپگان ، Oct 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)