تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«جبران کاستی»
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «اقدام مثبت دادگاه متهمان و چند نکته» در خصوص پنجمین جلسه محاکمه معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشته شده است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «براساس تبصره یک ماده ۱۸۸ آیین دادرسی کیفری، منظور از علنی بودن محاکمه، عدم ایجاد مانع برای حضور افراد در جلسات رسیدگی است. خبرنگاران رسانه‌ها می‌توانند با حضور در دادگاه از جریان رسیدگی گزارش مکتوب تهیه کرده و بدون ذکر نام یا مشخصاتی که معرف هویت فردی یا موقعیت اداری و اجتماعی شاکی و متشاکی عنه باشد منتشر نمایند.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «مشخص نیست چرا رعایت این ماده قانونی تا برگزاری جلسه پنجم دادگاه متهمان حوادث پس از انتخابات به تاخیر افتاد. اگر روال قبلی اشتباه بود چرا در چهار جلسه دادگاه تداوم یافت و از جلسه پنجم که خبری از فعالا ن سیاسی اصلاح‌طلب در دادگاه نیست، این روال غلط اصلاح شد؟ آیا هیچ اشکالی نداشت که حرمت برخی از متهمان به دلیل پخش گسترده اسامی و تصاویر آنها از رسانه‌های مختلف زیر سوال برود و بعد از برگزاری چهار جلسه دادگاه، ناگهان به استفاده از اسامی مستعار روی آوریم؟»

به نوشته روزنامه مردمسالاری، «به هر حال به نظر می‌رسد اگرچه اصلاح رویه در مورد روند برگزاری دادگاه و انعکاس خبر برگزاری آن، امری کاملا مثبت و مفید است، اما توجه به چگونگی جبران این کاستی در جلسات قبلی و نیز تذکر به برخی رسانه‌های طرفدار دولت در مورد چگونگی انعکاس خبر روند برگزاری دادگاه، موضوعاتی نیست که بتوان با بی‌تفاوتی از کنار آن عبور کرد.»

متن کامل سرمقاله

«جنگ صلیبی نرم»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «مسلمانان غرب را تنها نگذارید» به طرح ادعای نقض حقوق مسلمانان در غرب پرداخته است.

سرمقاله نویس جمهوری اسلامی نوشته است: «زخم کهنه خصومت غرب علیه مسلمانان بار دیگر سرباز کرد و این بار بلژیک این ننگ را به خود خرید و دولت این کشور با صدور بخشنامه‌ای، استفاده از حجاب اسلامی را در مدارس ممنوع کرد. این اقدام که در راستای جنگ نرم صلیبی علیه اسلام در یکی دیگر از کشورهای اروپایی صورت گرفت حلقه دیگری از نقض آشکار حقوق مسلمانان در کشورهایی است که ادعای دمکراتیک بودن آنها گوش فلک را کر کرده است.»

به نوشته این روزنامه، «اکنون اسلام ستیزی در جوامع غربی به اشکال مختلف از توهین به قرآن کریم، پیامبر اسلام و شعایر دینی گرفته تا نقض حقوق مسلمانان و ممنوعیت حجاب پیاده می‌شود.»

جمهوری اسلامی در ادامه افزوده است: «به نظر می‌رسد سکوت و بی‌تفاوتی که اکنون بر دولتمردان مسلمان حاکم شده غرب را در ادامه اهانت‌ها و به اجرا گذاشتن ابعاد جدیدی از توطئه اسلام ستیزی تشویق می‌کند. تهاجم ستمگرانه‌ای که امروز خارج از عرف بین‌الملل، علیه حقوق شهروندی مسلمانان اروپا صورت می‌گیرد، درصورت بی تفاوتی و عدم واکنش مسلمانان جهان، به تکمیل زنجیره جنگ صلیبی نرم غرب علیه اسلام خواهد انجامید.»

متن کامل سرمقاله

«شرط استیفای حقوق»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «احیاء اقتدار ایران» نیز در خصوص رابطه تواندمندی دولت و رفتار غرب نوشته شده است.

سرمقاله نویس رسالت نوشته است: «یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری پیش از انتخابات دهم ریاست جمهوری، رای بالای رئیس جمهور منتخب و تشکیل یک دولت مقتدر به منظور تقویت جایگاه ایران در ابعاد منطقه ای و جهانی و همچنین تحکیم انسجام ملی بود. ارزان فروشی اقتدار ملی در دولت اصلاحات و تردیدهای رئیس جمهور دوم خرداد در دفاع از عزت ملی طی یک دوره هشت ساله، لطمات زیادی به کشور وارد کرد.»

به نوشته این روزنامه، «ارزیابی‌ها و تحلیل‌های اولیه حکایت از آن دارد دولت دهم به مراتب مقتدرتر و پیشرو‌تر از دولت نهم است. چهره‌ای که امروز از دولت ایران در جهان منعکس می‌شود، یک نظام پر قدرت و با توانایی مدیریت بحران است که به عنوان یکی از معدود کشورهای متخاصم با آمریکا حتی پروژه انقلاب مخملی نیز در آن با ناکامی و شکست مواجه می‌شود.»

رسالت در ادامه افزوده است: «بدیهی است شرط استیفای حقوق ملت ایران از گردنکشان و مستکبرین جهانی تحقق یک محیط آرام و منسجم در داخل است. اینکه هنوز برخی از دنباله‌های دشمن و عناصر غافل داخلی بر مواضع غیر مستند خود باقی مانده‌اند، چیزی جز رسوایی در مقابل ملت ایران برای آنها باقی نخواهد گذاشت.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «کنکاش در شرایط جاری لبنان»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «مسأله لبنان حریری نیست»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «آزمون بزرگ خصوصی‌سازی»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «سفر میچل به خاورمیانه»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «ارز ارزان عامل واردات بی‌رویه»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)